۴۵ کرسی تأثیرگذار

کد خبر: 1286752

تبلیغات دور دوم انتخابات از۱۳ اردیبهشت آغاز و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. چرا شاهد مهم‌ترین «انتخابات دور دوم» ادوار مجلس خواهیم بود؟

۴۵ کرسی تأثیرگذار

آن‌طور که وزیر کشور گفته است21 اردیبهشت ماه قرار است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم برگزار شود، دور دومی که 45 کرسی تعیین‌تکلیف‌نشده، رقابت در آن را پر‌رونق‌تر از گذشته کرده و بر میزان جذابیت آن افزوده است، به‌ویژه آن‌که تقسیم کرسی‌ها بین چندین فهرست، ترکیب هیئت رئیسه را نیز غیرقابل پیش‌بینی‌تر از همیشه کرده است.محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم گفت: بر اساس جدول زمان‌بندی، تبلیغات از ساعت صفر بامداد روز ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و به‌مدت هفت‌روز تا ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.حالا و با نتایج حاصل از دور اول انتخابات، 45 کرسی باقی‌مانده به‌مثابه برگ برنده‌ای تلقی می‌شود که هر یک از گروه‌های سیاسی برای بالابردن وزن سیاسی خود و اثرگذاری هرچه بیشتر در ترکیب هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها گریزی جز تلاش برای افزودن سهم خود از آن ندارند. تعداد بالای کرسی‌های تعیین‌تکلیف‌نشده و همچنین شدت رقابت بر سر چیدمان ترکیب هیئت رئیسه باعث می‌شود دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم پراهمیت محسوب شود و جدی‌تر گرفته شود.در ادامه برخی از دلایلی که مؤید اهمیت این انتخابات است و امید می‌رود بتواند در افزایش میزان مشارکت اثر بگذارد مورد بررسی قرار گرفته است؛

در میدان رقابتی هر اقلیتی ارزشمند است

 در یک شرایط غیررقابتی که یک گروه سیاسی اکثریت مطلق آرا را در اختیار دارد، گروه‌های اقلیت موضوعیتی ندارند و فاقد اهمیت تلقی می‌شوند، اما زمانی که نزاع سیاسی از دوقطبی اقلیت و اکثریت فراتر می‌رود و گروه‌های مختلف با وزن‌ سیاسی نزدیک به هم صاحب کرسی در انتخابات پارلمان‌ها می‌شوند نه‌تنها گروه‌های اقلیت بلکه افراد غیرجناحی صاحب کرسی نیز موضوعیت پیدا می‌کنند. هر یک از گروه‌ها برای به دست آوردن اکثریت نسبی و در نتیجه به دست گرفتن سکان هدایت مجلس گریزی جز تلاش حداکثری برای هم‌جهت کردن گروه‌های اقلیت و حتی کرسی‌های منفرد با خود ندارند. نگریستن به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از این دریچه اهمیت آن را در نظر مردم و سیاسیون بهتر جلوه‌گر می‌سازد. اگرچه در این انتخابات، اصلاح‌طلبان به‌عنوان رقیب سنتی اصولگرایان با به دست آوردن 40 کرسی، وضعیتی همچون مجلس یازدهم دارند اما خلأ این میدان رقابتی را اصولگرایان پر کرده‌اند، شدت رقابت در گروه‌‌های اصولگرا باعث شده است نمایندگان مستقل، اصولگرایان بیرون‌مانده از فهرست‌های اصلی و حدود 40 نماینده اصلاح‌طلب حاضر در بهارستان وزن سیاسی پیدا کنند، همچنین 45 کرسی بلاتکلیف نیز برای تعیین جهت مجلس در مسائل مختلف از جمله انتخاب هیئت رئیسه ارزشمند تلقی می‌شود.

کرسی‌های پر‌اهمیتی به دور دوم کشیده شد

تعداد 45 کرسی به‌تنهایی عامل مهمی برای توصیف اهمیت دور دوم انتخابات محسوب می‌شود، آن‌چه بر میزان این اهمیت می‌افزاید حوزه‌های انتخابیه‌ای است که به دور دوم کشیده شده است. حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات که پرجمعیت‌ترین حوزه انتخابیه کشور است با 17 کرسی بیشترین سهم را در دور انتخابات دارد، علاوه بر تهران 5 کلان‌شهر تبریز، کرمانشاه، شیراز، مشهد و کرج نیز اسامی‌شان بین حوزه‌های انتخابیه دور دوم انتخابات دیده می‌شود که در مجموع 10 کرسی را شامل می‌شود.حضور این حوزه‌ها باعث می‌شود جمعیت بیشتری از واجدین شرایط به‌نسبت دوره‌های پیشین بتوانند در دور دوم رأی بدهند، علاوه بر این هر 2 نماینده آبادان و هر 2 نماینده خرم‌آباد نیز وضعیتشان در دور دوم مشخص خواهد شد.  این وضعیت نشان می‌دهد کرسی‌هایی که کارشان به دور دوم کشیده شده‌اند نیز غالباً متعلق به مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت محسوب می‌شوند. نمایندگان این شهرها علاوه بر اینکه جمعیت زیادی را نمایندگی می‌کنند به‌طور معمول جایگاه مهم‌تری نیز در هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی دارند که همین امر باعث می‌شود انتخابات دور دوم نقش استراتژیکی در آینده مجلس دوازدهم داشته باشد.

چهره‌های باسابقه در فهرست 90نفره

در فهرست 90نفره‌ای که قرار است برای حضور در مجلس دوازدهم در دور دوم انتخابات رقابت کنند علاوه بر چهره‌های سیاسی حاضر در حوزه انتخابیه تهران در شهرستان‌ها نیز چهره‌های باسابقه‌ای حضور دارند که می‌توانند در پرشورتر برگزار شدن آن مؤثر واقع شوند. عبدالرضا مصری با سابقه نایب‌رئیسی مجلس، محمدحسین فرهنگی با سابقه نایب‌رئیسی کمیسیون‌های قضایی و برنامه و بودجه، علیرضا منادی با سابقه ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدرضا میرتاج‌الدینی با سابقه عضویت در هیئت رئیسه مجلس هشتم و ابراهیم عزیزی با سابقه نایب‌رئیسی کمیسیون امنیت ملی از جمله چهره‌هایی هستند که نتوانسته‌اند در دور اول حضور خود در مجلس را قطعی کنند و حالا باید برای تعیین تکلیف وضعیت خود چشم‌انتظار آمدن دوباره مردم پای صندوق‌های رأی بنشینند. به این لیست می‌توان چهره‌هایی همچون رضا صدیقی، سید مرتضی حسینی و احمد بیگدلی را نیز افزود، چهره‌هایی که پیش از این توانسته بودند نظر مردم را برای حضور در مجلس جلب کنند اما وضعیت‌شان برای حضور در مجلس دوازدهم هنوز مشخص نشده است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها