دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

استراتژی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1241528

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

استراتژی اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان عنوان کرد: عبور چپ‌های تحریمی از صندوق رأی/ تداعی تهدید رخدادهای دهه ۶۰ در مواضع تحریمی‌ها

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در راستای فضاسازی‌های اخیر اصلاح‌طلبان رادیکال و با اشاره به انتخابات اسفندماه مدعی شده: نتیجه این انتخابات با قانون جدید تبدیل کامل جمهوریت به ناجمهوریت است.

روزنامه جوان درباره این ادعا نوشته: اینکه یک جریان سیاسی، قانونی را که در مجلس به تصویب رسیده و از تأیید شورای نگهبان هم عبور کرده و ابلاغ شده برنمی‌تابند، ریشه در همان استبداد و مشی دیکتاتوری دارد که اتفاقاً پشت نقال‌هایی مانند دموکراسی، جمهوریخواهی و مردم، پنهان مانده است. مقابله با قانون در قاموس این جریان تحریمی که با چاشنی «مردم امیدی به شرکت در انتخابات ندارند» چگونه قابل تحقق است وقتی که از صندوق رأی هم عبور کرده‌اند؟! جز اینکه آن‌ها به روش‌های خشونت‌آمیز و اردوکشی‌های خیابانی دلبسته‌اند؟ آیا این تهدید رخداد‌های دهه ۶۰ را تداعی نمی‌کند؟ گزاره «مردم امیدی به انتخابات ندارند» نیز یک القاست نه حقیقت و مردم باید متوجه این دسیسه که می‌خواهد آن‌ها را از مسیر اصولی حل مشکلات یعنی صندوق رأی دور کند، باشند. نان بانیان آشوب در تنور مشکلات پخته می‌شود و از همین روست که کمر بسته‌اند تا مشکلی از مردم حل نشود و کارآمدان با رأی مردم انتخاب نشوند.

 

کیهان: به قدرت خرید و امید به زندگی قبل از انقلاب نظر بیندازیم تا ببینیم مردم در چه وضعی بودند

در شرایط کنونی عمدتا دو دیدگاه درباره میزان پیشرفت‌ها و وضعیت اقتصادی کشور برجسته می‌شود که یکی در قالب خودتحقیری و انکار پیشرفت‌هاست و دیگری با محور بزرگنمایی و بی‌توجهی به ضعف‌هاست‌.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: سختی‌هایی که ایران در حوزه اقتصادی با آن مواجه می‌باشد، عمدتاً ماهیت ساختاری و عملکردی دارد. نشانه آن هم این است که ایران قبل از وارد شدن در مسیر کنونی، با مشکلاتی از همین جنس درگیر بوده است. کافی است به آمارهای تغذیه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، آموزش عالی،‌اشتغال و بیکاری هزینه‌های ارتباطات و حمل‌ونقل و در یک کلمه «قدرت خرید مردم» و «امید به زندگی» در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نظر بیندازیم تا ببینیم یک جمعیت حداکثر 35 میلیونی با حدود 5/5 میلیون بشکه صادرات نفت با چه وضعی مواجه بوده است. حرکت ایران به سمت قله ـ با وجود کاهش صادرات و بروز دشمنی‌های متراکم علیه آن ـ بسیاری از مشکلات زمان قبل از انقلاب را برطرف کرده است. در اکثر زمینه‌هایی که برشمرده شد، انقلاب یک تحول اساسی در ایران به وجود آورده است. شاخص‌های کنونی که سبب اذعان بین‌المللی به برتری ایران در منطقه غرب آسیا شده، از این مسیر مثبت گردیده است. این شاخص‌ها چگونه از حضیض به اوج آمدند؟ اگر قله و حرکت به سمت آن نبود، ایران در همان حضیض باقی می‌ماند و دشمنی‌ها وضع آن را بدتر هم می‌کرد. بله بسیاری از ضعف‌ها هم هنوز وجود دارند و دشمنی‌ها هم در جریان است. حرکت به سمت قله این دو را هم در نهایت رفع می‌کند.

 

صبح نو: استراتژی نمی‌خواهند، نمی‌گذارند، نمی‌پذیرند جبهه اصلاحات/ عمل‌گرایان اصلاحات به دنبال میانبرند

بارها شده که اصلاح‌طلبان طرفداران دیدگاه مشارکت در انتخابات این پرسش را از طیف رادیکال و تحریمی این جریان مطرح کرده‌اند که به جز تحریم چه راه حلی در چنته دارند اما هیچ‌گاه با پاسخ روشنی مواجه نشدند.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: درحالی‌که احزاب دو قلوی منحل‌شده اصلاحات که حالا در قالب دو حزب جدید (اتحاد ملت ایران) و (مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب) سعی دارند نظرات خود را بر دیگر اعضا و احزاب موجود در جبهه اصلاحات ایران غالب کنند؛ اما اخبار رسیده به «صبح نو» حکایت از این دارد که در میان این بن‌بست خودخواسته اصلاحات، عده‌ای در تکاپوی مسیری نو برای انتخابات هستند. با اینکه جبهه اصلاحات ایران تأکید دارد که «نظری درباره انتخابات مجلس ندارد» خبرها و شنیده‌ها حکایت از ثبت‌نام نزدیک به هزار نفر از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات مجلس دارد و ساماندهی گسترده‌ای نیز صورت گرفته است. اصلاح‌طلبان میانه و جریان اعتدال‌گرا به دنبال این هستند که در صورت تحریم مجدد انتخابات توسط احزاب تندرو در جبهه اصلاحات ایران، شورای سیاست‌گذاری جدیدی راه‌اندازی کنند تا بتواند نامزدها و جریانات دلسوز اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان را در انتخابات پیش رو راهبری و رهبری کنند.

 

اعتماد: پایداری در حال عبور از رئیسی است؟

با نزدیکی به موعد برگزاری انتخابات و عیان‌تر شدن مواضع و جبهه‌بندی گروههای سیاسی، تحلیل دسته‌بندی‌های تازه طیف‌های مختلف نیز در صفحات رسانه‌ها رو به افزایش است.

روزنامه اعتماد در این راستا نوشته: دبیرکل جبهه پایداری در بخش دیگری از سخنانش باز هم بر استراتژی انتخاباتی محمدتقی مصباح‌یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری تاکید کرده است؛ استراتژی که یک اسم رمز دارد و با آن هر گونه حذف و اضافه‌ای ممکن است: «انتخاب اصلح». او در بخشی که پیرامون عملکرد دولت صحبت می‌کرده، گفته که «به کسی چک سفید نمی‌دهیم.» این سخنان را باید یک هشدار به رییسی در نظر گرفت؛ هشداری درباره عملکرد دولت و در دومین سالگرد روی کار آمدن دولتی که تشکل متبوع محصولی از آن حمایت کرده است. این ین بخش از اظهارات محصولی، به نوعی آغاز روند عبور از رییسی یا تهدید به عبور از رییسی است. احتمالا محصولی با این سخنان خواسته این پیام را برای رییس دولت ارسال کند که اگر عملکرد دولتش مطلوب این جبهه نباشد، آنها این قدرت را دارند که دست حمایتی‌شان را از پشت دولت بردارند. آنها در همین انتخابات سال 1400 جلیلی را کنار گذاشتند و به خیمه ابراهیم رییسی رفتند؛ این جملات نشان می‌دهد که آنها باز هم می‌توانند چنین کاری کنند و این ‌بار رییسی را کنار بگذارند و به خیمه «اصلح 1404» بروند. البته که احتمال به وقوع پیوستن چنین نگاهی بسیار ضعیف است؛ چراکه پایداری‌ها هم خودشان می‌دانند که در کنار دولت توانسته‌اند به این بخش از قدرت وارد شوند و می‌خواهند این موهبتی که پس از سال‌ها به دست آورده‌اند همچنان در آرامش داشته باشند.

 

گزارش جام جم از عملی نشدن برنامه‌های مربوط به زائران اربعین: وعده‌های شیرین، واقعیت‌‌های تلخ/ نه اتوبوس پیدا می‌شود و نه بلیت هواپیما!

با اینکه چندین سال است راهپیمایی‌های میلیونی اربعین تجربه شده اما همچنان کاستی‌ها و مشکلات از کمیابی و نایابی بلیت گرفته تا گران‌فروشی‌های خدمات برخلاف گفته‌های مسئولان وزارت راه خودنمایی می‌کند.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: هر روز مسئولان اعلام می‌کردند تمام تمهیدات در این زمینه اندیشیده شده و همه چیز مهیاست اما حالا و با بروز مشکلات عدیده، گویی از مراسم سال‌های قبل تجربه کسب نکرده، دوباره غافگیر شده‌اند، نتوانسته‌اند برنامه درستی در جهت مدیریت جابه‌جایی و حمل‌ونقل‌ ارائه کنند. نه‌فقط هموطنانی که قصد عزیمت به مرزها را دارند با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند بلکه جابه‌جایی‌های بین شهری هم به‌دلیل کمبود اتوبوس، شهروندان را به چالش کشیده است. اعلام شد «زوار محترم در صورت مشاهده هرگونه تخلف حمل‌ونقلی، می‌توانند آن تخلف را از طریق سامانه تلفنی ۱۴۱ پیگیری کنند» اما حالا اصلا کسی وجود ندارد که بخواهد به گزارش تخلفات گوش بدهد، چه برسد به رسیدگی. نزدیک به یک هفته پیش حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام قیمت بلیت‌ برای ایام اربعین، گفت که قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران ـــ مهران در ایام اربعین دو برابر می‌شود به‌طوری که اتوبوس با امکانات ویژه در حالت عادی ۳۴۰هزار تومان است و این عدد به ۶۸۰هزار تومان در زمان سفرهای اربعین می‌رسد. روز گذشته زائرانی که قصد عزیمت به سمت مرزهای غربی کشور را داشتند، می‌گفتند «اصلا هیچ وسیله‌ای وجود ندارد و اگر هم اتوبوسی بیاید کرایه زیر ۸۵۰ هزار تومان درخواست نمی‌شود.» سه هفته پیش نرخ مصوب بلیت اتوبوس ۲۵صندلی از مشهد به پایانه مرزی مهران هم یک میلیون و ۴۸۰هزار تومان تعیین شد. گزارش‌ها از مشهد حکایت از سردرگمی زائران داشته و اصلا اتوبوسی پیدا نمی‌شود که بخواهند دنبال نرخ مصوب برای بلیت‌های آن باشند. گزارش‌های میدانی از پایانه غرب در تهران نشان می‌دهد زائران زیادی به دنبال اتوبوس هستند تا به هر قیمت ممکن خود را به مرزها برسانند. اینجا دیگر کسی نمی‌گوید قیمت مصوب چقدر است، بلکه فقط می‌گویند اتوبوس هست یا نه. هم اکنون هیچ بلیت هواپیما برای هیچ روزی تا اربعین وجود ندارد. مشخص نیست وعده‌های داده شده برای افزایش تعداد پروازها و حتی کاهش نرخ بلیت‌ کجا رفته و کدام مسئول و سازمانی وظیفه رسیدگی به شرایط کنونی را دارد.

 

کیهان: جیغ شیخ کاخ‌نشین درآمد

امام جماعت مسجد مکی زاهدان مدعی شده: «وقتی ما بعضی از آمار‌ها را می‌بینیم حیران می‌شویم که برای بعضی از مراسمات مذهبی که در صدر اسلام و در حیات طیبه و سیرۀ آن حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و در سیرۀ حضرت علی و حضرت حسن و حضرت حسین و حضرت زهرا و حضرت خدیجه نبوده‌اند، میلیارد‌ها هزینه می‌کنند.»

روزنامه کیهان در واکنش به این اظهارات نوشته: نفاق عبدالحمید اسماعیل زهی مجددا و این بار درباره پیاده‌روی و زیارت اربعین عود کرد. موضع منافقانه عبدالحمید اسماعیل زهی علیه مراسم اربعین، با تبلیغات دو مافیای انگلیس ساخته و صهیونیستی یعنی بهائیت و وهابیت مو نمی‌زند. و این در حالی است که وی چند هفته قبل، از زاویه تجلیل و تکریم از امام حسین‌(ع) وارد شده بود تا پشت این ژست، جمهوری اسلامی را تخطئه کند اما چون دروغگو کم‌حافظه است، اکنون زیارت اربعین را تخطئه می‌کند.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها