اصلاح‌طلبان شورای اول را تَکرار می‌کنند؟

کد خبر: 677026

تجربه حضور اصلاح طلبان در شورای شهر اول به حدی تلخ و نگران کننده است که حتی سران این جریان نیز از تکرار شدن آن دوره بیم دارند. ظاهرا این اختلافات و درگیری ها بر سر قدرت، رقابت برای خدمت را در اولویت های پایین تری قرار داده است.

اصلاح‌طلبان شورای اول را تَکرار می‌کنند؟
اصلاح‌طلبان شورای اول را تَکرار می‌کنند؟
سرویس سیاسی فردا: با وجود اینکه لیست 21 نفره شورای سیاست‌گذاران اصلاح‌طلب برای شورای شهر تهران یک دست انتخاب شدند؛ اما هنوز اما و اگرها و پرسش های متعددی از دل جریان اصلاح طلب مبنی بر چگونگی بسته شدن لیست وجود دارد.
بیشتر بخوانید: «لیست دوم» اصلاح‌طلبان را به جان هم انداخت
اشک عارف برای لیست رانتی شورای شهر
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس که در برابر تناقضات موجود در لیست، اظهارات برخی اعضای شورایعالی مبنی بر دستکاری در امتیازات کاندیداها و جابجایی آنها و همچنین چگونگی انتخاب فهرست 42 نفره پاسخ قانع کننده ای ندارد عصر پنجشنبه در همایش سلامت شهر امید که به میزبانی ناهید خداکرمی، عضو لیست امید و با حضور تعداد زیادی از شاغلان حرفه ای مامایی در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده بود، گفت: خودش نیز به عنوان رئیس شورایعالی سیاستگزاری اصلاح طلبان فقط 24 ساعت زودتر از سایرین از لیست 42 نفره مطلع شده است. عارف که تحت فشار زیادی ناشی از انداختن مسئولیت مهندسی لیست به گردن او قرار دارد، در حین توضیح موضوع دچار گریه شد و در سخنرانی وی چنددقیقه به دلیل گریستن عارف اختلال ایجاد شد.
لیست شورای شهر آش کشک خاله است
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در یادداشتی در هفته نامه صدا نوشت: «هر مقطعی که اصلاح‌طلبان اسب خود را فقط برای پیروزی زین کردند و دیگر به هیچ ندای منتقدی گوش ندادند و مشارکت واقعی مخل برنامه پیروزی‌بخش خود دیدند، با سر به زمین خوردند.‌ فرق این لیست با انتخابات سال 84 فقط در نتیجه آن است، درحالی که در بنیان ماجرا تغییری نداشت. درحالی که وحدت باید در واقعیت اجتماعی باشد و نه در لیست. شورای یکدست یا مجلس یکدست و هر نهاد یکدست نیست که می‌تواند به جامعه خدمت کند؛ پایه سیاست مشارکت است. یکدستی مخل مشارکت است. کاری که شورای اصلاح‌طلبان کرد و سه هفته پایانی را به صورت چراغ خاموش و غیر شفاف جلو رفت و به یکباره یک لیست را جلوی جامعه گذاشت و به قول مرحوم توفیق مصداق «‌آش کشک خاله» شد که چه بخوری و چه نخوری پایت حساب می‌شود. این رفتار زشت بر جبین همه تصمیم گیرندگانش ثبت و ضبط خواهد شد.»
بیشتر بخوانید: اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان برای لیست شورای شهر
پیش از این نیز فاطمه دانشور، نماینده فعلی شورای شهر تهران اعلام کرد ۲ میلیارد نداده به خاطر همین از لیست امید خط خورده است. این در حالی است که وی در ۴ سال اخیر به عنوان عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران فعالیت می‌کرده است.
طبق گزارش رسانه های اصلاح طلب قرار است مقصر تمامی پیامدهای مهندسی لیست شورای شهر را عارف و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان باشد که این شورا منحل شده و دیگر امکان پرسش درباره شفافیت لیست ممکن نباشد. از سوی دیگر می توان گفت که فشارها از سوی اعضای ارشد حزب کارگزاران برای تاثیرگذاری بر تصمیمات شورای پنجم اعمال می شود که از قضا این حزب با دولتمردان نیز روابط نزدیکی دارند. در حالی که حامیان اصلاح طلبان استعفای هریک از اعضای شورای پنجم را خیانت به رای مردم می دانند، اصرارهای بسیاری از سوی برخی از فعالین سیاسی اصلاح طلب برای شهردار شدن محسن هاشمی، از اعضای حزب کارگزاران صورت می پذیرد.
نگرانی از نفوذ و دخالت ها در انتخاب شهردار به حدی رسیده که کانال روزنامه دولتی ایران نسبت به آن هشدار داده است: «در حالی که شورای شهر منتخب تهران در آستانه تشکیل قرار دارد، تصمیم گیری برخی از حلقه های سیاسی برای آینده مدیریت شهری موجب نگرانی از تضعیف شورایی شده که با رای بی سابقه شهروندان تهرانی تشکیل شده است. برخی حلقه های سیاسی با عنوان کردن اینکه نقشی کلیدی در تعیین لیست داشته اند، قصد دارند نسبت به انتخاب شهردار در حلقه خود بجای نمایندگان مردم در شورای شهر اقدام کنند.»
به نظر می رسد شورای پنجم در شهر تهران با حاشیه هایی گره خورده است که می تواند برای آینده پایتخت مصیبت بار و خطرناک باشد. به خصوص تجربه حضور اصلاح طلبان در شورای شهر اول به حدی تلخ و نگران کننده است که حتی سران این جریان نیز از تکرار شدن آن دوره بیم دارند.درگیری‌ها و دعواهای اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب شهردار و رئیس‌ شورای شهر در کنار رانت‌خواری‌های اعضا منجر به آن شد که دولت اصلاحات شورای شهر تهران را منحل نماید. ظاهرا این دوره نیز اختلافات و درگیری ها بر سر قدرت رقابت برای خدمت را در اولویت های پایین تری قرار داده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها