«فردا» گزارش می‌دهد؛

آقای رئیس‌جمهور به صورت سرزده به بازار بروید

کد خبر: 1229210

بد نیست آقای رئیس‌جمهور بازهم به صورت سرزده در بین مردم حضور داشته باشد تا شخصا از گرانی‌ موجود این روزهای ایران مطلع شود.

آقای رئیس‌جمهور به صورت سرزده به بازار بروید

گروه سیاست سایت فردا: قیمت کالاها روز به روز در حال افزایش است و این یعنی کوچک‌ترشدن فزاینده سفره مردم. افزایش قیمت کالاها فقط محدود به کالاهای لوکس یا حتی سرمایه‌ای نیست بلکه بزرگ‌ترین مخاطره معیشتی مردم مربوط به کالاهای اساسی است؛ از مرغ و گوشت گرفته تا برنج و لبنیات؛ کالاهایی که در صورت بالابودن قیمتشان به صورت مستقیم سلامت شهروندان را نشانه می‌رود. چنین وضعیتی در حالی است که خبرهای مثبتی از حوزه دیپلماسی به گوش می‌رسد و در همین چند وقت اخیر قیمت ارز و طلا قدری کاهش یافت. چنین خبرهایی حتما نویدبخش است و البته توفیق‌های حوزه دیپلماسی اعم از آزادشدن بخش‌هایی از پول‌های بلوکه‌شده ایران یا گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه مانند عربستان و امارات حکایت از تلاش دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی دارد که در جای خود درخور ستایش است اما واقعیت اقتصادی ایران نشان از آن دارد که تا کنون توفقیات عرصه دیپلماسی منجر به گشایش معیشتی مردم نشده است؛ هرچند که به گفته کارشناسان تحریم‌ها و مشکلات دیپلماتیک همه علت گرانی‌ها نیست. کمااینکه خود سید ابراهیم رئیسی نیز در تبلیغات انتخاباتی می‌گفت همه چیز را نباید به تحریم‌ها گره بزنیم. این سخن تا حدی درست است؛ چه آنکه اگر مدیریت اقتصادی منسجمی از سوی دولت اِعمال می‌شد، بسیاری از مشکلات رفع و بسیاری از مشکلات تازه در اقتصاد هم به وجود نمی‌آمد.

از سوی دیگر یکی از انتقادهایی که دولت سیزدهم در ابتدای فعالیتش نسبت به دولت قبل ارائه می‌کرد، آن بود که تحریم‌ها دلیل موجهی برای افزایش نرخ ارز تا حد 27هزار تومان نیست. حالا دولت با این پرسش مواجه است که پس چرا همین نرخ 27هزار تومانی به 50هزار تومان رسیده است؟ افزون بر این مگر دولت نمی‌گفت که با حذف ارز ترجیحی 4500تومانی و پایان رانت‌بازی‌ها، قیمت‌ها واقعی می‌شود؟ و مگر بنا نبود با جراحی بزرگ اقتصادی سامانی به اوضاع اقتصادی داده شود؟ حدود یک سال از این بحث‌ها هم می‌گذرد اما نه تنها در زندگی مردم گشایش خاصی در حوزه اقتصاد دیده نمی‌شود بلکه به گواه آمارها وضعیت سخت‌تر هم شده است.

به هر روی دولت سیزدهم که خود را دولتی مردمی می‌داند و رئیس‌جمهور هم همواره سعی کرده است برخلاف رئیس‌جمهور پیشین در بین مردم حضور یابد و به صورت مستقیم و چهره‌به‌چهره با مردم سخن بگوید، بد نیست بازهم به صورت سرزده در بین مردم حضور داشته باشد تا شخصا از گرانی‌ موجود این روزهای ایران مطلع شود؛ گرانی‌هایی که بر دوش مردم سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد راهکارش در حیطه‌های مختلف نهفته است؛ از رفع مشکلات ایران در عرصه بین‌المللی و مشخصا رفع تحریم‌ها گرفته تا نظارت بر بازار و کنترل عرضه و تقاضا تا ساماندهی مدیریت پولی و بانکی کشور تا شاید در صورت مدیریت همه اینها باری از دوش مردم برداشته شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها