«فردا» از جایگاه دبیرخانه شورای عالی هماهنگی سران قوا گزارش می‌دهد

رضایی در مسئولیت جدیدش چه وظایفی دارد؟

کد خبر: 1226878

بناست دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در استفاده از کارشناسان مختصص کمک کند تا خروجی جلسات رؤسای قوای سه‌گانه بیشتر بتواند مشکلات اقتصادی کشور را رفع کند.

رضایی در مسئولیت جدیدش چه وظایفی دارد؟

گروه سیاست سایت فردا: محسن رضایی عملا کارکرد ویژه‌ای در تیم اقتصادی دولت نداشت که البته برخی می‌گویند دست او باز نبود تا بتواند ایده‌های اقتصادی‌اش را محقق کند. وقتی سید ابراهیم رئیسی او را به عنوان معاون اقتصادی خود منصوب کرد، انتظار می‌رفت سرتیم اقتصادی دولت رضایی باشد اما این مسئولیت به محمد مخبر، معاون اول دولت سپرده شد. چنین شرایطی این انتظار را ایجاد کرده بود که پیش از اینها رضایی از دولت جدا شود که حالا این اتفاق رخ داد و رئیسی هم با استعفای او موافقت کرد.

اما رضایی به طور کامل کنار نرفته و به اعتقاد برخی مسئولیتی چه بسا مهم‌تر را دریافت کرده است و مطابق مأموریت‌های محوله جدید رهبر انقلاب به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مسئولیت دبیری آن شورا به محسن رضایی سپرده شده است. دبیرخانه ای که ظاهرا قرار است نقش جدی‌تری نسبت به گذشته ایفا کند.

اما قرار است این دبیرخانه چه وظایفی را انجام دهد. سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در نامه‌ای دو وجهی هم استعفای رضایی از معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری را پذیرفت و هم او را به مسئولیت دبیری شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب کرد. از این نامه می‌توان فضایی کلی از مسئولیت‌های تعریف‌شده برای بخش دبیرخانه این شورا به دست آورد. رئیسی در این نامه نوشته است: «با عنایت به مراتب تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی و با توجه به اهمیت اجرای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با موقعیت جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، به موجب این ابلاغ به عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب می‌شوید. فعال‌نمودن دبیرخانه شورا با بهره‌گیری از کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط، بررسی دقیق و کارشناسانه موضوعات ارجاعی و دستور جلسات، انطباق آن با مأموریت محول و لحاظ ضرورت تصمیم‌گیری در هر مورد، پیگیری اجرای مصوبات و ارائه گزارش نوبه‌ای مبتنی بر نظام‌نامه داخلی از اهم مسئولیت‌های جنابعالی می‌باشد. به جهت اهمیت موضوع و لزوم اهتمام جدی و ممحض‌شدن در مأموریت محوله، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی با استعفای شما از سمت معاونت اقتصادی رییس جمهور موافقت می شود».

این وظایف گویا متعاقب انتقادهایی است که رهبر انقلاب در سخنرانی در جمع دانشجویان نسبت به عدم تحقق اهداف شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا انتقاد داشتند، مقرر شده است تا بعد از این با پیگیری‌های دبیرخانه از کارشناسان متخصص در امور مختلف اقتصادی بهره گرفته شود و نیز موضوعاتی که باید در جلسه سران قوا مطرح شود، از پیش بررسی کارشناسانه شود و به نوعی موضوعات اهم و مهم شود. علاوه بر اینها گویا اجرای مصوبات این شورا نیز آن‌طور که انتظار می‌رفت محقق نشده است که باز هم پیگیری اجرای مصوبات این شورا بر عهده دبیرخانه شوراست.

وجود رضایی در این مسئولیت شاید از دو جنبه مفید باشد؛ نخست آنکه او سال‌ها تجربه دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد و مسئولیتی تقریبا مشابه آشناست و دوم آنکه رضایی در سمت قبلی‌اش هم اقتصادی بود و و ایده‌هایی اقتصادی دارد و به هر حال وجود کسی که با اقتصاد آشنایی دارد در جایگاه دبیری شورایی که مسئولیتش بررسی مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور است، شاید خالی از لطف نباشد. در نهایت به نظر می‌رسد بناست با تقویت جایگاه دبیری شورای شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا عملکرد کلی این شورا تقویت شود تا خروجی جلسات رؤسای قوای سه‌گانه بتواند به صورت عینی برخی از مشکلات اقتصادی کشور را رفع کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها