زلفی که «شرق» با تشویش اذهان عمومی گره زده است/ این قسمت ، تحریف سخنان دادستان!

کد خبر: 583776

به نظر می رسد این بداخلاقی ها را تا اطلاع ثانوی پایانی نیست و این روزنامه به ابزاری برای اصلاح طلبان تندرو مبدل شده و کارکرد اصلی خویش را از دست داده است.

زلفی که «شرق» با تشویش اذهان عمومی گره زده است/ این قسمت ، تحریف سخنان دادستان!

سرویس سیاسی فردا: با رشد شبکه های موبایلی و وسایل ارتباط جمعی، حربه روز را شب جلوه دادن و تلخ را در کام مخاطب شیرین نشاندن دیگر در عرصه رسانه کارایی ندارد. اما شوربختانه در حالی برخی از رسانه ها این قبیل اقدامات مضحک را در راستای نیل به اغراض سیاسی بعضا حقیر خویش به کار می گیرند که نه تنها گرهی از کلاف سردرگم آن ها باز نخواهد کرد، بلکه کاتالیزوری در جهت برملا شدن پشت پرده هایشان خواهد شد. 8 آبان ماه 95 روزنامه شرق قلم را در مسیر نقض ماهیتش به کار گرفت و با زیرتیتر یکی از تیترهای اصلی، شگفتانه ای برای مخاطبینش رقم زد.

این روزنامه تیتر اصلی خود را به صحبت های دادستان کل کشور که در برنامه پنج شنبه شب گفت و گوی ویژه خبری حضور پیدا کرد، اختصاص داد. عنوان «تخفیف ها باید برگردد» برگرفته از سخنان حجت الاسلام منتظری پیرامون حواشی ایجاد شده در شهرداری تهران است که شرق با اختصاص زیر تیتری خلاف واقع «150 نفر عضو تعاونی ها نبودند ، ولی ملک گرفتند» به نقل از دادستان نشان داد پروژه سیاه نمایی خود را که از مدت ها پیش کلید زده ادامه خواهد داد.

روزنامه شرق درحالی این سخن دروغ را به دادستان کل کشور نسبت داد که منتظری پنج شنبه شب و از طریق لنز دوربین گفت و گوی ویژه خبری 22:30 شبکه دوسیما قسم جلاله یاد کرد که فساد سازمان یافته ای در شهرداری تهران رخ نداده است. «ش هرداری به موجب قانون و با اجازه شورای شهر تهران برای کارکنانش تعاونی تشکیل داده و به صورت قانونی به اعضای تعاونی تسهیلات اعطا کرده است. آنچه که شهرداری در تعاونی ها اعطا کرده هیچ تخلفی نداشته است. در مواردی طبق قانون تعاونی ها می توانسته اند به افراد تخفیف هایی بدهند که تنها در برخی موارد تخفیف ها بیش از حد بوده است، اما بینی و بین الله در بررسی هایمان به این نتیجه نرسیدیم که "فساد سازمان یافته" درخصوص موضوع املاک رخ داده است. مواردی تخلف بوده که باید مرتفع گردد. شهردار تهران با قوه قضائیه همکاری کرده است.» منتظری در مورد 150 نفرهم اینگونه گفت: « :« در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که حدود 150 نفر افرادی بودند که از مجموعه خود شهرداری هستند و می‌توانستند از تسهیلات و امکانات شهرداری استفاده کنند و آنها در تعاونی عضو شدند و تخفیفاتی گرفته اند»

روزنامه شرق

حفره عظیمی که بین خبر منتشره از شرق با نص صریح سخنان دادستان کل کشور دیده می شود پارادوکسی بزرگ را در ذهن مخاطبین ایجاد می کند.

در حالی که انتظار می رفت سخنان منتظری آب سردی باشد بر آتش افروزی های گاه و بیگاه عده ای فرصت طلب، اما بار دیگر روزنامه شرق با نگاه پارادوکسیکال به اخلاق حرفه ای ماهیت سخنان منتظری را تغییر داد تا رنگ دلخواه را بر مفهوم آن بنشاند. البته به نظر می رسد این بداخلاقی ها را تا اطلاع ثانوی پایانی نیست و این روزنامه به ابزاری برای اصلاح طلبان تندرو مبدل شده و کارکرد اصلی خویش را از دست داده است.

روزهای دوشنبه برای برخی از اصلاح طلبان تندرو و طیفی از روزنامه نگاران این اردوگاه، روز سرنوشت ساز هفته است. شنیده ها حاکی از اینست که در دوشنبه هر هفته از اتاق فکر اصلاح طلبان تندرو با لیدری م. ن از مسولان کمیته انتخاباتی شورای شهر اصلاح طلبان، استراتژی حمله علیه شهرداری تعریف و تبیین می شود. اتاق فکری که آغاز طوفان ناجوانمردانه علیه شهرداری با کلیدواژه دروغین املاک نجومی از آنجا وزیدن گرفت. براساس مستندات موجود این جلسات هفتگی که با حضور برخی از چهره های پرسروصدای اصلاح طلب شورای شهر از جمله ا.ح برگزار می شود، برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران اردوگاه اصلاحات - از جمله نماینده روزنامه شرق به عنوان واسط رسانه ای - را نیز به خود می بیند تا خروجی این جلسات را در قالب متون خبری مضحک و گزارش های بعضا پرخطا در رسانه های متبوعشان پمپاژ کنند. طراحی پازل حمله به شهرداری، چگونگی و نحوه اقناع افکار عمومی دستور کار اصلی این اتاق مرموز است که گاهی اوقات نیز در مرحله عملیات تبدیل به سوژه خنده بسیاری از مخاطبین می شود و موجبات عذرخواهی رسانه های پیرو این اتاق فکر از جمله روزنامه شرق را پدید می آورد.

هنوز مدت زمان زیادی از عذرخواهی این روزنامه از شهرداری تهران به واسطه یکی از همین خطاها نگذشته است. چندی پیش بود که این روزنامه در مطلبی با عنوان «شهرداری مشغول کار است» بدون تحقیق کافی، خبر نصب بیلبورد علیه سفر وزیر خارجه فرانسه توسط سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران را دستمایه گزارش خود قرار داد. آن ها در گزارشی مدعی شده بودند که شهرداری تهران بنرهایی را علیه سفر فابیوس به تهران منتشر کرده است. برپایه این گزارش صادق زیباکلام تعجیل کرد و دست به قلم شد و در نامه ای خطاب به قالیباف، نسبت به رفتار شهرداری تهران انتقاد کرده بود، این در حالی بود که این پوستر توسط یکی از فرهنگسراهای تهران به چاپ رسیده بود و هیچ ارتباطی با سفر فابیوس نداشت.

روزنامه شرق

8 آبان ماه شرق دوباره دست به خطا زد و در مقام تحریف سخنان دادستان کل کشور ظاهر شد. اینکه آیا آن ها این بار هم به واسطه تشویش اذهان عمومی و استفاده ابزاری از دادستان در جهت برچسب زنی به شهرداری تهران لب به عذرخواهی خواهند گشود نکته ای است که باید تحقق یا عدم تحقق آن را فقط باید در روزهای آینده جست و جو کرد.

حرکت اخیر شرق مصداق بارز تشویق اذهان عمومی و حرکت در جهت کاهش اعتبار مقام عالی قضایی کشور بود. به نظر می رسد شرق چوب خط اشتباهاتش پر شده و باید برای خطاهای پی در پی که برآمده از تعجیل در اتهام زنی علیه شهرداری تهران است فکری عاجل کند. روزنامه ای که گاف­های این چنینی در پرونده اش بسیار دارد می بایست دست به عصا تر گام بردارد تا هم از ریزش بیشتر مخاطبینش جلوگیری نماید و هم اینکه از خانه نشینی اعضای تحریریه اش پیشگیری کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها