دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

انتخابات و کنش اصلاح طلبان

کد خبر: 1237894

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

انتخابات و کنش اصلاح طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان عنوان کرد: آمادگی چراغ خاموش‌ اصلاح‌طلبان برای رقابت انتخاباتی

راهبرد اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته تغییر نکرده؛ با دست زدن و با پیش کشیدن راهی است که در ادوار مختلف انتخاباتی در پیش گرفته‌اند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: نگاهی به سابقه عملکرد جریان مدعی اصلاحات نشان می‌دهد آنها در بسیاری از موارد گرچه در ظاهر به گونه‌ای رفتار می‌نمایند که رغبتی به حضور در انتخابات ندارند، اما در حقیقت به صورت چراغ خاموش‌، برای رقابت انتخاباتی و تصاحب کرسی‌های قدرت آماده می‌شوند. مدعیان اصلاحات به طور مکرر‌، حضور خودشان در انتخابات را در‌ هاله‌ای از ابهام و با ذکر شرط و شروط فراوان مطرح می‌کردند. طرح مسئله حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به صورت سؤال‌برانگیز با دو هدف انجام می‌گیرد. نخست آنکه نظر افکار عمومی را به خود جلب کرده و حضور یا عدم حضور خود را مهم و تعیین‌کننده جلوه دهند! و دیگر آنکه توجه حاکمیت را به خود معطوف کنند تا قید و شرط‌هایشان برای حضور در انتخابات را بپذیرد یا به اصطلاح عامیانه، ناز آنها را برای حضور در انتخابات بخرد! در این روزها هرچند احزاب اصلاح‌طلب مواضع‌شان نسبت به انتخابات را ‌اندکی متعادل‌تر کرده‌اند. اما همچنان توپخانه رسانه‌ای‌شان به تخریب مشروعیت انتخابات و نهادهای نظارتی مشغول است.

 

فرهیختگان: رادیکال‌‌ها علیه کنش انتخاباتی/ اصلاح‌طلبان در دام چپ‌گرایی مفرط افتاده‌اند؟/ قوچانی: بی‌مروتی اصلاح‌طلبان دلیل شکست کارگزاران در انتخابات مجلس یازدهم بود

اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال چیدمانی در ساختار تصمیم‌گیری جریان اصلاحات هستند که تفوق جریان تحریمی بر اصلاح‌طلبان مایل به مشارکت را رقم می‌زند.

روزنامه فرهیختگان در این باره نوشته: بعد از انتخاب آذر منصوری به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات مخالفت برخی چهره‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب که این انتخاب را خطری برای افتادن جبهه اصلاحات در دام چپ‌گرایی مفرط می‌دانستند بروز داده شد و در مواردی نیز به دعوای لفظی انجامید و این دعوا همچنان ادامه دارد. قوچانی در تشریح جلسه برگزارشده می‌نویسد: در جلسه‌ای که خانم آذر منصوری با نقل قول از رهبر جبهه اصلاحات بدون هیچ رقیبی به ریاست جبهه رسید، الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی از جلسه خارج شد و گفت از این پس فقط در سطح نماینده در جبهه مشارکت می‌کنند. شهاب طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم قصد ترک جلسه را داشت که جلوی این کار گرفته شد اما احتمالا این حزب هم در سطحی پایین‌تر از دبیرکل در جبهه شرکت کند. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران هم که قبل از این به‌عنوان شخصیت حقیقی از سوی سیدمحمد خاتمی در جلسات شرکت می‌کرد ترجیح داد نه در جمع 15 نفر سناتور انتصابی که به‌عنوان شخصیت حقوقی خود در این دوره حاضر شود تا بتواند به جای خودش نماینده‌اش را به جلسه بفرستد و این کار را در جلسه رای‌گیری هم کرد کارگزاران همچنین پس از انتصاب رئیس جدید تصمیم گرفت در دوره تازه در هیات‌رئیسه نماینده‌ای نداشته باشد و حتی پیشنهاد انتخاب محسن هاشمی به‌عنوان نایب‌رئیس جبهه اصلاحات را رد کند و حتی نایب‌رئیس سابق جبهه اصلاحات در دیدار رئیس جدید آن پیشنهاد مشاوره را هم رد کرد. قوچانی یکی از دلایل شکست کارگزاران را بی‌مروتی اصلاح‌طلبان عنوان کرده و در این باره می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان چپ‌گرا به کارگزاران گفتند اگر این حزب بدون اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم فهرست دهد از آنان حمایت می‌کنند اما نه‌تنها حمایت نکردند بلکه به تخریب آنها دست زدند و درنهایت هم گفتند حتی رای هم نمی‌دهند.»

 

جام جم: با وجود حمله جریان تندرو به قانون جدید انتخابات اما رکورد بی‌سابقه در پیش‌ثبت‌نام انتخابات رقم خورد

پیامک همگانی برای دعوت از کسانی که قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارند با واکنش‌های منفی اصلاح‌طلبان مواجه شد. معلوم نیست که چرا آنان که دم از مردم می‌زنند از اینکه همین مردم دعوت به حضور در انتخابات شوند آشفته می‌شوند.

روزنامه جام جم با اشاره به پیامک نام‌نویسی در انتخابات، نوشته: این پیامک مورد انتقاد برخی چهره‌ها و جریانات که معمولا از هر تغییری گله‌مند و درصدد بهانه‌جویی هستند قرار گرفت. این دسته از منتقدان که روزی از نظارت استصوابی و محدود شدن اشخاص و افکار نو در انتخابات شکایت و اعتقاد داشتند که دایره ورود به مجلس شورای اسلامی و نهادهای تصمیم‌ساز تنگ است، این‌بار نیز همصدا با رسانه‌های لندن‌نشین عنوان کردند: «پیش‌ثبت‌نام و ارسال پیامک به معنای برگزاری انتخاباتی کم‌رمق‌تر از انتخابات مجلس یازدهم است و رویه‌ای که وزارت کشور در پیش گرفته نوعی پیش‌ردصلاحیت است و می‌خواهند جبهه‌های سیاسی زودتر نیروهای‌شان را وارد انتخابات کنند تا آن کسانی که اهل خالص‌سازی هستند، اسناد و مدارک لازم را برای ردصلاحیت جمع‌آوری کنند»! جریان تندرو نیز در راستای تکمیل اقدامات ضدمردمی خود با صدور بیانیه‌ای به انتقاد از قانون جدید انتخابات پرداخته و آن را مصداق خودبراندازی دانسته و تلویحا انتخابات پیش‌رو را بی‌رونق معرفی و آن را تحریم کرد اما طبق آمار اعلام‌شده از سوی محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۱۸مردادماه و همزمان با دومین روز پیش‌ثبت‌نام، حدود ۱۴هزار و ۷۰۰نفر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده‌اند که رکورد بی‌سابقه‌ای است و نوید افزایش مشارکت مردم در انتخابات را می‌دهد.

 

جوان: توئیت را گذاشته‌اند برای بیچارگانی که دست‌شان از دار دنیا و قدرت کوتاه است

مواضع سفیر انگلیس در تهران بار دیگر برایش حاشیه‌ساز شده است. او که سابقه رفتارهای توجه‌طلبانه کم ندارد این بار به وزارت خارجه احضار شده است.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: چرا سایمون- مأمور لمپن توئیترباز لندنی- مستحق ترحم و جمع‌آوری صدقه است؟! چون او در سال ۲۰۲۳ راه دیگری برای اینکه نشان دهد در ایران است ندارد! او می‌داند که با یک توئیت مداخله‌گرانه، هم در رسانه‌ها بر سر زبان می‌افتد و هم به وزارت‌خارجه ایران احضار می‌شود و خبرش می‌پیچد که او هم مأموری است که به ایران فرستاده شده است. توئیت را گذاشته‌اند برای بیچارگانی که دست‌شان از دار دنیا و قدرت کوتاه است. الان، هم بقال سرکوچه، هم ننه فلانی می‌توانند عین همین توئیت را بزنند، فرق توئیت سایمون لندنی باید آن باشد که پشتوانه قدرت داشته باشد. یعنی نیم ساعت بعد از آن توئیت، بازداشتی‌های مورد اشاره آزاد شوند. اینکه سایمون لمپن توئیترباز مستحق ترحم است، از وظیفه وزارت خارجه کم نمی‌کند. همچنان که توئیت ننه فلانی را جواب می‌دهیم یا پرونده قضایی برای توئیت فلان سلبریتی بی‌منطق تشکیل می‌شود، جواب سایمون را هم باید داد، به روش دیپلماتیک و مرسوم.

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها