دهنوی: بانک‌ها به تکلیفشان در پرداخت وام ازدواج عمل کنند

کد خبر: 1116262

پیشنهاد‌هایی برای پرداخت وام ازدواج در سال آینده مطرح شد. پیشنهاد ما پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان و ۱۵۰ میلیون تومان با در نظر گرفتن شرایط سنی به‌عنوان وام ازدواج در بودجه سال آینده است.

دهنوی: بانک‌ها به تکلیفشان در پرداخت وام ازدواج  عمل کنند

سید محسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس: رئیس بانک مرکزی، گزارشی از میزان اجرایی شدن تکالیفی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بر عهده بانک مرکزی است را ارائه کرد.

میزان اجرای وام ازدواج و موانع پیش روی پرداخت آن یکی از موضوعات بررسی شده در این نشست بود. در جلسه امروز مقرر شد، بانک‌ها به تکلیفی که مجلس در راستای پرداخت وام ازدواج و تسهیل ضامن و وثایق قرار داده، عمل کنند و بانک مرکزی نیز این موضوع را با جدیت پیگیری کند، از سوی دیگر فرآیند پرداخت وام به متقاضیان تسهیلات ازدواج تسهیل و وام آن‌ها زودتر انجام شود.

 پیشنهاد‌هایی برای پرداخت وام ازدواج در سال آینده مطرح شد. پیشنهاد ما پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان و ۱۵۰ میلیون تومان با در نظر گرفتن شرایط سنی به‌عنوان وام ازدواج در بودجه سال آینده است.

 بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ باید تسهیلاتی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی پرداخت شود، که بر اساس گزارش ارائه‌شده تاکنون حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت‌شده است که این عدد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده در بودجه فاصله دارد.

 موانع پیش روی پرداخت تسهیلات حوزه مذکور باید برطرف شود. اعتبارسنجی طرح‌ها توسط بانک‌ها زمان‌بر است، بنابراین مقرر شد، بانک مرکزی به این موضوع رسیدگی کند تا اعتبارسنجی طرح‌ها توسط کمیته امداد انجام شود و بانک‌ها صرفاً تسهیلات پرداخت کنند.

 موضوع تسهیلات پرداختی حوزه دانش‌بنیان از دیگر مسائل بررسی‌شده در این نشست بود. با توجه به اینکه منابع پیش‌بینی‌شده در تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۰ قرض‌الحسنه بوده و سقف قرض‌الحسنه محدود است، این تسهیلات در قالب وام‌های ۱۲ درصدی پرداخت‌شده است؛ تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این حوزه منعقد شده است.

 بانک‌ها عملکرد مناسبی در حوزه تأمین تسهیلات مربوط به حوزه صنعت و تولید در سال ۱۴۰۰ نداشتند. در بودجه امسال تسهیلاتی در قالب جهیزیه و اشتغال‌زایی دیده‌ شده که هرچند تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال‌زایی مناسب بوده اما مشکلات وثیقه همچنان پابرجا بوده است. تسهیلات مربوط به جهیزیه فاقد عملکرد بوده که مقرر شد برای پرداخت این تسهیلات تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد اجرایی فرمان امام و بانک مرکزی نهایی و به بانک‌ها ابلاغ شود.

 بخشی از این تبصره عملیاتی شده و بخشی دیگر نیز که اجرایی نشده ناشی از وجود مشکلاتی در سامانه وزارت راه و شهرسازی است که در نشست امروز اعلام شد، این مشکلات برطرف شده و از هفته آینده این سامانه آماده دریافت تقاضای بیش از ۷۵۰ هزار متقاضی مسکن شهری و ۱۵۰ هزار متقاضی روستایی است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها