دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

دیکتاتوری به سبک اصلاح طلبان

کد خبر: 1239889

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

دیکتاتوری به سبک اصلاح طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: دیکتاتوری تمامیت‌خواه مجاهدین خلقی کار بهزاد نبوی را به تکذیب «آگاهی‌نو» و تأیید «لوچ‌ها» کشاند/ با این شرایط چطور بتوان به نسخه‌ای با نام اصلاح‌طلبی برای کل کشور اعتماد کرد؟!

اصلاح‌طلبان که این همه دم از رواداری و تساهل می‌زنند حتی نتوانستند انتقادهای یکی از قدیمی‌ترین هم‌‌گروهی‌های خود را تحمل کنند و وی را به سمت عقب‌نشینی از اظهاراتش سوق دادند.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: کار بهزاد نبوی، مسن‌ترین چهره شاخص اصلاح‌طلبان که اخیراً در گفتگو با «آگاهی‌نو» با زدن اتهام «مرض‌بچگانه داشتن» و «لوچ‌بودن» به «برخی مجموعه‌های اصلاح‌طلب»، نارضایتی خودش را از وضع جبهه اصلاحات نشان داده بود، به تکذیب و تعدیل کشیده شد. اکنون یک پرسش بسیار جدی به میان می‌آید «وقتی حتی در یک گفت‌وگوی ساده نمی‌توانید حرف‌تان را بزنید و بعد مجبور به تکذیب آن نشوید و درگیری‌های داخلی شما بر سر قدرت و مناصب آن‌قدر زیاد است که کار را به رسانه‌ها علیه جبهه خود می‌کشید، چطور بتوان به نسخه‌ای که برای کل کشور با نام اصلاح‌طلبی می‌نویسید، اعتماد کرد؟!» معلوم می‌شود آن «دیکتاتوری تمامیت‌خواه مجاهدین خلقی» که «حتی حاضر نیست وقتی سردمداری دموکراسی را در جامعه برعهده دارد، برای حفظ ظاهر هم که شده دو نامزد در انتخابات ریاست جبهه اصلاحات، حتی دو زن شرکت دهد» یعنی دقیقاً آنچه قوچانی به خاتمی و سه تفنگدار او (امین‌زاده، میردامادی و اصغرزاده) نسبت داده بود، بر تفنگداران اصلاح‌طلب بسیار ثقیل آمده که پیرمرد اصلاح‌طلب را برای تعدیل سخنان خود و تکذیب سخنان قوچانی به میدان بازگردانده‌اند. لابی اصلاح‌طلبان به تعبیر نبوی «لوچ» و به تعبیر قوچانی «بلشویک‌های مجاهدین خلقی» فعال شده و باید در روز‌های آینده انتظار بیانیه‌ها و تکذیبیه‌ها و تعدیلیه‌های بیشتری باشیم یا اینکه بپذیریم هر‌آنچه نبوی درباره نگاه اصلاح‌طلبان به کف خیابان-و نه به صندوق‌های رأی- گفته است و قوچانی درباره انتخاباتی کاملاً دیکتارتورمآبانه در جبهه اصلاحات با هدف ساختن دموکراسی برای مردم گفت، درست و عین واقعیت ماجراست.

 

فرهیختگان عنوان کرد: مرگ سینمایی خودخواسته بعد از برادران لیلا

حالا نسخه کامل فیلم‌های «تفریق»، «بی‌رویا» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در خارج از روال قانونی منتشر شدند.

روزنامه فرهیختگان در این باره نوشته: همه این فیلم‌ها دارای یک خصوصیت مشترک بودند؛ اینکه قبل از اکران عمومی در ایران، به نحوی در خارج از کشور نمایش داده شدند. یعنی یا به جشنواره‌ها رفته بودند یا اکران خارجی داشتند. بعضی از این فیلم‌ها اکران عمومی‌شان در خارج از کشور را به پایان رسانده بودند و وارد VOD شدند که قاچاق‌شان طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسید و بعضی دیگر هنوز از این مرحله هم نگذشته بودند. به عبارتی دفاتر خارجی پخش فیلم، به اصلی‌ترین متهمان در این زمینه تبدیل شدند. متهم ردیف دوم هم بعضی از کارگردان‌های خود فیلم‌ها بودند. برخلاف تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار، کارگردان به هیچ چیز در حد دیده شدن فیلمش و مطرح شدن نامش فکر نمی‌کند. عبدالرضا کاهانی کارگردان «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» که سال‌هاست از توقیف آن می‌گذرد، آبان‌ماه ۱۳۹۸ در صفحه شخصی خود با انتشار یادداشت کوتاهی از احتمال پخش اینترنتی این فیلم خبر داد. مشخص است که عوامل این فیلم دیگر به‌طور مطلق امیدشان را نسبت به اکران آن از دست داده‌اند؛ چه اینکه به تمام موارد چالش‌برانگیز فیلم، رفتارهای سیاسی مهناز افشار، در سال ۱۴۰۱ هم اضافه شده است و بازی او در این فیلم کار را برای نمایش رسمی و قانونی‌اش سخت‌تر می‌کند.

 

فعال اصلاح‌طلب: برخی اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند ثبت‌نام در انتخابات را علنی کنند/ افراد نزدیک به خاتمی، سیدحسن خمینی و لاریجانی و... پیگیری کرده‌اند تا افرادی برای کاندیداتوری مجلس ثبت‌نام کنند

بعد از آنکه مرحله پیش ثبت نام انتخابات بخشی از بازی تحریمی‌ها و دوقطبی‌سازان انتخاباتی را بر هم زد به‌نظر می‌رسد آنها همچنان سعی دارند با بی‌انگیره جلوه دادن خود به‌منظور کاندیداتوری برای خود بازار گرمی کنند. در این شرایط یک فعال اصلاح‌طلب گفته: گفت: افراد نزدیک به خاتمی، سیدحسن خمینی و لاریجانی و... پیگیری کرده‌اند تا افرادی برای نامزد در انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند. کمال‌الدین پیرموذن که خودش هم ثبت‌نام کرده می‌گوید برخی افراد اصلاح‌طلب در این مرحله پیش‌‌ثبت‌نام کرده‌اند اما نمی‌خواهند علنی کنند. در جلساتی که با برخی از این آقایان مثل جهانگیری، مرعشی، باهنر، لاریجانی و... داشتیم قرار بود برای حضور بیشتر افرادی که نام برده بودم تلاش‌هایی صورت گیرد و آقای جهانگیری به جد تا حصول نتیجه نهایی پیگیر باشند. جهانگیری به من قول داد برای حضور افراد رایزنی خواهد کرد، من گفتم چون آقای لاریجانی نیست جهانگیری را به‌عنوان رئیس بیاوریم و با ایشان صحبت کردم. آخر فرمایش ایشان این بود که من در 26سالگی نماینده بوده‌ام و بعد استاندار، وزیر و معاون رئیس‌جمهور بوده‌ام، مشخص بود که ایشان خودش را بیشتر نیروی اجرایی می‌داند و از این جهت کوتاه آمدیم.

 

جام جم مطرح کرد: امیدآفرینی، رسالت حکمرانی آینده‌نگر

بحث ضرورت تغییر و تحول در حکمرانی و اداره کشور موضوعی است که از سال‌ها پیش از جانب شخصیت‌های انقلابی مطرح شده که محوری‌ترین آن ایده حکمرانی نو از سوی محمدباقر قالیباف است. در این بین رسانه‌ها نیز از زوایای گوناگونی به موضوع تغییرات حکمرانی پرداخته‌اند.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: «اگر ملتی از آینده ناامید باشد، پیش نخواهد رفت؛ چنین ملتی به بنایی می‌ماند که موریانه‌ای به پایه‌هایش رخنه کرده باشد یا مانند میوه‌ای که کرمی از درون آن را فاسد کرده باشد.» اینها بیانات رهبر انقلاب در فروردین ۱۶ سال قبل است. تحولات دنیای جدید، ناکارآمدی و کافی نبودن مدل‌های مرسوم حکمرانی را بارز کرده است. بنابراین اگر همه توان بالقوه و انرژی تحول‌ساز نظام حکمرانی در جهت ساختن تصویر مطلوب هدایت نشود، تحول کارآمد اتفاق نمی‌افتد. حتی گفته می‌شود اگر این‌چنین نشود، حکمرانی نه فقط در بسیاری از حیطه‌ها به رفع مسائل نزدیک نمی‌شود، بلکه ممکن است به قهقرا رانده‌شود. حکمرانی مطلوب در جامعه ما آن‌طور که از گفتار مسئولان برمی‌آید، یک حکمرانی اسلامی‌تر، انسانی‌تر، مردمی‌تر، مشارکتی‌تر، متواضعانه‌تر، گفت‌و‌گویی‌تر، عادلانه‌تر و پاسخگوتر است که به همین علت نقش آینده‌نگری در آن پررنگ و تعیین‌کننده می‌نماید. امید‌آفرینی، رسالت اصلی یک نظام حکمرانی آینده‌نگر است؛ البته به تعبیر رهبر انقلاب، امیدی که مبتنی بر واقعیت‌های عینی و درواقع یک امید صادق باشد. مروری بر کلان‌روندهای جهانی از یک تغییر بزرگ حکایت دارد؛ تغییری که فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند و سبکی نو از حکمرانی را می‌طلبد. این تغییرات، نشان می‌دهد که ما در آینده با مسائل جدیدی رو‌به‌رو خواهیم شد که تجربه آن را نداریم. این درحالی است که ساختار ذهنی ما در برنامه‌ریزی، همواره بر مسائل موجود مبتنی است، حال آن‌که اگر در برنامه‌ریزی به استقبال مسائل نو برویم به جای این‌که دائم با بحران‌ها یا فجایع مقابله کنیم، با رویکردی پیشدستانه به پیش‌بینی مسائل و تهدیدات آینده خواهیم پرداخت.

 

کیهان: بهزاد نبوی مجبور شد انتقادش از مرض چپ روی اصلاح‌طلبان را پس بگیرد

پس از آنکه به دنبال تصاحب ریاست جبهه اصلاحات توسط رادیکال‌ها بهزاد نبوی در مصاحبه‌ای از چپ‌روی برخی اصلاح‌طلبان انتقاد کرد با واکنش‌هایی از سوی آنان مواجه شد.

وی در تازه‌ترین توضیحش عنوان کرده: آنچه من بیان کرده‌ام ارتباطی با تحولات در مدیریت جبهه اصلاحات نداشته و ندارد.  روزنامه کیهان در این باره نوشته: بهزاد نبوی، تحت فشار برخی اصلاح‌طلبان، از اظهاراتش در گفت‌و‌گو با مجله آگاهی نو عقب‌نشینی کرد. ی با انتقاد از مرض تندروی بچه‌گانه گفته بود: «من تفکر چپ‌روانه را قبول ندارم. خیلی از کارهایی که انجام می‌شود چپ روی است؛ چون وقتی کاری بکنیم که عاقبت آن را ندانیم چه می‌شود، همین‌طور دیمی حرکت کنیم، اسمش می‌شود چپ‌روی... خدا بیامرزد مرحوم شعاعیان را که با هم مبارزه مسلحانه می‌کردیم، در نقد چپ‌روی در آن زمان می‌گفت «این‌ها چپ نیستند، لوچ‌اند یعنی چشم‌هایشان تا‌به‌تا می‌بیند و نمی‌شود اسم این‌ها را چپ گذاشت». واقعا ما الان هم دچار مرض بچه‌گانه چپ‌روی هستیم. یعنی کسانی که لوچ‌اند... در مجموعه خودمان هم می‌بینیم، نه این‌که فکر کنید منظورم نیروهای بیرون از مجموعه است، به آن‌هایی که کف خیابان بودند کاری ندارم. در مجموعه‌های خودمان هم لوچ داریم».

 

رسالت: سیاست‌های دستوری در بازار اجاره‌بهاء

زیر ساخت فنی می‌خواهد هر سال که می‌گذرد عرصه مستاجران تنگ‌تر شده و سیر صعودی اجاره‌بهاء از حد طاقت آنان بیشتر می‌شود.

روزنامه رسالت در این زمینه نوشته: طی دو سال اخیر روند سیاست‌گذاری در بازار اجاره بها صعودی بوده و چند قانون به منظور کنترل تورم و کاهش التهابات این بازار مصوب شده است. در این میان برخی از قوانین تا حدودی اثربخشی داشته‌اند و برخی دیگر علی‌رغم انتظارات، آنطور که باید و شاید در بازار اجاره بها نفوذ نکردند و تنش‌های این بازار را کاهش ندادند. به بیان دیگر بازار سرکش اجاره از نرخ دستوری و سیاست‌های این چنینی تبعیت نمی‌کند. فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن درباره سیاست‌گذاری‌های دستوری در بازار املاک مسکونی چنین می‌گوید: کنترل دستوری بازار اجاره و مسکن در همه دنیا مرسوم بوده و اگر بستر قانونی و زیرساخت‌های فنی آن فراهم شود در ایران هم قابل اجراست. به باور آگاهان این عرصه قابلیت اجرایی سیاست‌های دستوری ممکن نخواهد بود مگر آنکه الزامات و زیرساخت‌های قانونی آن فراهم گردد؛ به طورمثال الگوی تعیین سقف اجاره بها بر اساس تورم سال گذشته می‌تواند امری حائز اهمیت باشد و لجاجت بازار اجاره بها را کاهش دهد چراکه براساس این طرح موجر باید از تورم یک‌سال گذشته برای مبالغ یک‌سال آینده تبعیت کند. افزون براین طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی، طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اجرای مصوبات مجلس در بازار اجاره نیازمند اعتبارزدایی از اسناد و قولنامه‌های عادی نیز می‌تواند گامی رو به جلو و ثمربخش در حوزه اجاره بها باشد و ساختار کنترل و نظارت بیشتر در این فضا را رقم بزند.

 

صبح نو عنوان کرد: ایران عضو مهم کریدور اقتصادی آسیا

چندین سال است که بحث بر سر جاده ابریشم و نقش ایران در آن مطرح است و در این بین دیدگاهها و حتی شایعات متعددی هم مطرح شده است.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: در طرح ابتکار کمربند و جاده، ایران در کریدور اقتصادی چین - آسیای مرکزی - غرب آسیا بالقوه نقش مهمی دارد که می‌تواند با دیپلماسی حمل‌و‌نقلی فعال خود را از منافع بی‌شمار ترانزیتی، تجاری، اقتصادی و ارتباطی بهره‌مند کند. این کریدور، اقیانوس هند و خلیج‌فارس را از طریق ایران به دریای خزر متصل می‌کند و سپس از طریق آسیای میانه و روسیه به اروپای شمالی متصل می‌شود. جایگاه ایران در کریدور شمال - جنوب به دلیل موقعیت جغرافیایی که خلیج‌فارس را به اوراسیا متصل می‌کند، استراتژیک است. بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با دسترسی مستقیم به اقیانوس هند، مهم‌ترین نقطه در این مسیر است. همچنان‌که روز گذشته وانگ‌یی، وزیر خارجه چین طرف ایرانی را یک عضو مهم در طرح ابتکار کمربند دانست و حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست آتی کمربند راه را مهم خواند. با توجه‌ به موقعیت جغرافیایی مناسب ایران، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به‌عنوان یکی از منابع درآمدزایی بسیار ضروری است و با توجه به آنکه چین با این کلان‌پروژه، سودای نظم جهان چین‌محور را در سر دارد و این طرح احتمالا چرخش و انتقال قدرت اقتصادی و ژئوپلیتیکی را در پی خواهد داشت، فرصت مناسبی برای نقش‌آفرینی کشورمان در این نظم جدید است.

 

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها