«فجر دریا» پادشاه خلیج همیشه فارس

کد خبر: 615704

مزیت موشک فجر دریا این است که پس از شلیک از بالگرد سی کینگ، به صورت مستقل به طرف هدف هدایت می‌شود و نیازی به هدایت ‏خارجی ندارد و خلبان بعد از شلیک می‌تواند اقدام به ترک منطقه کند.

«فجر دریا» پادشاه خلیج همیشه فارس
سرویس سیاسی فردا:

یکی از مؤلفه‌های راهبردی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از سامانه‌های موشکی کوتاه برد، میان برد و بلند برد است و در این میان طراحی و ساخت «موشک‌های هدایت شونده و نقطه‌زن» علاوه بر اینکه مبتی براستراتژی، چشم انداز و الگوی سلاح سازمانی نیروهای مسلح کشورمان است منطبق بر آموزه‌های دینی و اسلامی نیز می‌باشد و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده است.

موشک‌های هدایت شونده و نقطه‌زن آنگونه که از اسم‌شان مشخص است بخش‌هایی از مسیر شلیک تا هدف را به روش‌های مختلف، هدایت‌شده طی می‌کنند و در نهایت نقطه‌ی مورد نظر را با دقت بالایی مورد اصابت قرار می‌دهند. موشک‌های هوشمند علاوه بر اینکه باعث افزایش دقت انهدام اهداف می‌شود در کاهش خسارت جانبی، تجهیزات لجستیکی، نیروهای پشتیبان و هزینه‌های دفاعی نقش مؤثری دارد.
این نوع از موشک‌های هدایت شونده، بسته به مأموریت‌شان هوا به زمین، هوا به هوا، زمین به هوا یا زمین به زمین می‌باشد و نوع هدایت‌شان نیز متفاوت است؛ هدایت سیمی، هدایت رادیویی، هدایت فروسرخ، هدایت رادیویی، هدایت الکترواپتیکال، هدایت لیزری، هدایت اینرسی و ... انواع مختلفی از هدایت‌های موشک‌ها می‌باشد که امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کشور ایران نیز در سال‌های اخیر پیشرفت خیره‌کننده‌ای در طراحی و ساخت موشک‌های هدایت شونده و نقطه زن داشته است و خط تولید بسیاری از این‌گونه موشک‌ها در وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح فعال است؛ برخی از این موشک‌ها در رزمایش‌ها و عملیات‌های برون مرزی در منطقه مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد و به اذعان بسیاری از فرماندهان نظامی نقش مؤثری در تغییر چهره‌ی جنگ‌ها ایجاد شده است.
در سلسله گزارش‌هایی نگاهی گذرا خواهیم داشت به موشک‌های هدایت شونده هوا به زمین جمهوری اسلامی ایران که در سال‌های اخیر رونمایی شده است:
«فجر دریا» پادشاه خلیج همیشه فارس
موشک فجر دریا موشک فجر دریا، موشکی با مأموریت ضدکشتی است که توسط سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است و در حال حاضر نیز در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. وزن، طول و کالیبر این موشک به ترتیب 300 کیلوگرم، 85/3 متر و 316 میلیمتر است. وزن سرجنگی این موشک 30 کیلوگرم و از نوع ضد زره (Armor-piercing) می‌باشد. برد موشک فجر دریا 30 کیلومتر و هدایت آن از نوع TV-INS است. این روش هدایت در واقع همان هدایت تلوزیونی است که می‌تواند دارای ویژگی سیستم فروسرخ نیز ‌باشد به‌گونه‌ای که در شب با اتکا به این روش، تصاویری با فیلتر فروسرخ در اختیار خلبان می‌گذارد و عملاً امکان مأموریت در شب را نیز فراهم می‌کند.
بدنه‌ی اصلی موشک فجر دریا، موشک سی‌کیلر ساخت ایتالیا است که با سیکر (جستجوگر) تصویری موشک ماوریک ساخت آمریکا ترکیب شده است. بر روی دماغه‌ی این موشک یک دوربین قرار دارد که توسط یک محفظه‌ی شیشه‌ای در مقابل شوک شلیک و فشارهای بیرونی محافظت شده است.
«فجر دریا» پادشاه خلیج همیشه فارس
موشک فجر دریا بر روی بالگرد سی کینگ (Sea King) که در اختیار نداجا قرار دارد نصب و شلیک می‌شود. در کابین بالگرد سی کینگ که به پادشاه دریا مشهور است یک نمایشگر وجود دارد که خلبان می‌تواند اهداف مورد نظر خود را در آن مشاهده کند. هنگامی که خلبان هدف مورد نظر را رؤیت می‌کند، بالگرد را در مسیر هدف قرار داده و دوربین مادون قرمز سر موشک را فعال می‌کند که تصاویر به صورت مستقیم بر روی نمایشگر مقابل خلبان به نمایش در می‌آید. در این لحظه خلبان موشک فجر دریا را بر روی هدف قفل می‌کند و موشک با استفاده از حسگر الکترواپتیکی از تصویر هدف جهت تعیین مسیر استفاده می‌کند و به صورت خودکار به طرف هدف هدایت شده و به آن برخورد می‌کند.
مزیت موشک فجر دریا این است که پس از شلیک از بالگرد سی کینگ، به صورت مستقل به طرف هدف هدایت می‌شود و نیازی به هدایت ‏خارجی ندارد و خلبان بعد از شلیک می‌تواند اقدام به ترک منطقه کند که این امر می‌تواند باعث امنیت جان خلبان و فرار از منطقه‌ی تحت پوشش پدافند هوایی دشمن شود.
تجهیز بالگرد سی کینگ نیروی دریایی ارتش به موشک فجر دریا، باعث افزایش قابلیت نیروی مسلح کشورمان شده است به‌گونه‌ای که قدرت تخریب و نقطه‌زنی این موشک، «فجر دریا» را به پادشاه خلیج همیشه فارس تبدیل کرده و پهنای آبی کشورمان را در تیررس دقیق کشتی‌ها و ناوهای دشمنان قرار داده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها