دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از اخراج اساتید تا هزینه برای اربعین

کد خبر: 1241299

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از اخراج اساتید تا هزینه برای اربعین

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

شریعتمداری: اخراج کمترین مجازات اساتیدی است که از اغتشاشات حمایت کردند

در چند روز اخیر اخباری از پایان همکاری برخی دانشگاهها با شماری از اساتید منتشر شده که با واکنش‌های مختلفی همراه شده است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: «‌الیز استفنیک‌» از اساتید دانشگاه ‌هاروارد بود. او انتخابات 2020 آمریکا را که به پیروزی جو بایدن منجر شده بود زیر سؤال برده و بدون آن که سندی ارائه کند، ادعای تقلب کرده بود. دانشگاه ‌هاروارد از استفنیک می‌خواهد که استعفا بدهد ولی او از استعفا خودداری می‌کند و بلافاصله از دانشگاه اخراج می‌شود. مقایسه کنید با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ ایران از سوی خاتمی و موسوی و سایر فتنه‌گران که با ‌اشاره جرج سوروس صهیونیست و حمایت آشکار آمریکا و اروپا و اسرائیل مملکت را به آشوب کشیدند و با وجود وطن‌فروشی و خیانت آشکار، آب هم در دلشان تکان نخورده است!‌ چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که در جریان اغتشاشات پائیز سال گذشته نه فقط از اغتشاشات و اغتشاشگران حمایت کرده بودند بلکه در پاره‌ای از موارد با اراذل و اوباش اغتشاشگر در جنایت علیه مردم مظلوم این مرز و بوم همراه بوده‌اند، از دانشگاه اخراج شده‌اند و این کمترین و پیش‌پا افتاده‌ترین مجازات در مقابل اقدامات پلشت و غیر‌انسانی آنهاست. گلایه‌ای همراه با ملامت نیز از مسئولان دانشگاه‌های کشورمان در میان است که از اعلام صریح و رسمی جرم این چند تن برای افکار عمومی دریغ می‌ورزند و به کلیاتی نظیر، مدت قرارداد آنها پایان یافته بود! و... اکتفا می‌کنند! دیروز برادران متعهد و صاحبنظرمان آقایان دکتر امیر‌حسین ثابتی و عباس موزون به عنوان استاد مدعو برای تدریس انقلاب اسلامی و آئین زندگی به دانشگاه شریف دعوت شده بودند. انتشار این خبر بلافاصله با هجوم همه‌جانبه گروه‌های غربگرا و برخی از مدعیان اصلاحات رو‌به‌رو شد.

 

جوان: هزینه برای اربعین، هزینه برای همین ملت است نه غیر

هرگونه مراسم و برنامه‌ای که برپایه اعتقادات و ارزش‌های مذهبی مردم برگزار می‌شود بلافاصله با این شبهه مواجه می‌شود که چرا هزینه‌های آن صرف مسائل دیگر نمی‌شود.

روزنامه جوان در این باره نوشته: عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان، پس از ناامیدی از دامن زدن به اختلافات قومی، حالا وارد اختلاف‌افکنی مذهبی شده است. او در سخنانی هزینه از بیت‌المال برای مراسم پیاده‌روی اربعین را زیر سؤال برد. آیا جاده‌سازی و گذاشتن انتظامات و... را هم مردم باید انجام دهند و وظیفه دولت نیست؟! و آیا این زیرساخت و جاده‌ها که در این مسیر ساخته می‌شود، فقط برای همین مراسم است و در طول سال برای همه امورات مردم استفاده نمی‌شود؟! هزینه برای اربعین، هزینه برای غیر نیست، هزینه برای همین ملت است. آیا در قاموس عبدالحمید این میلیون‌ها نفری که راهی کربلا می‌شوند، مردم ایران حساب نمی‌شوند؟ هزینه‌های پیاده‌روی اربعین را مردم پرداخت می‌کنند؛ از هزینه آمد و شد تا گذرنامه ایرانی و خارجی هم ندارد.

 

جام جم عنوان کرد: بریکس علیه دیکتاتوری دلار

با عضویت ایران در اتحادیه بریکس تحلیل‌ها درباره نتایج این اتفاق هم‌زمان با توجه افکار عمومی به آن به جریان افتاده است.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: تأمل در اظهارات رهبران این نهاد بین‌المللی و محتوای مذاکرات اجلاسیه‌های مختلف آن نشان از هدف‌گذاری برای تغییر معادلات اقتصاد بین‌المللی غرب‌محور و پیشبرد ملاحظات و منافع قدرت‌های نوظهور اقتصادی دارد. باتوجه به این‌که کشورهای بریکس در تجارت خود از دلار استفاده نمی‌کنند و از ارزهای ملی خود برای مبادلات استفاده می‌کنند، ایران نیز می‌تواند از این فرصت استفاده کند و وابستگی خود به دلار را کاهش‌دهد. گروه بریکس از کشورهایی تشکیل شده که هر یک در مقطعی، طعم تحریم‌های آمریکا و متحدانش را چشیده‌ و از ارزهای ملی خود برای تجارت استفاده می‌کنند. با عضویت در گروه بریکس، ایران جایگاه منطقه‌ای خود را نیز تقویت می‌کند. این امر می‌تواند به تاثیرگذاری بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای، حل بحران‌های منطقه و تعادل قدرت‌ها در منطقه کمک‌کند. عضویت ایران در بریکس، می‌تواند توانمندی نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی را در سطح منطقه و جهان تقویت و به ما اجازه دهد در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های مهم‌تر سهم بیشتری داشته باشیم. درنهایت در بعد اقتصادی نیز با تشکیل نظام اقتصادی جدیدی در جهان امکان سودجویی تحریمی و دلاری را از آمریکا و اروپا بگیریم و به دیکتاتوری دلار در فرآیندهای تجارت بین‌الملل پایان دهیم.

 

کیهان: نمی‌خواهیم تبدیل به آمریکای فرسوده شویم/ آمریکا بالاترین میزان بدهی دنیا و خشونت مسلحانه میان شهروندان را دارد

قیاس میان شرایط ایران با دیگر کشورها همواره از موضوعات مورد علاقه افکار عمومی است و رسانه‌ها نیز هرازگاهی از زاویه دید خود به آن می‌پردازند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: آمریکا همین حالا به عنوان تنها ابرقدرت مصطلح، با بالاترین میزان بدهی در دنیا (۳۲ هزار میلیارد دلار)، گرسنگی ۵۰ میلیون شهروند نیازمند کوپن غذایی، بالاترین میزان جنایت و خشونت مسلحانه میان شهروندان، حجم بالای بزهکاری و زندانیان، و مشکلاتی از این نوع، دست به‌گریبان است. آمریکای فرسوده ، تعبیری است که تدریجا جای رؤیای «قرن آمریکایی» را می‌گیرد. کسانی در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای پیشرفت‌های بزرگ در مسیر صعود به قله‌ها را تمسخر یا کتمان می‌کنند که در پویش ملی پیشرفت هم نه تنها سنگی از سر راه بر نداشته و همراهی نکرده‌اند، بلکه در موقعیت کارشکنی ایستاده‌اند.

 

تحلیل صبح نو از تفاهمات اخیر خارجی: توافق‌های کوچک برای منافع کوتاه‌مدت؟

آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان از جمله اخبار مورد توجه عرصه سیاست خارجی در ماه گذشته بود. اخیرا نیز بلومبرگ مدعی شده ایران و آمریکا بر سر ورود نفت ایران به بازارهای جهانی به توافق رسیدند.

روزنامه صبح نو در تحلیلی در این ارتباط نوشته: هر چند که تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، مقدمه‌ای برای احیای برجام فرض می‌شد؛ اما گویا دو کشور بنا دارند معامله‌های کوچک نانوشته را جایگزین توافق بزرگ کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در شرایط فعلی تنها نامزد حزب دموکرات‌هاست و نیاز به اقدام ویژه‌ای برای عبور از رقیب داخلی ندارد؛ اما رقیب جدی او در انتخابات، جمهوری‌خواهان هستند که از قضا نام دونالد ترامپ، کسی که از توافق هسته‌ای با ایران - برجام - خارج شد، در صدر نامزدهای انتخاباتی این جریان قرار دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد احیای برجام برای بایدن هزینه انتخاباتی داشته باشد. افزایش قیمت نفت و انرژی از رقیبی همچون ترامپ برای بایدن خطرناک‌تر است و می‌تواند اقبال‌ها به دولت او را کاهش دهد؛ ازاین‌رو دور از نظر نیست که ایران و آمریکا توافق‌های کوچکی انجام دهند تا هر یک به منافع کوتاه‌مدت خود برسند. با توجه به درگیربودن غرب در جنگ با روسیه و احیای شروع جنگی دیگر در آفریقا به نظر می‌رسد نفت نیز مانند تبادل زندانیان یک معامله برد - برد برای تهران - واشنگتن باشد؛ چراکه احیای برجام قطعا زمان‌بر خواهد بود و با توجه به متغیرهای جهانی و منطقه‌ای، امکان دستیابی به یک توافق جامع دور از دسترس به نظر می‌رسد.

 

فرهیختگان: هیچ‌کس این ریزگردها را گردن نمی‌گیرد

آلودگی هوا که به مهمان همیشگی برخی شهرها تبدیل شده و در روزهای اخیر ریزگردها نیز به آلودگی‌های قبلی پیوسته است.

روزنامه فرهیختگان در این ارتباط نوشته: محمد درویش در رابطه با علل پیش آمدن گردوخاک دو روز گذشته در تهران و پیش‌بینی‌های مرتبط با این مساله گفت: همین روز گذشته، شاخص آلودگی در اصفهان 345 شد، وقتی شاخص به بالای 200 برسد، باید شهر را به‌سمت تخلیه پیش برد. اوضاع بسیار خراب است؛ چراکه مرکز کشور درحال تبدیل شدن به کانون بزرگ تولید گردوخاک و چشمه‌های ایجاد ریزگرد می‌شود. دلیل اصلی نیز به این بازمی‌گردد که ما نظام آب‌شناختی مرکز ایران را به کل تغییر داده‌ایم. تقریبا هر رودخانه و چشمه‌ای که وجود داشته، مسیرش را متوقف کرده‌ایم. محمدعلی طهماسبی، رئیس ستاد کارگروه مقابله با ریزگردهای کشور و مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست منشأ متفاوتی را برای ریزدگردهای دو روز گذشته تهران عنوان کرد: دلایل و منشأهای گردوغبار به‌وجودآمده در کشور، فقط بسته به مساله تامین حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌ها نیست. هرچند اظهارنظر دقیق این مساله با بنده نیست اما دلایل متعدد دیگری دارد و تالاب‌ها هم بی‌تاثیر نیستند. تهران هم متفاوت از جاهای دیگر نیست و دو روز گذشته، پدیده‌ای که تهران را درگیر کرد، از جنوب سمنان شکل گرفته بود که با تشکیل ابرهای پوششی و توام با ایجاد باد شدید بود. باد به هرحال فرساینده است و گردوغبار ایجاد می‌کند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها