واکنش‌های بین‌المللی به سومین توافق بزرگ قرن:

سلطه سیاسی آمریکا در خاورمیانه به پایان رسید

کد خبر: 1210080

چین آمریکا را از تخت پادشاهی در خاورمیانه پایین کشید.

سلطه سیاسی آمریکا در خاورمیانه به پایان رسید

گروه سیاست سایت فردا: امضای تفاهمنامه مشترک ایران و عربستان در پکن به یکی از اصلی ترین سوژه های مورد توجه رسانه های جهان در 24 ساعت گذشته مبدل شده و کارشناسان حوزه روابط بین الملل تحلیل های جالب توجهی در این خصوص ارائه داده اند.

اشوک سوین استاد دانشگاه اوپسالای سوئد و کارشناس حوزه جنگ و صلح در توییتی با اشاره به توافق پراهمیت دو کشور خاورمیانه در شرق آسیا نوشت:سلطه سیاسی ایالات متحده در خاورمیانه رسما به پایان رسیده و در سوی مقابل چین قدرت دیپلماتیک خودش را به نمایش می گذارد.

در همین حال جیسون برودسکی مدیر سیاست‌گذاری پروژه اتحاد علیه ایران هسته‌ای نیز به این توافق واکنش نشان داده و در این خصوص می گوید:"اگر تفاهم ایران و عربستان با وساطت چین اجرایی شود هزینه های قابل توجهی به منافع آمریکا در منطقه تحمیل خواهد کرد خصوصا با توجه به اینکه اقدامات آمریکا  در ایجاد دشمنی بین دو کشور تاثیرگذار بود. 

سیدانت سیبال خبرنگار حوزه امنیت و دفاعی شبکه ویون نیوز هند نیز به توافق ایران و عربستان واکنش نشان داده و در این خصوص نوشته است:"توافق ایران و عربستان جغرافیای سیاسی خاورمیانه را تغییر داده و چین را به یکی از کشورهای تاثیرگذار در منافع و مصالح بنیادین این منطقه تبدیل می کند. 

ارفان فرد کارشناس و تحلیل گر مرکز "بسا سنتر" اسرائیل هم در تحلیلی از تفاهم ایران و عربستان نوشت:"دوستی دوباره این کشور پس از روابط خصمانه سال های گذشته و تنش هایی که میان ایران و سعودی شکل گرفته بود نشان می دهد تغییرات منطقه ای بزرگی در خاورمیانه در حال وقوع است که باید به آن توجه داشت.

مایکل دوران مدیر برکز بین المللی صلح و امنیت خاورمیانه از دیگر چهره های شاخص حوزه روابط بین الملل است که به این خبر واکنش داده و در این خصوص گفته است:"چین در توافق میان ایران و عربستان آمریکا را از تخت پادشاهی خودش به عنوان قدرت اصلی و استراتژیک خاورمیانه به پایین کشید."

وی همچنین با اشاره به ادامه تاثیرگذاری سیاست های باراک اوباما در خصوص ایران در منطقه اضافه کرد:"این اتفاق نتیجه رویکرد منطقی اوباما در بازنگری سیاست های منطقه ای در قبال ایران بود، مسیری که دونالد ترامپ متوقف کرد اما روشن شد اقدامات ترامپ و سیاست هایش شکست خورد و نتوانسته مانع از بازگشت ایران به روابط با کشورهای منطقه شود. 

انیل شلین پژوهشگر موسسه کویینسی در حوزه خاورمیانه نیز به نقش مهم چین در از سر گیری روابط ایران و عربستان اشاره کرده و می نویسد: توافق ایران و عربستان نشان دهنده این است که نقش چین در خاورمیانه فراتر از تاثیرگذاری اقتصادی و تجاری این کشور است. چین چشم اندازی متفاوت از ایجاد رقابت و تقابل را در منطقه پیشنهاد کرده که به ایالات متحده نشان می دهد باید رویکرد متفاوتی را در پیش بگیرد و به دنبال گسترش صلح و نزدیک کردن دولت ها و ملت ها به یکدیگر باشد نه اینکه تنها به فروش اسلحه و ارائه خدمات امنیتی و نظامی به حاکمان دیکتاتور و ارتش هایشان بیاندیشد.

ایان برمر نویسنده و تحلیل گر سیاسی و استاد دانشگاه کلمبیا نیز توافق ایران و عربستان را سومین حادثه بزرگ سیاسی قرن ارزیابی کرده و نوشت:"اولین حادثه بزرگ توافق هسته ای با ایران در سال 2013 بود ، دومین پیمان تاثیرگذار را می توان معاهده ابراهام در سال 2020 و زمان ریاست جمهوری ترامپ دانست و بدون تردید سومین اتفاق بزرگ این قرن ازسرگیری روابط دوجانبه ایران و عربستان در سال جاری میلادی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها