در گفت‌وگو با سایت فردا مطرح شد

ناصر ایمانی: مشکل دولت نگاه غلط به سیاست خارجی بود/ روحانی بیش از اندازه به جامعه امید داد/ نباید اقتصاد کشور را معطل مذاکرات خارجی می‌کرد

کد خبر: 1067501

ایمانی گفت: دولت تمام اقتصاد کشور را معطل مساله مذاکرات خارجی کرد. امید بیش از اندازه به جامعه تزریق کرد بر این مبنا که با این مذاکرات اتفاقات شگرفی در کشور ایجاد خواهد شد.

ناصر ایمانی: مشکل دولت نگاه غلط به سیاست خارجی بود/ روحانی بیش از اندازه به جامعه امید داد/ نباید اقتصاد کشور را معطل مذاکرات خارجی می‌کرد

گروه سیاست سایت فردا – دولت روحانی هشت سال پیش با هزار وعده و عید سرکار آمد و قرار بود که در صد روز نخست و صد روزهای بعد از آن چه‌ها کند. برای عمل به وعده‌هایش نیز سراغ کدخدا رفت و همه تلاش خود را به کار گرفت تا گره از کار پرونده هسته‌ای باز کند. امضای برجام و گشایش‌های نسبی و مقطعی نیز این امید را ایجاد کرد که می‌تواند در این مسیر موفق باشد اما بعد که ترامپ آمد و وضعیت زیر و رو شد، اوضاع دولت و به تبع آن مردم نیز روز به روز بدتر و سخت‌تر شد. دولت روحانی در واقع سرنوشتی پیدا کرد که گمان نمی‌کرد. سوال اینجاست که آیا صرفا سیاست خارجی و رویکرد دولت در این زمینه عامل بروز این وضعیت است یا اینکه عوامل دیگری مثل سوءمدیریت که بارها و بارها از سوی منتقدان دولت مورد اشاره قرار گرفته نیوز، در این باره موثر بوده است؟

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگوی با خبرنگار «فردا» ضمن تاکید بر اینکه «مساله دولت روحانی اصلا سیاست خارجی نبود» گفت: «به نظر من سیاست خارجی میت‌وانست از نقاط قوت دولت باشد. فکر نمی‌کنم کسی از اینکه بتوانیم یک مشکل بزرگ با جهان را  - مشکلی که بر اساس دروغ های آنان ایجاد شده بود - حل کنیم، ناراحت بشود. اتفاقا این موقعیت خوبی برای دولت بود و حتی رفت و مذاکره کرد، به توافقی  هم رسید که کشورهای خارجی از طریق سازمان انرژی اتمی راستی‌آزمایی کنند و ببیند که ما انحرافی نداریم و نهایتا هم تحریم‌ها برداشته شود اما دیدیم که این طور نشد و همین مذاکرات و سیاست خارجی تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت شد. تحریم‌هایی که در این مدت اضافه شد حتی از تحریم‌های قبلی هم بدتر بود».

وی با اشاره به اینکه «مشکل این دولت نوع نگاه به مساله سیاست خارجی بود» گفت: «این دولت برداشت اشتباهی از کشورهای غربی به خصوص امریکا و بعد هم اروپا داشت. امید بیش از اندازه به آنها بست. در توافق و اجرای توافق نیز عجله کرد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «دولت تمام اقتصاد کشور را معطل مساله مذاکرات خارجی کرد. امید بیش از اندازه به جامعه تزریق کرد بر این مبنا که با این مذاکرات اتفاقات شگرفی در کشور ایجاد خواهد شد. در واقع نوع نگاه دولت به مذاکره و غرب غلط بود و با این نگاه برجام را هم خراب کرد».

ایمانی در واکنش به اینکه آیا خراب شدن برجام ناشی از بدشناسی دولت و روی کار آمدن برجام نبود؟ گفت: « به نظر من اصلا بحث آمدن ترامپ نبود و برای این گفته دلیل دارم. دلیل من این است که برجام در زمان اوباما امضا شد و تقریبا یک سال بعد از امضای برجام رئیس جمهور بود. شما بررسی کنید و ببینید که دولت اوباما که خودش امضا کننده برجام بود تا روزی که سرکار بود و حتی نمی‌دانستیم که بعدا فردی به اسم ترامپ می‌آید و چه عک‌ العملی نسبت به برجام دارد، قریب به اتفاق توافقات برجام را اجرا نکرد».

وی افزود: «صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی وقت ایران را به خاطر بیاورید که گفت هیچ اتفاقی نیفتاده است. من به عنوان یک کارشناس مسائل بانکی و اقتصادی و نه سیاسی می‌گویم که در آن یک سالی که دولت اوباما سرکار بود هیچ تحریم بانکی برداشته نشد».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها