دلیل علاقه عجیب گروسی برای سفر به تهران چیست؟

کد خبر: 1110296

مدیرکل آژانس انرژی اتمی بار دیگر می‌آید، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد درخواست رافائل گروسی پذیرفته شده و مدیر آژانس به زودی به تهران سفر می‌کند و با وزیر امور خارجه ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد کرد، البته گروسی تمایل دارد در سطحی بالاتر در تهران رایزنی کند

دلیل علاقه عجیب گروسی برای سفر به تهران چیست؟

 مدیرکل آژانس انرژی اتمی بار دیگر می‌آید، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد درخواست رافائل گروسی پذیرفته شده و مدیر آژانس به زودی به تهران سفر می‌کند و با وزیر امور خارجه ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد کرد، البته گروسی تمایل دارد در سطحی بالاتر در تهران رایزنی کند. او مدتی قبل در یک کنفرانس خبری اعلام کرد آرزو دارد با رئیس‌جمهور ایران گفتگو کند! درخواست او برای رایزنی در سطح بالا کمی قابل‌تأمل است. احتمالاً سیاستمدار آرژانتینی گمان می‌کند دولت سیزدهم مانند لیبرال‌های حاکم بر پاستور عمل و برای چشم‌آبی‌ها فرش قرمز پهن می‌کند.

وب‌سایت وزارت امور خارجه فرانسه در تحلیلی از درخواست گروسی برای دیدار با سیدابراهیم رئیسی می‌نویسد: «مدیرکل آژانس بر این باور است که ارتباط با مقامات عالی سیاسی در ایران می‌تواند ثمربخش باشد و او درخواست‌هایش را صریح‌تر بیان کند و زودتر به نتیجه مطلوب برسد.» در ادامه این گزارش آمده است: «گروسی گمان می‌کند رئیسی مانند روحانی است و می‌توان روی او تأثیر گذاشت!»

در آخرین روز‌های حضور حسن روحانی در دولت، مدیرکل آژانس به تهران سفر و با رئیس‌جمهور وقت دیدار کرد. در این دیدار طولانی دولت تدبیر با بخشی از خواسته‌های آژانس که در مغایرت با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود، موافقت کرد و فرصت برای بازرسی‌های بیشتر آژانس فراهم شد.

پیچیدگی برابر پیچیدگی!

پس از استقرار دولت جدید، در اولین گام بدعت‌گذاری‌های فراقانونی کنار گذاشته شد و بازرسی‌های غیرمعمول با محدودیت‌های شدید روبه‌رو گردید. آژانس امکان دسترسی به حافظه دوربین‌های برجامی را از دست داد و تنها امکان ضبط و آرشیو شدن آن برای سه ماه مهیا شد. این اقدام ضربتی شوک شدیدی به آژانس وارد کرد. گروسی با سفر به امریکا رو به خبرنگار بلومبرگ گفت: «جهان باید بداند میان دولت روحانی و رئیسی تفاوت‌های چشمگیر وجود دارد، دولت جدید در ایران می‌گوید هنوز نسبت به بازگشت به برجام بدبین نیست، من روی کلمه «هنوز» تأکید ویژه دارم.»

مدیرکل آژانس انرژی اتمی به خوبی می‌داند دوران بازی سیاسی با دوربین‌های نظارتی به پایان رسیده است و دولت انقلابی برای اقدام، تعارفی با غربی‌ها ندارد. از نظر دولت، آژانس نه یک مجموعه فنی و راهبردی بلکه ابزاری سیاسی در دست امریکایی‌ها و تروئیکای اروپایی است، هر قدر آن‌ها بازی را پیچیده‌تر کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند مسیر را برای آژانس سخت‌تر و پرپیچ و خم‌تر کند. روزنامه گاردین در شرح وضعیت موجود در گزارشی می‌نویسد: «بر اساس پروتکل الحاقی آژانس توانایی دسترسی به صد‌ها هزار تصویر ضبط‌شده روزانه توسط دوربین‌ها را داشت و می‌توانست آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند، غربی‌ها این فرصت را با بدعهدی در لغو سریع تحریم‌ها و دادن تضمین آن حالا ازدست‌رفته می‌بینند، به عبارت بهتر چشم آژانس در ایران مدتی است کور شده است!»

باز کردن پرونده «PMD» توسط محور شرارت

PMD به مطالعات ادعایی غرب در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان اطلاق می‌شود، در پرونده PMD، امریکا طی ۱۲سال (۸۲ تا ۹۴) ادعا می‌کرد فعالیت هسته‌ای ایران دارای انحراف از حالت صلح‌آمیز به سوی تولید سلاح بوده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن آنکه ادعای امریکا را بی‌اساس می‌دانست، برای اثبات بی‌پایه بودن این ادعا، دلایل و اسناد محکمی نیز ارائه می‌کرد. در دولت روحانی، آژانس در گزارش خود و شورای حکام در قطعنامه پایانی تأکید کرد آنچه درباره انحراف فعالیت هسته‌ای ایران مطرح کرده بود به اثبات رسیده و جمهوری اسلامی ایران برخلاف ادعای دروغ ۱۲ساله تا سال ۲۰۰۹ در پی تولید سلاح هسته‌ای بوده است، به بیان دیگر به دلیل قصور دولت در احقاق حقوق کشورمان، آژانس در پرونده PMD هم ایران را محکوم کرد و هم پرونده را باز گذاشت!

۲۵آذر ۹۴ حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تأکید بر مختومه شدن پرونده PMD گفت: «به ملت ایران تبریک می‌گویم به دلیل موفقیت‌های پی‌درپی در صحنه‌های مهم داخلی و بین‌المللی، دیروز روزی بود که یکی از این مراحل موفقیت درصحنه‌های بین‌المللی و سیاسی متبلور شد... در نشست شورای حکام در روز گذشته نه تن‌ها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای معروف به PMD خاتمه یافت، بلکه ۱۲قطعنامه‌ای که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده بود، لغو شد.» محمدجواد ظریف نیز در گفتگو با روزنامه همشهری اعلام کرد که بسته شدن پرونده PMD حتمی است و کثیرالشک‌ها به شک خود اعتماد نکنند. او با تمسخر منتقدان داخلی ادامه داد: شک درباره این موضوع مثل شک بین رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم است! دولت روحانی اطمینان خاطر داد که پرونده PMD برای همیشه بسته شده و به اعماق تاریخ پیوسته است.

بااینکه دولت وقت در قلب رآکتور اراک بتن ریخت و ۹۷درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شده را از کشور خارج کرد و صنعت هسته‌ای را به حالت پایلوت درآورد، آژانس، امریکا و تروئیکای اروپا همچنان طلبکار هستند. ماه گذشته محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد آژانس همچنان پرونده PMD را باز گذاشته و گروسی از ما خواسته است برای انجام تحقیقات بیشتر با او همکاری کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد، طرح دوباره این پرونده لازمه حیات شرارت آن‌ها علیه ایران است. توطئه مجدد غربی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان نتیجه اعتماد بیجا و ضعف دولت نئولیبرال روحانی است، آن‌ها در حالی که گمان می‌کردند امضای جان کری تضمین است و می‌توان به امریکایی‌ها اعتماد کرد از پشت خنجر خورده و با جیب خالی، کولی رایگان به دشمن دادند.

مقام معظم رهبری با پیش‌بینی نسبت به بدطینتی و خباثت امریکایی‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مهر ۹۴ فرمودند: «ما با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم، آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست، مستقل نیست، زیرا تحت تأثیر قدرت‌هاست، عادل نیست [چون]بار‌ها و بار‌ها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به‌علاوه، اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعالیت هسته‌ای در کشور نیست» این‌یک حرف غیرمعقولی است. خب، چه‌جور می‌شود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه]؟ مگر تک‌تک خانه‌ها و وجب‌به‌وجب سرزمین کشور را این‌ها بگردند! چه‌جوری می‌شود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسئله، نه منطقی است، نه عادلانه است».

متأسفانه دولت روحانی در شرایط ابلاغی اجرای برجام دچار خطا‌های وحشتناک و غیرقابل جبرانی شده است، سطح تخلفات آن‌ها به حدی بود که ظریف به زبان آمد و اعلام کرد از خطوط قرمز تعیین‌شده توسط رهبری بار‌ها عبور کرده است. این تخلفات بزرگ حالا به خسارت‌های سنگین بدل شده است.

خوش‌رقصی آژانس در برابر گرند هتل وین

در حالی که قرار است در هشتم آذرماه دور هفتم مذاکرات برجامی برای رفع تحریم‌ها در وین برگزار شود، سفر گروسی به تهران قابل‌تأمل است. غربی‌ها به خوبی می‌دانند مذاکرات آتی نتیجه نخواهد داد.

دلیل این موضوع ساده است، جمهوری اسلامی ایران بر موضع منطقی خود در لغو سریع همه تحریم‌ها و راست‌آزمایی آن پافشاری دارد و حاضر نیست یک کلمه از حکم کلی نظام کوتاه بیاید. در آن‌سو غربی‌ها تنها حاضرند تک‌تحریمی بر برخی اشخاص و شرکت‌ها را بردارند و برای یک دوره کوتاه‌مدت بخشی از تحریم‌ها را لغو کنند. اخیراً سناتور یهودی و ضدایران تد کروز گفته است اجازه نمی‌دهد بایدن امتیاز به تهران بدهد. این سیاستمدار جنگ‌طلب و جمهوریخواه ادامه داده است: برجام برای اجرا نیاز به رأی سنا دارد، در غیر این صورت هر چیزی را که باید امضا کند، رئیس‌جمهور بعدی پاره خواهد کرد!

این موضوع نشان می‌دهد امریکایی‌ها در وین تنها به دنبال رسیدن به یک توافق معلق و کوتاه برای دور کردن جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت‌های چشمگیر هستند. به صورت طبیعی دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان کشورمان زیر بار چنین توافق شکننده و ضعیفی نمی‌روند و مذاکرات از حالا رو به شکست است. اصرار شدید گروسی برای سفر به تهران را باید از این زاویه نگریست. دشمن برای لاپوشانی این افتضاح دیپلماتیک از حالا به دنبال بهانه‌های واهی و کودکانه می‌گردد و پرونده‌سازی جدید آژانس با توسل به PMD می‌تواند فرصت بیشتری برای امریکایی‌ها فراهم کند. از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که گروسی پس از بازگشت از کشورمان در سناریویی نخ‌نماشده بیانیه می‌دهد و اعلام خواهد کرد که ایران حاضر به همکاری با آژانس نیست. (او در دیدار قبلی از ایران نیز چنین کرد)، همین دست ادعا‌ها برای ادامه بدعهدی اروپا و غرب در وین کافی است.

در آستانه سفر مدیرکل آژانس به تهران لازم است وزارت امور خارجه با پیش‌بینی دقیق از اهداف گروسی او را آچمز کند. ادامه حقه‌بازی و سوءاستفاده از حسن‌نیت کشورمان باید جواب‌های دندان‌شکن داشته باشد. در صورت تکرار بیانیه‌نویسی ضدایرانی از سوی آژانس، نه تن‌ها باید دسترسی محدود به ضبط دوربین‌های برجامی (در تعویض هر سه ماه یک‌بار حافظه) از حیطه نظارت آژانس خارج شود بلکه باید مهروموم‌های دوسویه تنها در اختیار ایران قرار گیرد و دست جاسوسان هسته‌ای در پوشش بازرس آژانس کوتاه گردد. آژانس باید بداند توسل مجدد به PMD هزینه‌های سنگین در حد خروج کامل ایران از NPT دارد.

دشمن خوب می‌داند نمی‌تواند مانند گذشته با تهدید به تحریم، جنگ و ترور از جمهوری اسلامی امتیاز بگیرد. دوران لاف‌زنی و فشار خارجی با حمایت برخی نفوذی‌ها از داخل به پایان رسیده است. مقاومت مردمی در منطقه مشت مذاکره‌کنندگان کشورمان را در وین پرکرده و آن‌ها می‌دانند که میدان پشتیبان محکم آن‌ها در صحنه است. انحراف از مذاکره در گرند هتل وین با غرش رزمندگان جان‌برکف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریا، آسمان و زمین پاسخ داده می‌شود، قدرت میدانی چنان عظمتی به جمهوری اسلامی ایران داده است که ذخایر اورانیوم از مرز وحشت برای غربی‌ها عبور کرده است، در این ماجرای بزرگ چشم آژانس و بدخواهان کور است./ روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها