امانی در برنامه انتخاباتی المیادین: غرب بیشتر تمایل به همتی دارد

کد خبر: 1074302

سفیر پیشین ایران در مصر با حضور در ویژه‌برنامه شبکه المیادین برای انتخابات ایران، با اشاره به تفاوت رأی زیاد رئیسی و همتی گفت، بسیاری، همتی را دولت سوم روحانی قلمداد می‌کنند.

امانی در برنامه انتخاباتی المیادین: غرب بیشتر تمایل به همتی دارد

خبرگزاری فارس: شبکه خبری المیادین، در فاصله یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، ویژه‌برنامه‌های خود در این خصوص را ادامه داد.

المیادین روز پنجشنبه میزبان «مجتبی امانی» کارشناس امور سیاسی و سفیر سابق ایران در مصر بود. او در این برنامه در خصوص انصراف‌های اخیر گفت، انصراف برخی نامزدها در همه انتخابات‌ها مرسوم است. ممکن است امروز هم خبری از انصراف برخی نامزدها بشنویم. اما امروز چیزی که من شنیدم، احتمال ائتلاف محسن رضایی و عبدالناصر همتی است. چرا که قرابت رضایی و همتی در مقایسه با دیگر بیشتر است.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص شرکت مردم در انتخابات گفت، نظرسنجی‌های قابل اعتنا نشان می‌دهد که حدود سی درصد از کسانی که در انتخابات حاضر می‌شوند، هنوز تصمیم قطعی در خصوص نامزد مد نظر خود را نگرفته‌اند.

مجری المیادین از تناسب معکوس میان میزان مشارکت مردم در انتخابات و فشار دشمن بر کشور که رهبر انقلاب به آن اشاره کرد، صحبت کرد و آقای امانی گفت،  انتخابات ما محل طمع دشمنان ایران است و منتظر سوءاستفاده از آن هستند... مخالفان داخلی هم از ابتدای انقلاب تلاش میکردند انتخابات را تحریم کنند اما با گذشت سال‌ها وقتی دیدند سودی ندارد، به این رو آوردند که بدترین گزینه برای کشور را به نوعی مورد حمایت قرار بدهند و برای آن تبلیغ کنند. بیش از صد شبکه خارجی فارسی‌زبان علیه ایران برنامه پخش می‌کنند. آنها الان عدم مشارکت را تبلیغ می‌کنند. آنها فکر می‌کنند که با پایین آمدن مشارکت می‌توانند در ایران براندازی کنند.

امانی با اشاره به همه‌گیری کرونا گفت، البته امسال بیماری کرونا هم میزان مشارکت را کاهش خواهد داد. فکر می‌کنم این مسئله تا سی درصد اثرگذار باشد و این اصلا دلیل سیاسی ندارد.

امانی در پاسخ به سوالی درباره نقاط تفاوت رئیسی و همتی به عنوان دو نامزد این انتخابات گفت، به همتی به عنوان یک فرد اقتصادی دولت روحانی نگاه می‌شود. دولت احتمالی او را دولت سوم روحانی می‌دانند. همتی در بانک مرکزی بوده و او را به این عنوان می‌شناسند. اما آقای رئیسی را به مبارزه با فساد چرا که او در زمان مسئولیت در قوه قضاییه افراد مهمی از جمله برادر رئیس جمهور، برادر معاون رئیس جمهور و دیگرانی را محاکمه کرده که از نزدیکان دولت شمرده می‌شدند. الان در نظرسنجی‌ها همتی حدود هفت درصد و آقای رئیسی حدود شصت تا شصت‌وپنج درصد رأی دارند و تفاوت زیادی میان این دو هست. در خصوص مذاکره با غرب، همتی همان راه دولت حسن روحانی را قبول دارد اما رئیسی گفته که مخالف مذاکره نیست اما به شیوه‌ای دیگر و از موضع قدرت یا عدم مذاکره درباره خطوط قرمز. از دید غربی‌ها اگر نگاه کنیم شاید غرب بیشتر تمایل به همتی دارد.

امانی درباره دولت احتمالی رئیسی نیز گفت، مشخصه بارز دولت این دولت توجه به توانمندی داخلی برای رونق دادن به تولید خواهد بود طبق آنچه در تبلیغات انتخاباتی بیان شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها