محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل منطقه:

اروپایی ها هیچ جدیتی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارند

کد خبر: 1112749

کوشکی معتقد است اگر اروپایی ها و آمریکایی ها تعهدات برجامی خودشان را انجام ندهند هیچ پیشرفتی در توافق حاصل نخواهد شد و این یک مسیر زیان بار خواهد بود و آن ها هیچ جدیتی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارند و و طبیعتا احتمال اینکه توافق صورت بگیرد بسیار ضعیف است.

اروپایی ها هیچ جدیتی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارند

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با «صبح نو آنلاین» ضمن اشاره به آغاز مذاکرات هسته ای در وین در تاریخ 8 آذرماه روند مذاکرات را پیش بینی کرد: مذاکرات هسته ای و احیای برجام مجددا از سرگرفته خواهد شد. اما اروپایی ها برای مذاکرات و برای اینکه توافق مثبتی رخ دهد، جدیتی ندارند و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم مواضع خودش را مطرح کرده است.

وی افزود: به همین خاطر اروپا و آمریکا که به نوعی باید بپذیرد و تعهدات برجامی خودش را انجام دهد هیچ کدام آمادگی اجرای تعهداتشان را ندارند و طبیعتا احتمال اینکه توافق صورت بگیرد بسیار ضعیف است.

کوشکی تاکید می کند: مادامی که اروپایی ها و آمریکایی ها تعهدات برجامی خودشان را انجام ندهند هیچ پیشرفتی در توافق حاصل نخواهد شد و این یک مسیر زیان بار خواهد بود.

این کارشناس اظهارکرد: تیم مذاکره کننده ما نیز همین راهبرد را دارد. جمهوری اسلامی ایران سال ها پیش به تعهدات خودش عمل کرده و هم اکنون نوبت آمریکا و اروپاست که به تعهدات خودشان عمل کنند. البته آن ها هیچ آمادگی برای انجام تعهداتشان ندارند.

 

*هیچکس تهدیدهای آشکار آمریکا علیه ایران برای بازگشت به مذاکرات و گزینه های روی میزشان را باور ندارد

او ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات کارشناسان متخصصی را با خود برده است، تصریح کرد: اینکه در تیم مذاکره کننده افراد کارشناس وجود داشته باشند که اگر لازم شد پیشنهاداتی مطرح شود و یا نکات دقیقی مطرح شود یک اقدام کاملا منطقی است. اما اینکه اعضای تیم ایران چند نفر باشند قرار نیست در نتیجه مذاکرات تاثیر بگذارد.

 

کوشکی همچنین درادامه می گوید: این اقدام یک پیش بینی است تا اگر لازم شد در موضوعات تخصصی و موضوعات مصداقی صحبت شود، کارشناسان آن حوزه حضور داشته باشند و پیش بینی منطقی و عقلانی است. اما اصل مطلب این است که آیا اروپا و آمریکا حاضر به برگشت به تعهدات برجامی خودشان هستند یا خیر که به نظر میرسد آن ها تمایل و جدیتی در این مسیر ندارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا به تهدیدات آشکار آمریکا و سنتکام این کشور ابرازکرد: آمریکا بیش از حدود 10 سال است که گزینه های روی میز دارند و به همین خاطر فکر میکنم که نه تنها ملت ایران بلکه کارشناسان کویتی، قطری و سعودی هم گزینه های روی میز آمریکا را دیگر باور ندارند.

 

او درانتها یادآورشد که  کارشناسان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به صراحت و به شدت در دو هفته گذشته نسبت به گزینه های روی میز آمریکا اظهار بی اعتمادی کردند و عملا هیچ کسی دیگر این گزینه ها را جدی نمی گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها