2 اختلاف باقی مانده با آژانس در آستانه حل و فصل

کد خبر: 1241295

رونمایی از جدیدترین دستاوردهای جمهوری اسلامی در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای با خبر حل و فصل قریب‌الوقوع اختلافات باقی‌مانده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همزمان شد.

2 اختلاف باقی مانده با آژانس در آستانه حل و فصل

2محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته که به مناسبت هفته دولت در نمایشگاه «روایت خدمت» حضور یافته بود، اعلام کرد: «2 موضوع درباره 4 مکان اختلافی میان ایران و آژانس حل شده و اختلاف پیرامون 2 مکان دیگر در آستانه حل و فصل است». اسلامی با بیان اینکه روند غنی‌سازی جمهوری اسلامی ذیل برنامه اقدام راهبردی در چهارچوب تدابیر کلی نظام در حال انجام است، خبر داد که معاون «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بزودی به تهران سفر می‌کند و خود نیز بزودی در نشست عمومی آژانس در وین شرکت و با «گروسی» دیدار خواهد کرد. به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ذیل همکاری‌های صورت گرفته میان ایران و آژانس، نشست آتی شورای حکام درباره ایران، شرایط متفاوتی را نسبت به ادوار پیشین تجربه خواهد کرد.

مکان‌های ادعایی آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی در حالی از حل احتمالی اختلاف درباره 2 مکان باقی‌مانده خبر می‌دهد که آژانس سال گذشته ادعاهایی را درباره 4 مرکز «جابربن‌حیان»، «شیان»، «ورامین» (تورقوزآباد) و «مریوان» (آباده) در ایران مطرح کرد. این ادعاها که پیش‌تر در پی توافق 2015 در قالب پرونده موسوم به مطالعات ادعایی خاتمه یافته بود، سبب شد تا اعضای شورای حکام آژانس در راستای اعمال فشار سیاسی همزمان با مذاکرات، در چندین نشست متوالی از ایران بخواهند که فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات پیدا شده اورانیوم در تأسیسات اعلام‌ نشده خود همکاری کند. گرچه مقام‌های کشورمان به تعدد بیشترین سطح همکاری خود را برای شفاف‌سازی پیرامون این موضوعات از خود نشان می‌دادند اما با وجود این، پافشاری آژانس بر این مسائل ادعایی و ثابت نشده، به حربه‌ای برای فشارهای بیشتر و تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد. در ادامه هم، نوع موضعگیری‌های مدیرکل آژانس سبب شد تا روند مذاکره با ایران که به نظر می‌رسید در روند حل و فصل قرار گرفته است، با موانع جدی مواجه شود؛ موانعی که نتیجه نگاه متفاوت غرب درباره پرونده‌ای بود که پیش‌تر حل شده بود، اما فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی محافل غربی - صهیونیستی با همراهی مدیرکل آژانس بر ابعاد موضوعات اختلافی افزوده بود.

حل 2 اختلاف

اما رویکرد غرب برای به نتیجه رساندن فشارها و تصویب قطعنامه جدید که می‌توانست موجب ارجاع پرونده اختلافی ایران در شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل متحد شود، با هوشیاری مقام‌های ایرانی در جریان سفر اسفندماه سال گذشته مدیرکل آژانس بی‌اثر شد. محورهای مورد اختلاف در پی حضور «گروسی» در تهران مورد بررسی قرار گرفت و به از سرگیری توافقی انجامید که پس از حل و فصل موضوع سایت «جابربن‌حیان» مقرر به رفع دیگر موضوعات درباره 3 مکان ادعایی شد.

 در روند به اجرا درآوردن تفاهم تهران با مدیرکل آژانس، دو طرف در خردادماه سال‌جاری حل و فصل یکی از 3 موضوع را اعلام کردند. به این ترتیب، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس درباره سایت مریوان (آباده) بسته شد. این همان پرونده‌ای بود که 4 سال پیش در پی ادعای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان یک کنفرانس خبری گشوده شد؛ جایی که «نتانیاهو» با انتشار تصویرهای ماهواره‌ای مدعی وجود تأسیسات پنهانی هسته‌ای ایران از جمله در نزدیکی شهر آباده در استان فارس شد. این ادعا با همراهی مدیرکل آژانس به خواسته‌ای برای نظارت و دسترسی به مرکز ادعایی منجر شد. این در حالی بود که ایران، اسناد ادعایی درباره سایت «مریوان» را شامل 2 تصویر از یک مکان ناشناخته خواند که نمی‌توانست به عنوان یک منبع معتبر قابل اتکا و دارای ارزش حقوقی و فنی تلقی شود؛ زیرا این تصاویر می‌توانست به سهولت ساخته و پرداخته شود و ادعاهای اثبات‌نشده‌ای را علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران مطرح سازد. با این حال همکاری ایران و آژانس در چهارچوب تفاهم اسفندماه گذشته در تهران، سناریوی محافل غربی – صهیونیستی را برای افزایش فشارها با دست‌انداز روبه‌رو کرد.

اینک پس از حل اختلاف بر سر سایت «مریوان»، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید که اختلافات باقی‌مانده درباره 2 مکان دیگر نیز در حال

حل و فصل است. به نظر می‌رسد سفر اسلامی به وین و دیدار قریب‌الوقوع او با «گروسی»، کمک زیادی برای تسهیل این امر فراهم سازد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها