خبر به روایت «فردا»

بازتاب حمله موشکی به اربیل در روزنامه‌های امروز / تعلیق موقت مذاکرات ایرانی - سعودی

کد خبر: 1135822

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب حمله موشکی به اربیل در روزنامه‌های امروز / تعلیق موقت مذاکرات ایرانی - سعودی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد/ نابودی مرکز موساد

«اعتماد» موشک‌‌باران تاسیسات جاسوسی اسرائیل در اقلیم کردستان را عکس یک کرده و با تیتر «نابودی مرکز موساد در اربیل» نوشته: « تنها چند ساعت پس از آنکه سخنگوی سپاه در سخنان بعدازظهر نخستین روز هفته خود، از مردم به‌ خاطر برگزاری آیین تشییع و خاکسپاری «سرهنگ پاسدار احسان کربلایی‌پور» و «سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد» تشکر و تقدیر کرد، عملیات این نهاد نظامی-امنیتی برای تلافی و انتقام از رژیم صهیونیستی انجام شد ... سرعت و اقدامی که به فراخور ملاحظات امنیتی و نظامی، شبانه و بدون اطلاع قبلی صورت گرفت، در حالی از نیمروز گذشته و پیرو انتشار بیانیه رسمی سپاه، آرام آرام نوبت به واکنش‌ها و اظهارنظرهای مقام‌های مختلف سیاسی و امنیتی، این و آن سوی مرزها می‌رسید و خبرها و گزارش‌های رسانه‌ها در تحلیل آنچه گذشت و آنچه درپی این عملیات موشکی می‌توان متصور بود، یکی یکی منتشر می‌شدند، همچنان بودند مسوولانی که نسبت‌ به این تحولات اظهار بی‌اطلاعی کردند.»

اعتماد 23 اسفند

جوان/ حزب و حکمران خوب

«جوان» گفت‌وگویی دارد با محمدرضا باهنر که با تیتر «حزب است که حکمران خوب تربیت می‌کند» عکس یک شده. باهنر در این مصاحبه می‌گوید: «یک پای ما اگر در آرمان‌ها قرار دارد پای دیگرمان در زمین واقعیت است و این‌جا نقطه‌ای است که امروز برای ما از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.»

او افزوده است: «باید به خطاهایمان اقرار کنیم و درصدد توجیه اشتباهات نباشیم، بلکه صادقانه بگوییم این کاستی‌ها و اشتباهات را داشتیم. مثلاً اگر ساختارهایمان مشکل داشتند ساختارهایمان را اصلاح کنیم. اگر رویکرد‌ها و عملکردهایمان اشکال داشت این مسائل را بپذیریم.»

باهنر در ادامه می‌گوید: «ما به برخی از لوازم جمهوریت، دموکراسی و مردم‌سالاری تن نداده‌ایم. تحزب یکی از مهم‌ترین لوازم حفظ جمهوریت است. من نمی‌گویم که حزب در کشور ما غربی باشد، قاعدتاً حزب هم باید بومی‌سازی شود، اما در قالب سه، چهار حزب قدرتمند و واقعی.»

جوان 23 اسفند

آفتاب یزد/ سفرخارجی در اوج بی‌پولی

«آفتاب یزد» علیرضا زاکانی، شهردار تهران را عکس یک و از سفرش به تاجیکستان انتقاد کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین از اعضای شورای شهر به خاطر بی‌اطلاعی از این موضوع عصابی است. آفتاب یزد نوشته: «زاکانی شهردار تهران به منظور شرکت در ششمین نشست مجمع عمومی شهرداران آسیایی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده است. سفری بی‌خبر از اعضای شورای شهر که حاشیه ساز شده و واکنش‌های انتقادی اعضای شورای شهر تهران را در بر داشته است. البته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص سفر زاکانی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان، دلایل عجیبی را آورده و گفته است: «در این باره نامه‌ای نوشته بودند که اجازه بگیرند ما دیشب این نامه را پیدا کردیم، اما سیستم خراب شده بود و این نامه نیامده بود و دیروز نامه را دستی آوردند و دیگر فایده نداشت. نامه دیر رسیده، اما به صورت شفاهی این موضوع را مطرح کردند.»د

آفتاب یزد 23 اسفند

کیهان/ سیلی سخت

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «انتقام با 12 موشک نقطه‌زن 2 پایگاه اسرائیل در اربیل منهدم شد» به حمله بامداد یکشنبه به پایگاه صهیونیست‌ها در اربیل پرداخته و آن را «سیلی سخت سپاه به رژیم صهیونیستی» توصیف کرده است. کیهان نوشته: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یورش غرورآفرین موشکی به دو پایگاه صهیونیست‌ها در اربیل عراق، مشت محکم دیگری بر دهان اسرائیل کوبید. ساعت ۱:۲۰ بامداد روز گذشته (همزمان با ساعت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 10 موشک بالستیک نقطه‌زن دو پایگاه رژیم صهیونیستی در اربیل عراق را هدف قرار داد. منابع آگاه اعلام کردند این حمله موشکی ارتباطی با شهادت دو نیروی سپاه در سوریه ندارد و انتقام خون این دو شهید در زمان مناسب گرفته خواهد شد. آنها همچنین تأکید کردند که یورش موشکی سپاه به مقر موساد در اربیل در پاسخ به عملیاتی بود که اخیراً توسط رژیم صهیونیستی علیه ایران انجام شده و از کردستان عراق فرماندهی شده بود.»

کیهان 23 اسفند

آرمان ملی / برجام بدون مسکو

«آرمان ملی» آخرین تحولات حول محور مذاکرات و احیای برجام را بررسی کرده و در گزارشی که تیتر یک هم شده، با عنوان «گزینه احیای برجام بدون مسکو» نوشته: «ممکن است برخی تصور کنند که آمریکا و ایران طرف اصلی برجام هستند و بقیه حکم شهود را دارند اما ساز و کار برجام عملاً هرگونه تصمیم‌گیری را منوط به موافقت همه اعضا کرده و جدا از آن روسیه بخشی ازاجرای توافقات فنی از جمله ارسال تبدیل اورانیوم غنی شده است به همین علت از لحاظ فنی بدون موافقت روسیه این بن‌بست شکسته نمی‌شود مگر اینکه ایران و آمریکا روسیه را دور بزنند که این امری بعید در سیاست خارجی ایران است. آنچه مسلم است اگر روسیه تصمیم به توقف همکاری بگیرد دیگر امضاکنندگان کلیدی برجام باید کشور دیگر را پیدا کنند تا جای روسیه را بگیرد. روندی که می‌تواند توافق نهایی را تا حد زیادی به تاخیر اندازد.»

آرمان ملی 23 اسفند

ایران/ انتقام در 1.20

«ایران» امروز بیشتر عکس است و شکل متفاوتی به خود گرفته. این روزنامه دولتی در صفحه نخست خود به دو موضوع حمله به پایگاه صهیونیست‌ها در اربیل و مذاکرات ایران و عربستان که حالا دیگر به تعلیق درآمده؛ پرداخته است. برای پوشش موضوع اول که داغ‌ترین خبر دیروز بود از 4 عکس استفاده کرده و با تیتر «انتقام در 1.20» نوشته: «یک هفته پس از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حومه دمشق و شهادت دو نفر از پاسداران نیروی هوافضای سپاه با 10 موشک بالستیک، مقر موساد در اربیل عراق را در هم کوبید». در ادامه همه به نقل از یک منبع آگاه آورده است: «همه 10 موشک بالستیک «فاتح» به هدف اصابت کرد».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که پیرامون اقدامات اخیر عربستان و وضعیت مذاکرات ایران و عربستان نوشته، تیتر زده «شیعه کش سعودی» و از تعلیق دور پنجم مذاکرات فی‌مابین خبر داده است.

ایران 23 اسفند

 سازندگی / جنایت سعودی

«سازندگی» محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را عکس روی جلد کرده و با تیتر «جنایت سعودی» نوشته: «عربستان سعودی 81 نفر از معترضان و شیعیان را اعدام کرد. این بزرگترین اعدام گروهی در عربستان است». در این گزارش آمده است: «عربستان سعودی در سال‌های اخیر سعی کرده است چهره خود را تلطیف کند زیار به دنبال جذب گردشگری و تجارت بیشتر است. اما جنگ سعودی‌ها در یمن، تقل جمال خاشقجی، ستون نویس روزناه واشنگتن پست در سال 2018 در کنسولگری عربستان و سرکوب مخالفان، لکه‌های ماندگار بر اعتبار این کشور گذاشته است.» در ادامه این گزارش آمده است: «گروه حقوقی عدوبوسی گفت که از موارد که توانسته است در میان 81 نفر اعدام شده نظارت و مستندسازی کند، هیچ اتهامی را که مستحق مجازات اعدام باشد، بر اساس معیارهایی که عربستان سعودی علنی کرده، نیافته است.»

سازندگی 23 اسفند

صبح نو/ ضربه کاری

«صبح‌نو» عکس یک امروز خود را به حمله‌ موشکی سپاه به پایگاه موساد در اربیل اختصاص داده و آن را «ضربه کاری» خوانده است. این روزنامه اصولگرا البته به موضوعات مختلفی هم پرداخته است، مثل به «تعلیق موقت مذاکرات در بغداد» اشاره کرده و اعدام‌ ده‌ها شیعه توسط آل‌سعود را عامل به بن‌بست کشیده شدن این مذاکرات می‌داند. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به اقدامات مثبت و سازنده مجلس یازدهم در خصوص لایحه بودجه 1401 پرداخته و تیتر زده «تغییرات در لایحه بودجه به نفع مردم».

صبح نو 23 اسفند

وطن امروز/ شلیک به چشم موساد

«وطن امروز» حمله اخیر سپاه به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل را عکس یک کرده و تیتر زده «شلیک به چشم موساد» تا «چشم اسفندیار» و کاری بودن این ضربه را یادمان اندازد. این روزنامه اصولگرا نوشته: «در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی علیه کشورمان، ساعت 1.20 بامداد یکشنبه سپاه پاسداران «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» در اربیل عراق را با «موشک بالستیک» هدف قرار داد.  

وطن امروز 23 اسفند


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها