در جلسه علنی امروز ۲۶ تیر ماه مجلس چه گذشت؟

کد خبر: 1233689

نمایندگان مجلس در نشست امروز با ورود به بررسی لایحه دو فوریتی پایانه‌های فروشگاهی، به بحث ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان ورود کردند و از سوی دیگر مجددا به برگزاری انتخابات تناسبی تهران رأی مثبت دادند.

در جلسه علنی امروز ۲۶ تیر ماه مجلس چه گذشت؟

 نشست علنی امروز (دوشنبه 26 تیر) مجلس شورای اسلامی در حالی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، آغاز شد که رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود کسب مقام قهرمانی کشورمان در بیست‌ودومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان زیر ۲۱ سال جهان و همچنین نایب قهرمانی آسیایی بستکبال دختران کشورمان را به همه بانوان کشور به ویژه جوانان و ورزشکاران را تبریک گفت.

اصرار مجلس بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران

سپس مجلس وارد اولین دستور کار خود یعنی بررسی  گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد  برگزاری انتخابات تناسبی در تهران  اعاده شده از شورای نگهبان شد که مجلس  بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران اصرار کرد.

لایحه تشکیل وزارت بازرگانی برای رفع ابهام به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد

در ادامه مجلس وارد دستور کار بعدی یعنی رسیدگی به جزئیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی شد که دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نمایندگان و با استناد به اصل 130 قانون اساسی و با استناد به ماده 153 قانون آیین نامه داخلی مجلس، لایحه تشکیل وزارت بازرگانی برای رفع ابهام به کمیسیون اجتماعی ارجاع و عنوان کرد: مجلس بر اساس اصل ۱۳۰ قانون اساسی، حق ندارد تصمیم‌گیری درباره وظایف وزارت بازرگانی را بر عهده دولت و یا سازمان امور استخدامی بگذارد از این رو این لایحه طبق ماده ۱۵۳ قانون آیین نامه داخلی مجلس برای رفع ابهام به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده می‌شود.

لزوم اصلاح بندهای مغایر سیاست‌های کلی کشاورزی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در تذکری خواستار اصلاح مواد لایحه تشکیل وزارت بازرگانی بر اساس سیاست‌های کلی کشاورزی شد که رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر پاسخ داد که از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درخواست کردیم تا در ارجاع این طرح به کمیسیون تمام موارد مغایر با سیاست‌های کلی قانونگذاری یا خلاف اسناد بالادستی و ... را بررسی کند.

طرح برگزاری آزمون سراسری در دستور کار مجلس قرار دارد

در ادامه  نیز حسینعلی حاجی دلیگانی  با استناد به مواد 159 و 160 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  در تذکری آیین نامه‌ای خواستار در دستور کار قرار گرفتن طرح اصلاح قانون کنکور در صحن علنی شد و  نسبت به عدم اجرای قانون در آزمون وکلا تذکر داد. رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: طرح برگزاری آزمون سراسری در دستور کار مجلس قرار دارد و عدم اجرای قانون در آزمون وکلا را پیگیری می‌کنیم.

بررسی لایحه دو فوریتی پایانه‌های فروشگاهی/ مؤدیان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی شدند

سپس مجلس وارد بررسی دستور کار بعدی یعنی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (2) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شد و نمایندگان، مؤدیان را ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی کردند.

شرایط تکلیفی مودیان برای صدور صورتحساب الکترونیکی مشخص شد

همچنین نمایندگان مجلس شرایط تکلیفی مؤدیان در خصوص ثبت مجدد اطلاعات یا صدور مجدد صورتحساب الکترونیکی معاملات را مشخص کردند.

محاسبه مالیات و عوارض مودیان بر اساس میزان فروش سالانه و ترکیب اقلام خریداری شده خواهد بود

همچنین نمایندگان نحوه محاسبه مالیات و عوارض مودیانی که میزان فروش سالانه آنها کمتر از نصاب تعیین شده وزارت اقتصاد است، با توجه به میزان فروش و ترکیب اقلام خریداری شده ثبت شده در سامانه مؤدیان را تعیین کردند.

رئیس مجلس: لایحه عفاف و حجاب خارج از نوبت رسیدگی می‌شود/ بحث فرهنگ در لایحه حجاب مهم است

سپس احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در خصوص ضرورت تسریع قرار گرفتن لایحه عفاف و حجاب در دستور کار مجلس تذکری داد که رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، عنوان کرد: لایحه حجاب‌‌وعفاف خارج از نوبت در صحن بررسی می‌شود، البته بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس، ۳۱دستگاه به وظایفشان عمل نکرده‌اند چون نه صراحت وظایف دارند نه الزام قانونی؛ در این زمینه بحث فرهنگ در لایحه حجاب مهم است و نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه است نه اینکه به جای قاضی تصمیم بگیرد لذا این موارد در لایحه باید مشخص و لحاظ شود.

مخالفت نمایندگان با رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

در ادامه نمایندگان بررسی تقاضای رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی را در دستور کار خود داشتند. بر اساس اظهارات ابوالفضل ابوترابی به عنوان پیشنهاد دهنده، این طرح در پی تغییر ساختار اداری کشور بوده، علی رغم اصول قانون اساسی به تمرکززدایی توجهی نشده و کشور به لحاظ ساختار اداری فرسوده و پرهزینه شده است. ما در این طرح به دنبال مدل حکمرانی نیمه متمرکز و تمرکززدا هستیم، همچنین اختیاراتی باید به مناطق و محلات تفویض شود و امور محلی را به محلی ها بسپاریم تا نظام اداری پرهزینه و فسادآلود و پیچیده که بیمار است را درمان کنیم. بستر قانون اساسی برای این موضوع وجود دارد.

سپس دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف در خصوص این موضوع به اظهار نظر پرداختند و در نهایت نمایندگان با رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کردند.

نامه تقدیر اژه‌ای از بیانیه پشتیبانی نمایندگان از رویکرد تحول‌گرایانه قوه قضائیه

در ادامه عضو هیأت رئیسه مجلس، تشکر نامه قوه قضائیه از بیانیه پشتیبانی نمایندگان از رویکرد تحول‌گرایانه این قوه را قرائت کرد.

ناطقان میان دستور 26 تیرماه

    طغیانی: تبدیل کردن برنامه به کشکولی از آمال و آرزوها نمی‌تواند راه گشا باشد

    شکرالهی: آقای رئیس جمهور؛ با انتقال آب از دریای عمان زندگی مردم را از تنش آبی و تشنگی نجات دهید

    اعظمی: تورم کنونی در یکصد سال اخیر بی‌سابقه بوده است

    حسین پور: تسهیلات ازدواج و اشتغال پرداخت نمی شود

    علی حدادی: فتح سنگر حجاب، آغاز راه برای فتح سایر سنگرهای قدرت ملی است

    بدری: آقای رئیس جمهور مردم تا چه زمانی باید منتظر ثبات قیمت ها و عدم افزایش روزانه مایحتاج ضروری خود باشند

تذکرات شفاهی:

    سلیمی: وزیر ورزش در خصوص اهانت‌های اخیر پاسخگو باشد

    درخواست بابائی کارنامی از رئیس دستگاه قانونگذاری برای سفر به جزایر سه گانه

    کوهساری: استاندار گلستان در بکارگیری مدیران ناتوان و بی تجربه اصرار دارد

    عنابستانی: قطع برق چاه های کشاورزی، کشاورزان را به روز سیاه نشانده است

    جوکار: دولت و مجلس بیمه‌های درمانی بازنشستگان را رایگان کنند

    حاجی پور: کارخانه قطعه سازی آمل با ۷۰۰ کارگر در حال تعطیلی است

    امامی راد: قطع برق چاه های کشاورزی خسارت سنگینی به معیشت کشور وارد می کند

    پژمانفر: دولت توجه ویژه‌ای به بازنشستگان داشته باشد

    وحیدی: نمک به زخم کشاورزان در سال خشکسالی نریزید

    حاجی پور: رئیس جمهور از واردات برنج جلوگیری کند

    حسینی: وزیر راه نسبت به بازگشت قطار به شهرستان میانه اقدام کند

    سلیمی: افرادی که در دولت قبل به خاطر برجام صدها سکه دریافت کرده‌اند باید این اموال را به بیت‌المال بازگردانند

    کعب عمیر: ایجاد کمیته صیانت در شستا شبهه رانت و تعارض منافع ایجاد می کند

    محفوظی: ایرانی ها به ذره ذره خاک خود حساس هستند

    حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری: شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد بر روند صدور مجوز و برگزاری کنسرت ها نظارت بیشتری داشته باشند

در نهایت زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس  رأس ساعت 12:13 به صدا درآمد. نشست بعدی علنی مجلس فردا (سه شنبه، 27 تیرماه) با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد./خانه ملت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها