نکات خواندنی درباره رژیم شیردهی

کد خبر: 1101477

دوران بارداری و شیردهی، از جمله حساس‌ترین دوران زندگی بانوان است. در این دوره‌ها، همه‌چیز در بدن بانوان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بسیاری از مادران در دوران شیردهی دچار تغییرات وزنی و سایزی می‌شوند و از این قضیه ناراحت هستند.

نکات خواندنی درباره رژیم شیردهی

از طرفی باید به نحوی غذا بخورند که تأمین‌کننده تولید شیر برای فرزندشان باشد؛ از سویی دیگر کماکان نگران تغییر سایز بعد از زایمان هستند! برای مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند و دغدغه اضافه وزن و شیردهی دارند، ‌رژیم‌های متعددی وجود دارد. در مطلب قصد داریم شما را با ویژگی‌های رژیم شیردهی اصولی آشنا کنیم. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید بهترین رژیم را برای این مدت انتخاب کرده و علاوه بر تناسب‌اندام، مراقب غذای کودک خود نیز باشید.

اهمیت انتخاب رژیم شیردهی اصولی

همان‌طور که گفته شد، دوران شیردهی نیز مانند دوران بارداری بسیار مهم و حیاتی است. در این دوران شما علاوه بر خودتان، عهده‌دار غذای فرزندتان نیز هستید. مکانیسم تولید شیر در بدن بانوان، یک فرایند فوق‌العاده شگفت‌انگیز است. شیر مادران متناسب با نیازهای بدن نوزادشان تشکیل می‌شود.

فرایند تولید این شیر، بستگی به مواد مغذی و ضروری موجود در بدن مادران دارد. در این میان استرس‌های افزایش وزن در این دوران باعث می‌شود که بانوان رژیم‌های مختلفی را انتخاب کنند. شاید با خود بگویید، مانند بسیاری از اوقات که رژیم انتخاب می‌کنیم، در این دوران هم به همین صورت است؛ اما اصلاً این‌گونه نیست. در این ایام، ذره‌ذره‌ی مواد غذایی در بدن مادر شیرده، مهم است. انتخاب یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند باعث حذف یک خانواده از مواد مغذی حیاتی شود و در نتیجه اختلال در غذای نوزاد به وجود بیاید. رژیم شیردهی اصولی باید وضعیت بدن مادر و غذای فرزند را در نظر بگیرد. بخشی از خطرات انتخاب رژیم شیردهی غلط به این شرح است:

  • اختلال در غذای نوزاد و از بین بردن مواد مغذی در شیر مادر
  • احتمال خشک شدن شیر مادر
  • تغییر طعم شیر مادر و زدگی نوزاد از شیر خوردن
  • آسیب‌های مختلف به بدن مادر
  • تغییر نکردن سایز و وزن
  • از بین رفتن مواد مغذی و ضروری بدن
  • ایجاد بیماری‌های گوناگون برای مادر

همان‌طور که می‌بینید، خطرات احتمالی رژیم غذایی نامناسب در دوران شیردهی، به‌مراتب خطرناک‌تر از چاق شدن است. با این تفاسیر چاره چیست؟ بی‌خیال شویم و نظاره‌گر خراب شدن اندام خود باشیم؟ خیر! همیشه یک‌راه درست و خوب وجود دارد. انتخاب رژیم شیردهی اصولی می‌تواند در این مسیر بهترین انتخاب شما باشد. برای پیدا کردن چنین رژیمی، بهتر است به موسسات معتبر و مشاوران تغذیه با سابقه مراجعه کنید. موسسه لیمومی سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند و رژیم‌ غذایی مخصوص مادران شیرده را براساس وضعیت سلامتی نوزاد و مادر ارائه می‌کند. اما اگر می‌خواهید به‌طور کلی با ویژگی‌های یک رژیم شیردهی اصولی آشنا شوید، مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده را بخوانید:

3 ویژگی رژیم شیردهی اصولی

1- تأمین‌کننده نیازهای بدن مادر

بدن مادر در دوران شیردهی مانند یک منبع غذاساز مهم است. در واقع تولید شیر برای نوزاد و تولید انرژی برای مادر از وظایف اصلی بدن در این ایام است. قطعاً اگر بخواهید از یک ماشین هم دو برابر کار بکشید باید از نظر سوخت آن را تأمین کنید. بدن مادر نیز برای اینکه بتواند این دو وظیفه مهم خود را به‌خوبی انجام دهد و همچنین در برابر بیماری‌ها، ویروس‌ها و... مقاومت کند، باید سوخت کافی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رژیم شیردهی اصولی، تأمین کردن سوخت بدن مادر از طریق مواد مغذی و مفید است.

2- تأمین‌کننده نیازهای نوزاد

تنها منبع دریافت غذا در دوران نوزادی، شیر مادر است. شیر مادر قوام بدن نوزاد است و در شکل‌گیری استخوان‌بندی‌ها و سیستم‌های بدن نوزاد بسیار مهم است. یکی از دلایلی که روی انتخاب رژیم شیردهی اصولی اصرار داریم، همین مسئله است. شیر مادر باید تمام نیازهای بدن نوزاد را برطرف کند. بدن مادر برای این کار نیاز به مواد مغذی و پروتئینی فراوانی دارد. به همین جهت، رژیمی که انتخاب می‌کنید، باید گروه‌های مختلف مواد مغذی و معدنی ضروری را در خود جای داده باشد. به‌عنوان‌مثال، رژیم اصولی باید کلیه ویتامین‌های خانواده، ب، آ، دی و همچنین مواد معدنی مانند آهن، منگنز، فسفر، ید، سلنیوم، کولین، فولات، کلسیم و روی را در برنامه‌های غذایی خود داشته باشد. رژیم شیردهی اصولی نباید یک دسته از مواد غذایی را به‌کلی حذف کند، پس رژیم‌های گیاهخواری و خام گیاهخواری برای دوران شیردهی، اصلاً مناسب نیستند.

3- کاهش و تثبیت وزن

یکی دیگر از اهداف انتخاب رژیم شیردهی اصولی، رسیدن به وزن مناسب و جلوگیری از چاقی است. دوران بارداری و شیردهی متأسفانه برای بسیاری از بانوان تبدیل به یک کابوس شده است. در این دوران، اضافه وزن اتفاق می‌افتد و بسیاری از افراد تا مدت‌ها درگیر این تغییرات وزنی خواهند ماند. این تصور غلط را کنار بگذارید که زایمان و بچه‌دار شدن بدن شما را خراب می‌کند! اگر از یک رژیم شیردهی اصولی نظیر رژیم‌های لیمومی پیروی کنید، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. رژیم انتخابی باید بتواند با توجه به نیازها و وضعیت بدنی هر مادری، نیازهای اساسی مادر و نوزاد را برآورده کرده و در عین حال مانع از افزایش وزن شود.

از طرفی مشاوران تغذیه لیمومی به مادران شیرده کمک می‌کنند، در کنار تغذیه مناسب و عدم افزایش وزن، با یک برنامه‌ریزی صحیح، کاهش وزن را هم تجربه کنند. رژیم غذایی لیمومی باعث می‌شود تعادل وزن مادر برقرار شده و در دوران شیردهی بتواند سلامت جسمی خود و نوزادش را تامین کند. از طریق کلیک روی این لینک می‌توانید از رژیم‌های لیمومی بهره‌مند شوید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها