فردا گزارش می‌دهد؛

توافق امنیتی مهم تهران-بغداد

کد خبر: 1211235

اسفندماه برای ایران دومینوی دستاوردهای دیپلماتیک بود که آثار گشایش‌های اقتصادی برآمده از این توافق‌های سیاسی برای منافع ملی ما بهار سال آینده نمایان بیشتر می‌شود.

توافق امنیتی مهم تهران-بغداد

گروه سیاسی فردا: بعد از توافق تهران با آژانس و ریاض، سومین توافق نیز قرار است با دولت عراق به امضا برسد و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به همین منظور طی روزهای آتی عازم بغداد خواهد بود. بر کسی پوشیده نیست، سفرهای شمخانی تاکنون با دستاوردهای مهم سیاسی، امنیتی و اقتصادی همراه بوده اند که هر کدام آنها نبض ضربان اقتصاد ملی به ویژه بازار ارز را به شکل امیدوارکننده‌ای بهبود بخشید.

تلاش بدخواهان داخلی برای توقف قطار دیپلماسی

در این میان عده ای بدخواه کشور و مملکت سعی کردند با مقایسه ظاهری بین سفر دیپلماتیک مقامات وزارت خارجه با سفر دیپلماتیک دبیر شورای عالی امنیت ملی موانعی را بر سر راه قطار دیپلماسی ایجاد کنند. در واقع آنها جریاناتی هستند که علاقه‌ای ندارند ایران با جایی توافق کند بنابراین کوشیدند با پرداختن به بازار شایعات ترمز موفقیت های کشور در حوزه سیاست خارجی را بکشند اما امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با هوشیاری خط بطلانی بر این تلاش ها کشید. او در صفحه توییتر خود در این زمینه نوشت «سفر دریابان شمخانی به امارات و عراق در چارچوب مناسبات موجود امنیتی انجام می شود. پدیده جدیدی نیست. نماینده وزارت خارجه در سفرها همراه ایشان است. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه چیز در چارچوب نظام و زیر نظر رییس جمهور است. هماهنگی وجود دارد. دشمنان بدانند، اختلافی نیست.»

عصبانیت بدخواهان خارجی از تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایران

علاوه بر بدخواهان داخلی، بدخواهان خارجی ایران در رأس آنها آمریکا و اروپا نیز این روزها از موفقیت های ایران در حوزه جهانی و منطقه ای زانوی غم بغل کرده اند. آنها گرچه در ظاهر توافق تهران و ریاض یا تهران وآژانس را مثبت و تحت خواست خود تعریف می کنند اما به استناد تحلیل بسیاری کارشناسان در پس این موضع ظاهری، نگرانی های عمیق دارند. حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نگاه واقعی واشنگتن به توافق ایران و عربستان گفت «آمریکا هر چند در ظاهر از این توافق حمایت می کند و می خواهد خود را در جریان وقایع و آگاه به روند مذاکرات نشان دهد اما چون چین چنین ابتکاری را انجام داد بسیار ناخشنود است، حال سئوال پیش می آید چرا اعلام ناخشنودی نمی کند چون در این صورت خودش بی آبرو می شود.»

اروپا نیز دلخوشی از توافق آژانس با ایران ندارد چون هنوز براساس ادعاهای واهی اوکراینی‌ها نمی خواهد بپذیرد «عدم نقش داشتن ایران در مناقشه مسکو-کیف را باور کند» بنابراین از هر ظرفیتی که ایران را در تنگنای دیپلماتیک قرار دهد استقبال می کند. حال که تهران و آژانس بر سر نقشه راه مذاکرات فنی تفاهم کردند، اروپا با چالشی سخت مواجه شده است؛ بر همین اساس می کوشد با اتخاذ مواضع اضطرار آور روند گفتگوهای تهران و آژانس را تحت تأثیر قرار دهد.

اهمیت سفر ابوظبی

روند رقم خوردن تحولات مثبت دیپلماتیک به نفع ایران آنقدر پرسرعت است که بدخواهان داخلی و خارجی فعلا چاره ای جز به نشستن و نظاره کردن ندارند. شمخانی یک هفته بعد از آن توافق به امارات رفت و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و دستیار وزیر امورخارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس نیز او را همراهی ‌کردند. ترکیب اعضای هیأت ایرانی نشان می داد که در جریان این سفر تهران و ابوظبی گام های مهم برای تقویت همکاری های منطقه ای به لحاظ امنیتی و اقتصادی برداشتند.

در جریان همین سفر شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات بر تسریع در فرایند مبادله ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور در حوزه‌های بانکی، ترانزیتی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

مقصد بعدی شمخانی

عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران، مقصد بعدی سفر دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از چین و امارات است. حفظ و ارتقاء مبادلات تجاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری با عراق نیازمند رفع برخی چالش‌های امنیتی تحمیل شده به روابط دو کشور، تسریع در اجرای توافقات اقتصادی و روان‌تر شدن همکاری‌های بانکی است.

در مجموع گام‌های رو به جلو در عرصه سیاست خارجی یکی پس از دیگری در حال برداشته شدن هستند اما تا اجرایی شدن تام و تمام این توافقات آنچه اهمیت دارد فائق آمدن بر چالش هایی است که بدخواهان داخلی و خارجی می کوشند در پیش روی قطار دیپلماسی ایجاد کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها