خبر به روایت «فردا»

بازتاب حذف مشروط ارز ترجیحی در روزنامه‌های امروز

کد خبر: 1134155

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب حذف مشروط ارز ترجیحی در روزنامه‌های امروز

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

ایران / تغییر شکل ارز ترجیحی

«ایران» عکس یک امروز خود را به درختکاری دیروز رهبری و تاکید ایشان بر اهمیت حفاظت از محیط زیست اختصاص داده است. در تیتر یک اما به داغ‌ترین بحث دیروز یعنی وضعیت ارز ترجیحی پرداخته است. این روزنامه دولتی با عنوان «ارز ترجیحی تغییر شکل داد» پیش از آنکه گزارش را بخوانیم، تکلیف را روشن می‌کند که بنا بر حذف ارز ترجیحی نیست. این روزنامه دولتی با اشاره به اینکه «کالاهای اساسی به قیمت شهریور1400 به دست مردم می‌رسد» از «تبدیل 9 میلیارد دلار به یارانه ریالی» نوشته است. 

این روزنامه گزارش دیگری هم « از افزایش فروش طلای سیاه کشور درشرایط تحریمی» دارد و نوشته: « در حالی‌ که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، فروش و صادرات نفت به بن‌بست خورده بود و در حداقل حجم صادراتی بود، در این دولت صادرات نفت به میزان قابل توجهی افزایش داشته و حالا معاون وزیر راه از عبور رقم صادرات نفت خام ایران از مرز 1.5 میلیون بشکه در روز خبر می‌دهد.» 

ایران

صبح نو/ تدبیر «ترجیحی»

«صبح نو» جلد امروز خود را به تصویر مقام رهبری که دیروز به مناسبت روز درختکاری طبق رسم هرساله نهال کاشتند اختصاص داده و تاکید ایشان مبنی بر اینکه «تخریب محیط زیست تخریب منافع ملی است» را تیتر کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به تصمیم دیروز مجلس درباره ارز ترجیحی پرداخته است. صبح نو با تیتر تدبیر «ترجیحی» نوشته: «مجلس دست دولت را برای حفظ یا حذف ارز 4200 تومانی باز گذاشت».

سیاست خارجی و مذاکرات وین هم که این روزها از صفحه یک روزنامه‌ها حذف نمی‌شود؛ صبح نو به بحث تضمین‌خواهی روسیه پرداخته و تیتر زده «وین در پیچ و خم».

صبح نو. 16 اسفند

شرق/ پایان ارز دولتی

«شرق» با وجود همه توضیحاتی که دیروز درباره تصمیم مجلس و مشروط کردن حذف ارز ترجیحی داده شد، تیتر زده «پایان ارز دولتی» و مصوبه دیروز را تصمیمی بر خلاف اظهارات پیشین مجلس دانسته است! حال آنکه در همه ماه‌های گذشته مجلس بر اهمیت بررسی دقیق و کارشناسی این موضوع و ضرورت یافتن راه‌های جایگزین برای تامین کالاهای اساسی مردم تاکید کرده بود. طبق مصوبه دیروز هم دقیقا همین اتفاق افتاد و مجلس حذف ارز ترجیحی را مشروط کرد.

احمد غلامی سردبیر این روزنامه اصلاح‌طلب هم  در ادامه سلسله‌ گفت‌وگوهایش درباره وضع موجود، با عباس عبدی مصاحبه کرده. عبدی در این مصاحبه که با تیتر «قصور سیاسی یا تقصیر حقوقی» منتشر شده، می‌گوید: «شاهد موازنه‌ای نیستیم که میان ساختار حقوقی حکومت با ساخت اجتماعی و حقیقی جامعه باید وجود داشته باشد. شکاف این دو وضعیت یکی از ویژگی‌های وضعیت امروز جامعه ایران است. نه‌تنها این شکاف وجود دارد، بلکه تشدید هم می‌شود. بنابراین اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، به نظرم جامعه ناپایدار است». 

شرق.16 اسفند

اعتماد/ جراحی ارزی

«اعتماد» با تیتر «جراحی ارزی در اختیار پاستور» به تصمیم دیروز مجلس پرداخته و نوشته: «درحالی‌که از ماه‌ها پیش نیز هر گاه بحث از حذف ارز ترجیحی به درازا می‌کشید و بعضی ناظران از اختلاف‌نظر میان دولت و مجلس در این رابطه سخن می‌گفتند، در عین حال برخی دیگر از ناظران نیز تاکید داشتند که دولت و مجلس هردو می‌دانند که چاره‌ای جز این ندارند اما می‌خواهند مسوولیت این تصمیم اساسی و پرهزینه را که بعضی معتقدند از آن جراحی‌های بزرگ اقتصادی است، به دوش طرف مقابل بیندازند. ادعایی که حالا سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تعارف را درباره آن کنار گذاشته و با بیان اینکه مصوبه روز گذشته به معنای آن نیست که مجلس، دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده باشد، گفته که «مجلس این اختیار را به دولت داده «و صراحتا تاکید کرده است»: بنابراین در صورتی که ارز 4 هزار و ۲۰۰ تومانی برای سال آتی از هر کالایی حذف شود، با تصمیم دولت بوده است!»

اعتماد. 16 اسفند

جوان/ پایان باز ارز ترجیحی

«جوان» تصمیم دیروز مجلس درباره حذف ارز ترجیحی را در گزارشی که تیتر یک شده مورد بررسی قرار داده و با تیتر «پایان باز ارز ترجیحی» نوشته: «نمایندگان مجلس سرنوشت ارز ترجیحی را باز هم به‌طور قطعی مشخص نکردند و اختیار حفظ و یا حذف آن را در سال آینده در اختیار دولت قرار دادند. بدین‌ترتیب تخصیص ارز ترجیحی در سال آینده هم می‌تواند ادامه داشته باشد و هم می‌تواند حذف شود، البته مجلس حذف آن را مشروط کرد و راهکار حمایتی کالابرگ الکترونیکی و بیمه را برای حمایت از جامعه برگزید، اما به نظر می‌رسد در مسیر اجرای طرح فوق باید ابهامات زیادی برطرف شود، به طور نمونه باید دید چه تعداد از مردم جامعه و به چه میزان مورد حمایت قرار می‌گیرند و یارانه سوم به اشخاص یا سرپرست خانوار اختصاص خواهد یافت.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به سخنان دیروز رهبری اختصاص داده و تیتر زده: «فرمان جلوگیری از تغییر اراضی کشاورزی».

جوان.16 اسفند

کیهان/ سرنوشت مبهم ارز ترجیحی

«کیهان» بحث ارزترجیحی و تصمیم دیروز مجلس را فقط در یکی از تیترهای کناری خود، دیده! احتمالا به این خاطر که از تصمیم مجلس خوشش نیامده و ترجیح می‌داد که با رای موافق به حذف این ارز کار دولت ساده شود. کیهان با تیتر «سرنوشت ارز ترجیحی در ابهام» نوشته: «با تصمیم دیروز نمایندگان اختیار تصمیم‌گیری در مورد بودن یا نبودن ارزترجیحی به دولت واگذار شد و اکنون بیش از هر زمان دیگری توصیف مدعیان اصلاحات مانند پوست موز و استخوان در گلو از ارزترجیحی قابل درک است، ارزی که مدعیان اصلاحات آن را در دولت قبل بنیان گذاشتند.» در ادامه این گزارش تصریح شده: «چنین ابهامی در کار مجلس پسندیده نیست و انتظار از مجلس یازدهم این بود که از همان چندماه قبل که زمزمه بودن یا نبودن ارز ترجیحی مطرح شد با بررسی همه‌جانبه و مشورت با دولت و نیز کارشناسان به راهکاری برای آن دست می‌یافت تا آن راهکار را امروز به صورت قانون به دولت عرضه کند.»

کیهان . 16 اسفند

آفتاب یزد/ از ارز ترجیحی تا FATF 

«آفتاب یزد» تصمیم دیروز نمایندگان مجلس درباره ارز ترجیحی را محور دو گزارش مجزا کرده. در یکی بازتاب حذف مشروط ارز ترجیحی در شبکه‌های اجتماعی را منعکس کرده و در دیگری بابت قیمت دارو بعد از حذف ارز 4200 تومانی ابراز نگرانی می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: « تجربه ثابت کرده این مصوبه بر قیمت دارو تاثیر خواهد داشت و ما نمی‌دانیم که در حوزه اجرا چقدر بیمه‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند تا این اقدام منجر به افزایش قیمت و فشار به مردم نشود. زیرا اگر بیمه‌ها نتوانند در این حوزه جبران‌کننده باشند ما با یک گرانی عجیبی در این حوزه مواجه می‌شویم و بیمار تنها درد بیماری خود را نخواهد داشت و درد بی‌پولی در تهیه دارو و اقلام دارویی درد مضاعفی برای او خواهد شد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم ابراز امیدواری کرده که تکلیف FATF در دولت رئیسی مشخص شود و نوشته: «کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند پس از احیای برجام مسئله پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی هم در همین دولت حل شود».

آفتاب یزد. 16 اسفند

وطن امروز/ دولت ماند و ارز ترجیحی

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سخنان دیروز رهبری اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه «نمایندگان مجلس تصمیم‌گیری درباره ادامه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی را بر عهده دولت گذاشتند» تیتر زده «دولت ماند و ارز ترجیحی» و نوشته: «نمایندگان مجلس در بند الحاقی یک تبصره یک ماده‌واحده لایحه بودجه مصوب کردند که به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1401 تا معادل سقف ردیف 18 جدول مصارف تبصره 14 این قانون را از طریق تامین منابع مابه‌التفاوت اصلاح ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرف پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیک در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها یا از طریق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور  1400 و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.»

وطن امروز.16 اسفند

آرمان ملی / بازی روس‌ها

«آرمان ملی» در گزارشی که تیتر یک کرده به آخرین تحولات حول محور مذاکرات هسته‌ای پرداخته و در حالی که از مواضع اخیر روسیه ناراضی است، تیتر زده: «برجام را از «گروگانِ روس‌ها» درآورید». این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از حمید ابوطالبی نوشته: «روسیه می‌داند که فقط کنگره‌ آمریکا قادر به ارائه تضمین واقعی است، و وزیر خارجه نه قادر است تضمینی دهد و نه تضمین کتبی او ارزشی دارد؛ بلکه فقط بهانه‌ای می‌شود که روسیه بار تحریم‌های خود را بر دوش ایران نهاده و با تهدید ایران به استفاده از «مکانیزم ماشه»، کشور را در راستای منافعش به قهقرا‌ بکشاند. ایران نه می‌تواند ‌و نه باید بار خطای استراتژیک حمله‌ روسیه به اوکراین را به دوش بکشد؛ و نباید اجازه دهد تا بخشی از این بازی پیچیده شود. لذا، و برای نیفتادن در دامِ روسیه، فقط می‌تواند با برقراری «تعادل استراتژیک» از طریق مذاکره مستقیم با آمریکا، بازی خطرناک روس‌ها را به بن‌بست بکشاند.»

در ادامه هم به نقل از کوروش احمدی دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل تاکید شده که «کرملین می‌خواهد تا سر حد ممکن بازگشت نفت ایران به بازار به تعویق بیفتد.»

آرمان ملی.16 اسفند

سازندگی/ مشکل مهرجویی

«سازندگی» داریوش مهرجویی را عکس روی جلد شماره امروز کرده و دلیلش عدم پروانه نمایش به فیلم لامینور است که با اعتراض سینماگران رو به رو شده است. «سازندگی» با تیتر «در یک قدمی توقیف؟» نوشته: «مشکل داریوش مهرجویی این است که او مرتبه‌ای بالاتر از مدیران و بسیاری از فیلمسازان سینمای ایران دارد، تحصیلاتش، تسلط بر زبان خارجی، نویسندگی‌اش، تبحرش در نوازندگی و ... ترکیبی را به وجود آورده که هم باعث بخل و کینه بسیاری از درون و بیرون سینام به او می‌شود و هم مجموعه این‌ها از او کارگردانی کاربلد و متبحر می‌سازد که باعث احساس خطر کردن عده‌ای از جانب او و آثارش می‌شود».

سازندگی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها