دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشو

ائتلاف خاموش!

کد خبر: 1240356

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

ائتلاف خاموش!

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

همشهری: خشم از یکصدایی دولت و مجلس/ استیضاح وزرا خلاف عرف روابط دولت‌ها و مجالس نبوده است

گروههای رادیکال و همچنین رقبا و معاندینی که علاقه وافری به دامن زدن به اختلاف‌نظرها و کشاندن آن به سمت تقابل قوا دارند بار دیگر ناموفق ماندند هرچند بعید است مسیرشان را تغیر بدهند.

روزنامه همشهری در این خصوص نوشته: مجلس یازدهم در طول مدت همکاری بیش از 2ساله خود با دولت سیزدهم از ابزار نظارتی خود برای استیضاح وزرای کابینه صرف‌نظر نکرده و طرح استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور نخستین آنها محسوب نمی‌شود. رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت از همان ماه‌های ابتدایی شروع به‌کار دولت سیدابراهیم رئیسی در تیررس اخطارهای مکرر مجلس قرار گرفته بود و اردیبهشت‌ماه امسال استیضاح شد. تصمیم به استیضاح برخی وزرای دیگر کابینه سیزدهم نیز پیشاپیش با استعفای خود آنها از کابینه حل‌وفصل شد. در مورد اخیر نیز اگر بخشنامه معاون سیاسی سابق وزیر کشور به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مبنی بر کاهش ارتباط‌شان با نمایندگان مجلس در آخرین سال این دوره از فعالیت مجلس نبود، احمد وحیدی همچنان یکی از وزرای مورد وثوق نمایندگان باقی می‌ماند. کدورتی که ظاهرا با وجود برکناری معاون سیاسی همچنان برطرف نشده و نمایندگان برخی امور بر زمین مانده در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها را علت تداوم اصرار خود بر استیضاح می‌دانند. در همکاری نسبتا تنگاتنگ دولت و مجلس سابق نیز استیضاح برخی وزرای دولت حسن روحانی به‌صورت جدی مطرح شده بود و در برخی موارد نیز منجر به جابه‌جایی وزرا شد. طرح استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور خلاف عرف روابط دولت‌ها و مجالس نبوده است.

 

کیهان عنوان کرد: ائتلاف چراغ خاموش خاتمی، روحانی و لاریجانی برای انتخابات

با اینکه با پس از پایان ناکام دولت روحانی اصلاح‌طلبان بارها اعلام کردند که دیگر تن به ائتلاف با دیگر گروهها و بخصوص اعتدال‌گراها نخواهند داد اما به‌نظر می‌رسد خیلی هم به موضع خود پایبند نماندند.

روزنامه کیهان با تیتر تدارک ائتلاف چراغ خاموش از سوی خاتمی، روحانی و لاریجانی، در این زمینه نوشته: عضو کمیته سیاسی جبهه اصلاحات گفت: انتخابات آینده آبستن ائتلاف‌های تعیین‌کننده خواهد بود. اسماعیل گرامی‌مقدم،قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ این سؤال که «در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره نقش‌آفرینی افرادی مانند حسن روحانی و علی لاریجانی افزایش پیدا کرده است. به چه میزان این افراد می‌توانند به محور ائتلاف در انتخابات آینده تبدیل شوند؟، اظهار کرد: همه جریان‌ها و چهره‌های سیاسی می‌توانند در ائتلاف آینده نقش‌آفرینی کنند. افرادی مانند آقای خاتمی، روحانی و لاریجانی نیز از جمله افرادی هستند که می‌توانند در محوریت این ائتلاف قرار بگیرند.

 

پیش‌بینی جام جم‌ از پروژه‌های سیاسی در فضای هنری در آستانه سالگرد آشوب‌ها و انتخابات مجلس

بخش قابل توجهی از برنامه‌های سیاسی خارجی‌ها برای ایران به واسطه گروههایی صورت می‌گیرد که از ابزار و امکان لازم برای تحت‌الشعاع قرار دادن افکار عمومی برخودارند. چندی پیش معاون هنری در نشستی از وجود نمایش‌ها و بودجه‌های سفارتی به‌صورت رسمی پرده‌برداری کرد.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: این بار مقام رسمی روایتی دارد مستند که می‌گوید نهاد‌های امنیتی با سند و مدرک و شرح جلسه و... جزئیات مواردی را برایش شرح داده‌اند! از پروژه‌های سفارتی و فعالیت سیاسی در قالب برگزاری نشست صنفی گرفته تا بودجه‌های حمایتی که در حساب خانه تئاتر منجمد شده و به وقتش در ایام ضرورت معیشتی اهالی تئاتر، هزینه نشده است! رسوایی قائله اهدای نشان شوالیه هم در دهه ۸۰ که از سالی یک نشان به هفته‌ای سه نشان رسید هم نتوانست حضرات را به صرافت کنکاش در آن بیندازد. وجود محافل نوازش برسر اهل رسانه و هنرمند به بهانه‌ جشن های ملی فرانسه در سفارتخانه هم علنی است اما مورد توجه نیست! ریشه‌های فتنه ۸۸ که همچون افعی بر فرهنگ و هنر چمبره زده بود و دمش در سفارت انگلستان و فرانسه و ... بود هم حضرات مدیران را به جنبش در نیاورد. حتی سازماندهی‌ پیش از بحران سازی ۹۸ و اقدام شبکه‌ای برخی هنرمند و بد سابقه در اغتشاشات ۱۴۰۱هم باعث نشد چشم و گوش مدیران محترم بازشود. حالا با اعلام یک مقام رسمی، پرده افتاده و خسته دلان منتظر نتایج عملی از پیکره ساختاراجرایی، نظارتی و قضایی هستند. امروز دیگر فصل چیدن « پرتقال‌فروش»‌هاست. خلاصه این‌که حالا و براساس اعلام رسمی، وجود رگ و ریشه نمایشنامه‌ها و بودجه‌های سفارتی قطعی است و لابد و باید منتظر کشف و افشای شبکه‌های نفوذ فرهنگی باشیم، همچنین حسابرسی بودجه‌های دریافت شده شرایط بحران که دپو شده و پیگیری اجرای پروژه‌های سیاسی در فضای هنری، آن هم در آستانه آشوب‌های شهریور ماه و انتخابات مجلس هم همین‌طور.

 

جوان: دروغ را برای طرفداری از برجام مباح می‌دانند

روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی روز گذشته تیتر یک خود را روی تصویر بزرگی از وزیر خارجه چین اینگونه زد: «پیام صریح چین به ایران: برجام را احیا کنید.»

روزنامه جوان در واکنش به این مطلب با عنوان تطهیر امریکا و تحقیر ایران در «سازندگی» و با اشاره به اظهارات وزیر خارجه چین، نوشته: در این سخنان، اجرای کامل و مؤثر برجام درخواست شده، اما از کجای این مطلب دریافته‌اند که خطابش با ایران بوده است؟ خیلی طبیعی است که در سخنان وزرای خارجه ایران و چین به عنوان دو عضو مذاکرات برجام، صحبت از این توافق هم بشود و دولت چین از برهم زنندگان و عهدشکنان برجام بخواهد که برجام را به درستی اجرا کنند. اما چرا باید از ایران چنین چیزی را بخواهد، در حالی که ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و احیای کنونی برجام دست ایران نیست و کاری است که امریکا و اروپا با کنار گذاشتن پیمان شکنی باید انجام دهند. برجام برای اصلاح‌طلبان بسیار مهم است و به سیاق رئیس‌جمهورشان، حتی آب خوردن ملت را به برجام گره زدند. بنابراین، به نظر می‌رسد حالا هم دروغ را برای طرفداری از برجام مباح می‌دانند و می‌خواهند به دولت ایران القا کنند حتی دوستان شرقی‌تان هم احیای برجام را از شما می‌خواهند.

 

همشهری مطرح کرد: گونه‌شناسی آتش‌بیاران اختلاف قوا

رسانه‌ها و گروههای مختلفی عمدتا از طیف‌های رادیکال در برهم زدن فضای تعاملی میان دستگاهها و قوا دخیل هستند.

روزنامه همشهری از نگاه خود این موضوع را بررسی کرده و در این رابطه نوشته: خیلی وقت‌ها این سران قوا نیستند که در نقطه اختلافند و دامنه اختلاف عمدتا در جای دیگری است. دسته اول که ضدانقلاب است عبور کنیم؛ هیچ. جیره و مواجب می‌گیرند برای همین مأموریت. روشن است. دسته دوم؛ این دسته کاسبان حاشیه‌اند. اینها عمدتا در رسانه دنبال جلب توجهند. هیچ هنری هم برای جذب مخاطب جز پرداختن به حواشی ندارند. سابقه اینها برمی‌گردد به زردنویسی رسانه‌ای. دسته سوم کسانی‌اند که آنچه از سیاست می‌دانند، صرفا یک گزاره ماکیاولی است که می‌گوید اختلاف بینداز و غلبه کن. این‌دسته تصور می‌کنند اگر بین رقبای‌شان اختلاف ایجاد کنند، مردم به آنها اقبال نشان می‌دهند. جریان اقلیت سیاسی این روزها دنبال همین بازی است. دسته چهارم بامزه‌اند. اینها فکر می‌کنند هر چه بزن‌بهادرتر باشند، وفادارترند و مدام برای بدنه تیم مقابل و رقیب شاخ و شانه می‌کشند. دسته پنجم متفاوت‌نما هستند؛ کسانی که تلاش می‌کنند بگویند ما نه اینیم و نه آن. هر دو طرف را تخریب می‌کنند و به جان هم می‌اندازند تا بگویند ما متفاوتیم و به ما اعتماد کنید. جالب اینکه هیچ وقت جریان سومی‌ها مورد اقبال و اعتماد قرار نگرفته‌اند. دسته آخر هم کسانی‌اند که تلاش می‌کنند با اختلاف‌افکنی از 2جریان اصلی آنقدر بتراشند و حذف کنند تا جا برای آنها بالاخره در یک دسته باز شود و شاید هم به نان و نوایی برسند. البته تجربه نشان داده است که این‌دسته هم همیشه آخر صف‌اند.

 

صبح نو: اگر در تعاملات قوا امکان سیاسی‌بازی سلب شود، اختلاف‌ها جای خود را به تعامل می‌دهند

چه عواملی باعث می‌شود یک اختلاف نظر یا سلیقه به حدی بزرگنمایی و بازنمایی شود که گمان فاصله افتادن میان دو قوه در افکار عمومی ایجاد شود؟

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: هر چه تعاملات میان قوا نزدیک‌تر و مناسب‌تر باشد؛ خروجی و ماحصل آن، خدمت بیشتر به مردم و نظام می‌شود. هر چند در میانه کار به‌دلیل اختلاف سلایق ممکن است اختلاف‌ها یا تضادهایی میان قوا حاکم شود؛ اما در نهایت خروجی این اختلاف‌نظر و سلیقه‌ها باید منجر به اتخاذ بهترین تصمیم و سیاست در راستای تأمین منافع کشور و مردم باشد. نمایندگان علاوه بر قانون‌گذاری، وظیفه‌ نظارت بر حسن اجرای قانون را برعهده دارند، به همین جهت ممکن است برای اجرای این وظیفه، تقابل‌هایی میان دولت و مجلس ایجاد شود مانند آنچه که درباره بخشنامه معاون سابق وزارت کشور شاهد بودیم یا سوال و استیضاح اعضای کابینه که ممکن است چالش‌هایی را در روابط دولت و مجلس ایجاد کند. بنابراین نه مجلس باید دنبال آن باشد که دولت تابع او باشد و نه دولت می‌تواند مجلس را تابع خود کند؛ چراکه این موضوع هیچ نوع سنخیتی با اصل تفکیک قوا ندارد. اگر در تعاملات دستگاه‌ها و قوا، امکان سیاسی‌بازی سلب شود، اختلاف‌ها خودبه‌خود کنار گذاشته می‌شود و تقابل کم‌کم جای خود را به تعامل می‌دهد. بارها در قضایای گوناگون که اختلاف‌هایی میان دولت و مجلس بر سر موضوعات مختلف مانند استیضاح وزیر صمت یا برکناری معاون سیاسی وزارت کشور بوده است، شاهد هجمه رسانه‌ای برخی رسانه‌ها بوده‌ایم. رفتاری که بیشتر به اختلافات دامن زده و زمینه موج‌سواری و سوءاستفاده رسانه‌های معاند را فراهم می‌کند. اراده دولت و مجلس این است که کار‌ها با تدبیر و تعامل پیش برود و دو طرف این اراده را علنی کرده‌اند.

 

جوان عنوان کرد: حجاب‌استایل‌ها علیه چادر محجبه‌ها

بلاگرها و افرادی که تحت عنوان حجاب استایل فعالیت می‌کنند نمودی دیگری از تلاش برای اثرگزاری بر فرهنگ ایرانیان هستند و طرفداران ک مخالفان فراوانی دارند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: انگار برنامه تغییر سبک زندگی زن ایرانی فقط برداشتن روسری از سر شل‌حجاب‌ها نیست، این بار قرار است چادر محجبه‌ها به عبا تبدیل شود! بازیگران اصلی این سناریو هم حجاب استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب هستند؛ گروه‌هایی که چند سالی می‌شود تغییرات عمیقی در حوزه حجاب و کالای حجاب ایجاد کرده‌اند و با طرح شعار‌هایی همچون حجاب فشن یا استایل حرفه‌ای برای چادری‌ها، حجاب را آنچنان پر زرق و برق کرده‌اند که از فلسفه اصلی خودش فاصله‌ای معنادار گرفته‌است. برنامه بعدی حجاب استایل‌ها، اما برداشتن چادر از سر بانوان چادری و اقشار محجبه و جایگزینی آن با حجاب‌های دیگری همچون عباست و برای این کار برنامه‌ای بلند‌مدت دارند تا جایی که برخی از این کمپانی‌ها حتی برای اربعین برنامه دارند و به جای چادر، عبا‌های تولید خودشان را تبلیغ می‌کنند و با القای راحتی عبا در پیاده‌روی به دنبال آن هستند تا بانوان ایرانی را که قرار است در راهپیمایی اربعین شرکت کنند، چادر از سرشان بردارند. این در حالی است که چادر شناسنامه زن ایرانی است و حضور زنان محجبه و چادری کشورمان به خصوص در شرایطی همچون راهپیمایی اربعین که حرکتی نمادین و مجمع مسلمانان و حتی غیر مسلمانان از سراسر دنیاست، نمادی از پیام سیاسی و جهان بینی انقلاب اسلامی ماست و هیچ جایگزینی ندارد.

 

خراسان: یورش آمار طلاق/ طلاق طی دو دهه 162 درصد رشد کرده است

انگار دورانی که زن و شوهرها به هر قیمتی با یکدیگر می‌ساختند گذشته است و آسان‌تر از قدیم‌الایام دست به طلاق می‌شوند. عده‌ای این مساله را اقتصادی می‌دانند و عده‌ای دیگر فرهنگی.

روزنامه خراسان در این خصوص نوشته: محسن پیرهادی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه که از ابتدای وصول این لایحه به مجلس، دغدغه ضعف این لایحه در برابر آسیب‌های اجتماعی را داشته است، دو روز قبل درباره معضل «طلاق» آمارهای ترسناکی را بیان کرد: «رشد 162 درصدی طلاق طی دو دهه شاهدی غیرقابل‌کتمان از ارتباط دومینووار معضلات اجتماعی از بیکاری و تأثیر فشارهای اقتصادی بر خانواده گرفته تا خشونت پنهان، بی‌تعهدی اخلاقی و فرهنگ خانواده‌هاست.» یکی از مصادیق افزایش طلاق‌ در دهه اخیر را می‌توانیم در بهار 1402 مرور کنیم. آن‌طور که آمارهای منتشرشده توسط سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد، در فصل بهار حدود ۸۰ هزار مورد ازدواج و حدود ۳۸ هزار فقره طلاق در کشور ثبت شده است. بر اساس همین آمار، اتفاق کم‌سابقه‌ای در کشور رخ داده و در ١٢ استان کشور به ازای هر دو ازدواج حدودا یک طلاق ثبت شده است. دلایل عمده طلاق در آخرین پیمایش ملی را نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه این‌طور روایت کرده است: «بر اساس پیمایش ملی خانواده در سال 98 نیز پنج عامل اصلی طلاق «عدم وفاداری زوجین»، «رفتارهای خشونت‌آمیز زوجین نسبت به یکدیگر»، «بیکاری همسر»، «تأثیر فشارهای اقتصادی بر خانواده» و «دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین» بیان شده است. عواملی که دومینووار با هم در ارتباط هستند و در کنار هم معضلی به نام رشد طلاق در جامعه را ایجاد کرده‌اند؛ آن‌چنان که در بازه زمانی 20ساله (سال‌های 75 تا 95 )، شاهد رشد 162 درصدی طلاق بوده‌ایم و متاسفانه در یک دهه گذشته (1400-1390) هم نرخ طلاق متاهلان رشد حدود 20 درصدی داشته است؛ روندی که نشان‌دهنده وجه تمایز این آسیب از ‌دیگر آسیب‌های اجتماعی است.»

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها