خبر به روایت «فردا»

جابه‌جایی در شورای نگهبان/ سوخت ایران در لبنان/ چرا پالس مثبتی به طرف‌های برجامی ندادیم؟

کد خبر: 1093054

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جابه‌جایی در شورای نگهبان/ سوخت ایران در لبنان/ چرا پالس مثبتی به طرف‌های برجامی ندادیم؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» تصویری از آملی لاریجانی را در حال رفتن عکس یک کرده و با تیتر «یک گام تا پله آخر» به کناره‌گیری او از عضویت در شورای نگهبان و موافقت رهبری با این موضوع گفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با شرحی از سیاست ورزی برادران لاریجانی به این نتیجه می‌رسد که « بار دیگر نقش برادران لاریجانی در آسمان سیاسی کشور کم‌  رنگ‌تر خواهد شد و گویی ستاره بخت آنها رو به افول است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز به بهانه اظهارات دیروز سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیسی به موضوعی پرداخته که این روزها بسیاری از تحلیلگران را نگران ساخته است. آن هم چیزی نیست غیر از نحوه همکاری محمد مخبر و محسن رضایی که یکی معاون اول و به عنوان فرمانده اقتصادی دولت معرفی شده و دیگری عنوان معاون اقتصادی دارد.

شرق 14 شهریور

«آفتاب یزد» سفرهای استانی رئیسی را سوژه گزارش کرده اما نه از باب نقد! این روزنامه اصلاح‌طلب که به نظر می‌رسد سر همراهی با دولت رئیسی دارد، این بار طی گفت‌وگویی با امان‌الله قرایی‌مقدم و با نگاهی جامعه‌شناسانه تحت عنوان «پایان برج عاج نشینی» می‌نویسد: «حضور رئیس جمهور در میدان پایان برج عاج نشینی است.منظور از برج عاج نشینی افرادی است که به دور از مناطق محروم و میدان در حال برنامه ریزی و تصمیم‌گیری هستند.این افراد به هیچ عنوان نمی‌توانند به اندازه مسئولینی که در میدان حاضر می‌شوند از مشکلات مردم آگاه شوند.مسئول باید از دفتر خود خارج شود و به میدان برود تا مسائل و مشکلات جامعه را لمس کند و سپس برای آن‌ها برنامه ریزی انجام دهد. حرکات آقای رئیسی بشارت‌دهنده پایان برج عاج نشینی مسئولان است.آنچه که باعث شده است که مردم از حکومت‌ها در طول تاریخ فاصله بگیرند همین برج عاج نشینی مسئولین است.من به دلایل گوناگونی می‌گویم این حضور در میدان آقای رئیسی بسیار ارزشمند است زیرا از این طریق درد مردم را می‌بینند و رنج مردم را لمس می‌کنند. بسیاری از رنج‌ها و درد‌ها از طریق کلمات قابل انتقال نیستند. رئیس جمهور وقتی می‌تواند درد مردم را ببیند که به سیستان و بلوچستان برود و فلاکت مردم را از نزدیک لمس کند. نتیجه این نوع حضور در میدان‌ها افزایش اعتماد عمومی است که بزرگترین سرمایه اجتماعی جامعه است. از این مسیر همدلی، دردی، اعتماد و... افزایش پیدا می‌کند.وقتی مردم می‌بینند که دردشان دیده می‌شود قطعا سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.همین سرمایه اجتماعی است که می‌تواند توسعه و پیشرفت را رقم بزند. سرمایه اجتماعی حضور در میدان عمل است.بنده حضور در میدان را بسیار مقدس می‌دانم زیرا بسیار موثر است.»

آفتاب یزد 14 شهریور

«آرمان ملی» تیتر یک خود را به ماجرای فروش نفت در دولت روحانی که چندی قبل با اظهارات عزت‌ا... اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه دستخط مطرح و با تکذیب زنگنه همراه شد؛ اختصاص داده است. حمید شجاعی در این گزارش به وضوح جانب دولت را گرفته و اظهارات نماینده مذکور را رد می‌کند، دست آخر نیز آنچه گفته شده را پای خصومت ورزی با دولت تمام شده روحانی می‌گذارد! او می‌نویسد: « به نظر می‌رسد اینکه گفته شود دولت روحانی و وزیر نفتش بیژن زنگنه در سال‌های اخیر به بهانه تحریم نفت نفروختند سخنی اشتباه باشد. اما گویا مخالفان دولت روحانی که در زمان استقرار دولت شمشیر را از رو بسته‌ بودند و از همه طرف هجمه‌های خود را به دولت و کابینه داشتند درصددند که پس از پایان دولت نیز دست از سر روحانی و مردانش برندارند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری استعفای آمالی لاریجانی از شورای نگهبان را نیز آغاز فصل تازه‌ای از به حاشیه رفتن لاریجانی‌ها دانسته است.

آرمان ملی

«کیهان» رسیدن سوخت صادراتی ایران به لبنان را «نمایش اقتدار ایران با تحقیر آمریکا در مدیترانه» دانسته و در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته است: «خرید سوخت ایران توسط لبنان و حرکت کشتی‌های ایرانی، نقشه شوم آمریکا و اسرائیل علیه مردم لبنان را نقش بر آب و عصبانیت واشنگتن و رژیم صهیونیستی را در پی داشت.» 

این روزنامه اصولگرا در ادامه گزارش خود آورده است: «بنابر مستندات موجود، حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به مقصد لبنان حداقل 3 ضربه به آمریکا وارد کرد. یکی از این ضربات مهم، دورزدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بود.  ... درس مهمی‌ که در این میان وجود دارد این است که «اقتدار»، احترام می‌آورد. ... دومین ضربه مهم به آمریکا، خنثی شدن فتنه در لبنان بود. همان‌طور که پیش از این نیز‌ اشاره شد، آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی آن بودند تا با ایجاد بحران اقتصادی در لبنان، زمینه یک اعتراض گسترده اجتماعی را ایجاد کرده و لبنان را به آشوب و التهاب بکشانند که با ارسال سوخت از ایران به لبنان، این نقشه شوم، نقش بر آب شد. سومین ضربه مهم به آمریکا، دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه سوریه بود.»

کیهان 14 شهریور

«جوان» در تیتر یک امروز خود به وضعیت مذاکرات برجامی وین پرداخته و بهانه اش نیز اظهارات اخیر رابرت مالی مبنی بر دریافت نکرد سیگنال مثبت از دولت جدید ایران است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود با عنوان «وین فقط نقدی» آورده است: « این موضوع از یک سو نشان‌دهنده تکمیل نشدن تیم هسته‌ای در ایران است و از طرف دیگر، می‌تواند سیگنالی درباره این باشد که دولت جدید در تهران، گارد مذاکراتی متفاوتی از تیم قبلی گرفته است، به خصوص اینکه وزیر خارجه گفته ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تأمین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک امروز خود را نیز به پایان کاروان ایران در پارالمپیک اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «حسن ختام طلایی» به شرح موفقیت‌های کسب شده پرداخته است.

جوان 14 شهریور

«اعتماد» که ارگان مطبوعاتی حزب اعتماد ملی است، عکس یک امروز خود را به دیدار محمدعلی افشانی با دبیرکل سابق خود اختصاص داده است.این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از افشانی آورده است: «برداشت من از دو ساعت ملاقات و طرح برخی مسائل این است که اگر حصر سال‌ها قبل پایان می‌یافت و امکان ارتباط مستقیم اشخاص بیشتری با دیدگاه‌های متفاوت با محصورین وجود داشت از برخی خسارات پیش‌آمده جلوگیری می‌شد. پیشنهاد می‌کنم رییس محترم جمهور که رییس شورای عالی امنیت ملی هستند و نیز رییس محترم قوه قضاییه که از اجرای عدالت می‌گویند و بنا دارند اقداماتی در راستای تقویت وحدت، انسجام ملی و بهبود اعتماد عمومی داشته باشند، یکی از مهم‌ترین این اقدامات که رفع حصر و به مصلحت نظام و کشور است و تحقق این امر با توجه به اینکه آقایان کروبی، موسوی و سرکار خانم رهنورد نیرو‌های باسابقه انقلاب هستند، در چند سال اخیر حاصل شود. امتحان کنید پشیمان نمی‌شوید و اطمینان داشته باشید ملک و ملت و نظام از این اقدام خیر و ضروری سود خواهند برد.»

اعتماد 14 شهریور

«وطن امروز» تیتر یک امروز خود را نه به «نگاه به شرق» که سیاست شناخته شده و قابل توجهی است، بلکه به «نگاه شرق به ایران» اختصاص داده و بهانه‌اش نیز نشست سالانه سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است که قرار است روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه سال جاری در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شود و ایران هم دعوت است. 

این روزنامه اصولگرا نوشته است: «دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را پیگیری یک دیپلماسی متوازن اعلام کرده است تا به این وسیله نارسایی دیپلماسی دولت‌های یازدهم و دوازدهم را که از اعتماد به همکاری با غرب و نادیده گرفتن ظرفیت متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حاصل شد، ترمیم کند. شاید در این قسمت بازخوانی اعتراف روزهای آخر محمدجواد ظریف خالی از لطف نباشد. ظریف در بخش پایانی بیست‌و‌دومین و آخرین گزارش برجامی خود به مجلس با اعتراف به لزوم توازن ارتباط با شرق و غرب نوشت: «اگر درباره ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به یک اجماع ملی رسیده بودیم و از یک سو با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود نرنجانده بودیم و از سوی دیگر از همه امکانات برجام برای ایجاد منافع اساسی اقتصادی برای همه کنشگران - به شمول شعبات خارجی شرکت‌های آمریکایی- بهره برده بودیم، هم دوستان‌مان سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی رهای‌مان نمی‌کردند و هم ترامپ برای فشار حداکثری با مانع جدی سرمایه‌داران جهانی - از جمله در داخل آمریکا- مواجه می‌شد». در نهایت توازن در نگاه به شرق و غرب در کنار استفاده از ظرفیت حضور در سازمان‌های بین‌المللی نظیر شانگهای و همچنین همکاری با همسایگان و متحدان کشورمان که در ماجرای ارسال محموله‌های سوخت به ونزوئلا و لبنان نمود عینی یافت، از اهرم‌های حیاتی و موثر بی‌اثر کردن فشارهای سیاسی و همچنین خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود. »

وطن امروز 14 شهریور

«سازندگی» باز هم بی‌خیال از اتفاقات سیاسی و اقتصادی و حتی اجتماعی صفحه یک خود را بسته است. این روزنامه اصلاح‌طلب امروز را به فرهنگ و مشخصا حوزه فیلم و سینما اختصاص داده. توجه‌اش به سریال خاتون است که این روزها در شبکه خانگی منتشر شده و خیلی هم سر و صدا به پا کرده است. «سازندگی» با تیتر «زنان در آستانه فروپاشی» که انصافا اگر با تصویری از «خاتون» همراه نبود، هزار سوال در ذهن آدمی ایجاد می‌کرد؛ به نقد سریال پرداخته و نوشته است: «مبارزه‌ی مبارزین «خاتون» واقعا چیست؟ جز اینکه با ایما و اشاره آدم‌ها را از جلوی کافه به پشت کافه ببرند یا از همان داخل کافی آدمی را بفرستند بیرون؟ «خاتون» حتی در بیان موقعیت‌ها هم سست عمل کرده و همه چیز را بدیهی  دانسته. بدتر اینکه تازه بعد از تماشای 200 دقیقه ما رسیدیم به یک «عمل» واقعی از طرف شخصیت اول سریال. تازه در قسمت چهارم بود که خاتون «خاتون» دست به کار شد و بدل شد به آدمی فعال. وحالا تازه اول قصه است. کار من پیش بینی نیست ولی «خاتون» از سریال هایی است که اول قربانی غیر دراماتیک بودنش شده و بعد، استراتژی سازده آن را بی حس کرده است؛ اصرار به شیک‌نمایی و استفاده نامتعارف از نماهای بلند و برش هایی که گاه اخلال‌گرند و فضا را مخدوش می‌کنند آسیب جدی است برای سریالی که ملودرام با پس زمینه‌ی جنگ دارد. «خاتون» برنده فضای مجازی و بیلبوردهاست اما هنوز مانده که برنده‌ی قلب تماشاگرانش شود».

سازندگی 14 شهریور


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها