فواد ایزدی: پاسخ نمی‌دادیم به شهر‌های ایران حمله می‌کردند/ هانی زاده: آمریکا تاوان خطای محاسباتی ترامپ را پرداخت می‌کند

کد خبر: 969932

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا شهادت سردار سلیمانی را به عنوان امتحان می‌دید، گفت: آن‌ها منتظر بودند ببینند ایران چه کاری می‌کند اگر اقدامی از سوی ما نمی‌شد قطعاً به داخل ایران هم حمله می‌کردند.

فواد ایزدی: پاسخ نمی‌دادیم به شهر‌های ایران حمله می‌کردند/ هانی زاده: آمریکا تاوان خطای محاسباتی ترامپ را پرداخت می‌کند

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره پاسخ ایران به اقدام جنایتکارانه آمریکا گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی و اقدام جنایتکارانه آمریکا اتفاقی که رخ داد این بود که در همان ابتدا یک عده از ترامپ انتقاد کردند و اقدامی که ترامپ انجام داده بود را در نهایت به ضرر آمریکا تفسیر کردند.

* جنگ‌طلبان آمریکایی هم متوجه شدند که خطای بزرگ انجام دادند

وی تصریح کرد: عده‌ای هم که در ابتدا موافق اقدام ترامپ بودند زمانی که جمعیت میلیونی مردم، اتحاد داخل کشور و روحیه انقلابی مضاعف ملت ما را دیدند متوجه شدند که خطای بزرگ انجام دادند.

* با سیلی دیشب شکست آمریکا به صورت خیلی جدی‌تر نمایان شد

ایزدی یادآور شد: وقتی عملیات دیشب انجام شد و سیلی جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی‌ها زده شد شکست آمریکا به صورت خیلی جدی‌تر نمایان شد.

وی تصریح کرد: ترامپ گفته بود اگر ایران پایگاه‌های آمریکایی را هدف قرار دهد آن‌ها هم چندین نقطه ایران را هدف قرار می‌دهند، ایران الان دقیقا همان کاری را کرد که ترامپ گفته بود، یعنی گفت اگر آمریکا در پاسخ به سیلی دیشب اقدامی کند ما پاسخ کوبنده‌تری خواهیم داد.

* ترامپ بعد از سیلی ایران عقب نشینی بسیار فاحشی را انجام داد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی ایران دست به اقدام زد شما واکنش ترامپ را دیدید که دارد رفع و رجوع می‌کند و می‌گوید که اتفاق خاص و مشکل خاصی رخ نداده و یک عقب نشینی بسیار فاحشی را انجام داد.

* ترامپ متوجه شد اقدامش یک اشتباه بزرگ بود

وی در رابطه با چرایی عقب نشینی ترامپ، اظهار داشت: رئیس‌جمهور آمریکا متوجه شده اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی یک اشتباه بزرگ بوده است و این را هم متوجه شده که اگر با این جنایت هدف انتخاباتی داشته این درگیری قطعاً در صحنه انتخابات به ضررش تمام خواهد شد از این جهت باید عملکردش را اصلاح کند. جناح جنگ طلب آمریکا هم قاعدتاً باید به این نتیجه رسیده باشد.

* پاسخ نمی‌دادیم به شهر‌های ما حمله می‌کردند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قاعدتاً ما نباید شاهد اقدامی از سوی آمریکایی‌ها باشیم. البته آمریکایی‌ها با شهادت سردار سلیمانی نشان دادند بسیار جنایتکار هستند، ولی اگر ما پاسخی نمی‌دادیم قطعاً جریان جنگ طلب شهادت سردار سلیمانی را به عنوان امتحان می‌دید.

وی گفت: آن‌ها منتظر بودند ببینند ایران چه کاری می‌کند اگر اقدامی از سوی ایران نمی‌شد قطعاً به داخل ایران هم حمله می‌کردند و احساس می‌کردند ایران ضعیف شده، چون می‌گفتند وقتی سردار ارشد ایران را هدف قرار دادیم اتفاق خاصی نیفتاد و اگر داخل ایران را هدف قرار دهیم اتفاقی نخواهد افتاد.

* ناتوانی سامانه‌های آمریکا در برابر موشک‌های ایرانی

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: اتفاق دیگری که بعد از حمله موشکی ایران رخ داد این بود که ناتوانی سامانه‌های ضد موشکی آمریکا در برابر موشک‌های ایرانی نشان داده شد و این برای آمریکا فاجعه بود.

وی تصریح کرد: سامانه‌های موشکی و نیرو‌های آمریکایی از روز شهادت سردار سلیمانی در آماده باش کامل بودند، ولی با این حال موشک‌های ایران به سمت پایگاه‌های آمریکایی شلیک شد و به هدف هم برخورد کرد که این نشان دهنده توانایی بالای قدرت دفاعی ایران است.

فواد ایزدی: پاسخ نمی‌دادیم به شهر‌های ایران حمله می‌کردند

آمریکا تاوان خطای محاسباتی ترامپ را پرداخت می‌کند/آمریکا سریع‌تر از منطقه خارج شود

کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن تاکید بر اینکه نیرو‌های آمریکایی باید هرچه سریع‌تر از منطقه خارج شوند و دونالد ترامپ دست به ماجراجویی نزند، گفت: رئیس جمهور آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دچار خطای محاسباتی شد و تاوان آن را آمریکا پرداخت خواهد کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا اظهار داشت: این پاسخ کوبنده سپاه به حادثه ترور سردار شهید سلیمانی و همرزم مجاهد ایشان ابومهدی المهندس پاسخی به خواست و اراده ملت ایران و ملت‌های مسلمان منطقه بود.

وی افزود: تشییع پیکر باشکوه این دو شهید بزرگوار نشان داد که ملت ایران از دولت و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی خواستار پاسخ کوبنده هستند؛ فلذا زمان و مکان این پاسخ به لحاظ منطقی بسیار مهم بود. ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد این موشک‌های بالستیک سپاه به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق و در منطقه الأنبار شلیک شد و این نشان از پیامی بسیار مهم برای آمریکایی‌هاست و آن اینکه جمهوری اسلامی به همان اندازه توان پاسخگویی به جنایت آمریکا را دارد.

هانی زاده با اشاره به اهمیت پایگاهنظامی عین الاسد، خاطرنشان کرد: این پایگاه دومین پایگاه نظامی آمریکا در عراق و منطقه است و پیچیده‌ترین تجهیزات نظامی و راداری و رصد نظامی در منطقه تلقی می‌شود و زبده‌ترین نیرو‌های آمریکایی در پایگاه عین الاسد حضور دارند و به همین دلیل هدف قرار دادن این پایگاه نشان می‌دهد که ایران از توانمندی بسیار بالایی در حوزه دفاعی برخوردار است و قدرت بازدارندگی بالایی دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: آمریکا اگر بار دیگر دست به ماجراجویی بزند تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه در تیررس موشک‌های ایران قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تصویب طرح سه فوریتی مجلس مبنی بر تروریست قلمداد شدن نیرو‌های آمریکایی و همچنین تصویب طرحی در پارلمان عراق مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق اظهار داشت: این دو مصوبه سیاسی نشان دهنده این است که یک وحدت رویه و حرکت نظامی و سیاسی بین ایران و عراق آغاز شده و همه نیرو‌های آمریکا در منطقه به عنوان نیرو‌های تروریستی تلقی می‌شوند.

هانی زاده ادامه داد: در روز‌های گذشته از سوی عشایر منطقه فرات میانه و جنوب عراق پیام‌هایی به مرجعیت عراق برای صدور فتوای جهاد علیه نیرو‌های آمریکایی درخواست شده و اگر مرجعیت فتوا بدهد که نیرو‌های آمریکایی تجاوزگر هستند، درگیری خونینی بین عشایر عراق و محور مقاومت با نیرو‌های آمریکایی شکل خواهد گرفت که منطقه را دچار آشوب خواهد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن تاکید بر اینکه نیرو‌های آمریکایی باید هرچه سریع‌تر از منطقه خارج شوند و دونالد ترامپ دست به ماجراجویی نزند، تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دچار خطای محاسباتی شد و تاوان آن را آمریکا پرداخت خواهد کرد. حمله به پایگاه عین‌الاسد هشداری اولیه برای آمریکاست و اگر آمریکا دست به اقدام ماجراجویانه بزند سایر پایگاه‌ها در منطقه هدف موشک‌های ایران قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت نفت در پی هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد توسط سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که منطقه در آستانه انفجار قرار دارد و ترامپ باید هرچه سریعتر ماجراجویی‌های منطقه‌ای خود را پایان دهد.

هانی‌زاده با بیان اینکه ترامپ اگر دست به ماجراجویی جدیدی بزند قطعاً با شکست مواجه خواهد شد و اگر سکوت کند از سوی کنگره آمریکا مورد استیضاح قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا در مورد ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با کنگره آمریکا مشورت نکرده بود و همین دلیل با شرایط بسیار سخت سیاسی در داخل آمریکا مواجه است. ضمن اینکه الان رژیم صهیونیستی در حالت انتظار و ترس به سر می‌برد و مقامات رژیم صهیونیستی در حالت آماده باش هستند و این احتمال وجود دارد که اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدام به ماجراجویی کنند، محور مقاومت وارد عمل خواهد شد و رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها