آمریکا؛ هنوز در حال بررسی ! /ادعای مقام آمریکایی وپاسخ مرندی

کد خبر: 1169624

کاخ سفید باز هم اعلام کرد که در حال بررسی متن ارسالی ایران به اروپاست اما بسیاری تاخیر آمریکا را نشانه جدیت نداشتن آن ها در احیای برجام می دانند

آمریکا؛ هنوز در حال بررسی ! /ادعای مقام آمریکایی وپاسخ مرندی

ایران ، 1+4 و اتحادیه اروپا حدود یک هفته است که معطل پاسخ آمریکایی ها به متن بازگشت شده از سوی ایران هستند و به نظر می رسد کاخ سفید توان تصمیم گیری و اراده لازم را برای پیشبرد کار ندارد . در این چند روز تنها جمله تکراری " در حال بررسی هستیم " از واشنگتن به گوش رسیده و تا لحظه تنظیم این گزارش حتی اروپایی ها هم دیگر صبرشان لبریز شده و با ابزارهای رسانه ای خود از این تاخیر گلایه دارند در حالی که آمریکا حداقل درباره متن اولیه اروپا مخالفتی نداشت .تعلل غربی‌ها برای پاسخگویی به متن ارائه شده از سوی ایران، موجب بروز نگرانی‌هایی شده و این تصور را ایجاد کرده که از میزان خوش بینی‌ها به حصول توافق و احیای برجام کاسته شود به خصوص که رسانه‌های غربی بر خلاف رویکردها و موضع گیری‌های اولیه اروپایی‌ها، رویکرد متناقضی را در پیش گرفتند و صحنه به یک‌باره تغییر کرده است. این رسانه ها به نقل از مقام‌های غربی، مدعی شدند که "موفقیت مذاکرات به «انعطاف»ایران بستگی دارد، در حالی که همین رسانه‌ها تا چند روز پیش پاسخ ایران را «سازنده» توصیف کرده بودند!

ادعای مقام آمریکایی وپاسخ مرندی

اما روز گذشته سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی تلاش کرد تا فضایی برای قبولاندن توافق به داخل آمریکا ایجاد کند. بر این اساس مدعی شد ایران رسماً از یک تقاضای کلیدی و خط قرمزی خود که نقطه‌ اختلاف بزرگی در مذاکرات بود، صرف نظر کرده است. به گفته‌ این مقام آمریکایی، ایران در پاسخ روز دوشنبه خود به پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام، خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا نشده است. این مقام با اشاره به این که ایالات متحده مکرر و به طور مداوم این درخواست را رد کرده، گفت: «در نسخه فعلی متن، آن چه آن‌ها مطالبه می‌کردند، کنار گذاشته شده است؛ بنابراین اگر به توافق نزدیک‌تر هستیم، به همین دلیل است.» این مقام اظهارکرد که ایرانی‌ها همچنین از درخواست‌های خود برای لغو تحریم چندین شرکت مرتبط با سپاه صرف نظر کرده اند.وی البته گفت : «در حالی که فاصله تا توافق نزدیک تر از دو هفته پیش است، اما نتیجه نامشخص است، زیرا برخی شکاف‌ها باقی مانده است. رئیس جمهور بایدن فقط توافقی را تایید می‌کند که منافع امنیت ملی ما را تامین کند.»یکی دیگر از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز به سی ان ان گفت که پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد، اما به نظر می‌رسد هم اکنون شتاب بیشتری نسبت به سال گذشته وجود دارد.در پاسخ به این ادعای رسانه آمریکایی ، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین ، در صفحه توئیترش نوشت: من بارها در چند ماه اخیر گفته‌ام خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ وقت پیش‌شرط  یا درخواستی کلیدی نبوده است. ایران هم سنتکام را در لیست [گروه‌های] تروریستی‌اش نگاه خواهد داشت. اما اگر آمریکا لازم می‌داند چنین چیزی بگوید تا  به توافق مقبولیت بخشد، به خودشان ارتباط دارد.بر اساس شنیده های خراسان از روند مذاکرات بر سر خروج سپاه پاسداران از لیست ادعایی گروه های تروریستی آمریکا(FTO) ، آمریکایی ها 4 پیشنهاد را در پاکت سربسته به ایران داده بودند تا در صورت قبول هر کدام از این پیشنهادها ، سپاه از FTO خارج شود . از جمله این پیشنهادها خارج کردن نیروهای مسلح آمریکایی حاضر در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام از لیست تروریسم ایران بود که با توجه به تصویب این قانون در مجلس  ایران نپذیرفت .

آمریکا؛ هنوز در حال بررسی !

 ایران هفته گذشته و بعد از چند روز بررسی پیش‌نویس مد نظر اتحادیه اروپا برای احیای برجام، نظر خود را به صورت مکتوب اعلام کرد و انتظار داشت که تا چهارشنبه شب یا پنج شنبه نظر طرف مقابل را نیز بشنود. اکنون اما یک شنبه رسیده و هنوز خبری نشده است!در حالی که در روزهای اخیر برخی ادعاها درباره متن توافق شده میان ایران و طرف های مقابل در رسانه ها منتشر شده ، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت گزارش‌های منتشر شده مبنی بر پذیرش یا تمایل ما به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای کاملا نادرست است.این مقام آمریکایی که با اسکای نیوز صحبت می‌کرد، افزود: «ما در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا بوده و ارتباط منظم خود با اتحادیه اروپا را حفظ کرده‌ایم».وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» نیز روز گذشته به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا منتظر پاسخ ایالات متحده به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در خصوص برجام است.

 

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها