«فردا» گزارش می‌دهد

قطعنامه جدید در راه است؟

کد خبر: 1150916

همزمان با گزارش یک سویه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، خبرنگار پولیتیکو به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشته که: هفته آینده درباره یک قطعنامه علیه ایران بحث خواهد شد.

قطعنامه جدید در راه است؟

گروه سیاست سایت فردا - اوضاع مذاکرات هسته‌ای خوب نیست و نشانه‌های امیدوار کننده روز به روز کمتر می‌شود. البته غربی‌ها، رسانه‌هایشان و خبرنگارانشان هم در این کاهش امیدواری‌ها نقش و اثر مهمی دارند. مثلا با وجود اینکه وزیرخارجه کشورمان در داووس همچنان امیدوارانه سخن گفته و از باز بودن پنجره دیپلماسی و انتظار برای تصمیم غربی‌ها می‌گوید، رابرت مالی در کمیته روابط خارجی تاکید کرد که موضوع سپاه حل نخواهد شد و وقت زیادی باقی نمانده و ... . 

با در نظر گرفتن همین وضعیت است که تحلیلگران داخلی نیز حصول توافق حداقل به این زودی‌ها را بعید می‌دانند. شاهدش آنچه حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفته است. یا علی بیگدلی دیروز به «ایلنا» گفته بود و ... . 

در بینابین این ناامیدی‌ها اما خبرهای بدتری از سوی غربی‌ها می‌رسد. مثلا اینکه خبرنگار پولیتیکو به نقل از یک منبع دیپلماتیک توییت کرده و نوشته که احتمالا در هفته آینده درباره یک قطعنامه علیه ایران بحث خواهد شد؛ اینکه آیا چنین قطعنامه ای تصویب می شود یا خیر سوال دیگری است.

نکته قابل توجه اما همزمانی طرح این احتمال با گزارش جدید آژانس است که در آن ادعا شده ایران همچنان به سئوالات در خصوص منشا ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

در گزارشی فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده است، آمده که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹.۹ کیلوگرم به میزان ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

عرب‌نیوز نیز گزارش داد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸ برابر حدود تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رسیده است.

این گزارش البته از سوی ایران بدون واکنش نمانده است و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، آن را غیرسازنده و مخرب دانسته است. او گفته: آژانس باید متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های یک‌سویه‌ای که می‌تواند بهانه لازم را به دست مخالفان روابط ایران و آژانس و احیای برجام بدهد، باشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها