یک سفر و چند هدف

کد خبر: 1289735

همزمان با تاکید رئیسی به بارزانی درباره خلع سلاح تروریست ها و صهیونیست ها، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز گفت: هیچ عقل سلیمی تل آویو را به تهران ترجیح نمی دهد

یک سفر و چند هدف

 از منظر سیاسی و امنیتی  اقلیم کردستان عراق طی سال های اخیر  برای ایران به  یک چالش تبدیل شده است. از حضور مقر گروهک های تروریستی گرفته تا حضور پایگاه های جاسوسی صهیونیستی و حمایت جدی این اقلیم از حضور آمریکا در عراق. چالش هایی که در پسا ناآرامی های 1401  جدی تر شد و  شکاف میان  تهران - اربیل افزایش پیدا کرد. بعد از ماجرای مهسا امینی بود که گروه‌های تجزیه‌طلب مثل پژاک و حزب دموکرات که در این اقلیم حضور دارند، علنا اقداماتی علیه ایران انجام دادند و مشخصا در جریان ناآرامی‌ها در مناطق مرزی ایران، تحرکاتی علیه تمامیت ارضی ایران انجام دادند و تلاش کردند تا آشوب‌ها را به مسئله‌ قومیتی تبدیل و روی فرمان تجزیه‌طلبی خود حرکت کنند. اگرچه این گروه پیش از این هم اقدامات تروریستی علیه ایران انجام می‌دادند اما ایران در نهایت با توجه به تهدیداتی که متوجه این گروهک‌های تجزیه‌طلب کرده بود، چندباری مواضع این گروهک‌ها در اقلیم را هدف قرار داد. بعد از این با درخواست اقلیم ایران در چارچوب توافق نامه امنیتی که با عراق و اقلیم کردستان امضا کرد، صریحا خواست خود درباره مواجهه با این گروه‌های تجزیه‌طلب را مطرح کرد که از جمله آن ها؛ جلوگیری از تردد تروریست‌های کُرد از عراق به ایران، تحویل دادن افراد تحت‌تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های آنان بود. ایران همچنین به صراحت اعلام کرد که گروه‌های تجزیه‌طلب باید از مرزهای ایران فاصله بگیرند و جای دیگری اسکان داده شوند. بااین حال و با وجود تاکیدات ایران، اما همچنان بخشی از این توافق اجرایی نشده است.

رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید

حالا و در چنین شرایطی نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در راس هیئتی بلند پایه به تهران سفر کرده است.او پیش از ظهر دیروز با رهبر انقلاب دیدار کرد.    اجرایی‌سازی توافق نامه امنیتی و کنترل تحرکات گروه‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان محور اصلی رایزنی های مقامات اقلیم کردستان عراق با مقامات کشورمان است. مسئله ای که رئیس جمهور کشورمان نیز در گفت و گو با نیچروان بارزانی به صراحت به آن اشاره کرد و با اشاره به این که دولت و ملت ایران، امنیت عراق را به مثابه امنیت خود می‌شمارند، اظهار کرد: «ما به حسن نیت و دوستی برادران عراقی و کرد خود اطمینان داریم، اما با توجه به کینه‌ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به طور مطلق از هرگونه سوء استفاده عناصر دشمن صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری کنند.» رئیس دولت ضمن قدردانی از اقدامات دولت عراق و نیز اقلیم کردستان در اجرای مفاد توافق نامه امنیتی فی مابین، بر اجرای کامل و دقیق این توافق تاکید و تصریح کرد: «خلع سلاح کامل و حضور نداشتن عناصر ضد انقلاب در خاک عراق یک ضرورت است.» رئیسی همچنین تاکید کرد: «ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد. ما مرزهای طولانی میان دو طرف را فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح روابط می‌دانیم، اما امنیت اساس و بستر ضروری هر نوع همکاری و گسترش تعاملات است.» رئیس دولت با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم عناصر معاند و بدخواهان روابط دوستانه و صمیمی طرفین اخلالی در مسیر گسترش همکاری‌های فی مابین ایجاد کنند، اظهار کرد: «نگاه مسئولان باید فراتر از بدخواهی بیگانگان معطوف به طراحی و اجرای راهکارهای توسعه روابط در مسیر تامین منافع متقابل میان ایران با عراق به طور عام و اقلیم کردستان به طور خاص باشد.»

بارزانی: تهران را به تل آویو ترجیح می دهیم

نکته قابل توجه اما دراین گفت وگو آن جا بود که رئیس اقلیم  کردستان عراق  البته به صراحت تاکید داشت که اقلیم کردستان عراق برای افزایش همکاری ها میان تهران - اربیل روابط با تل آویو را کم رنگ تر می کند. او در این دیدار با اشاره به این که رعایت حرمت حمایت‌های ایران در روزهای سخت، خط قرمزی است که هرگز از آن عبور نخواهیم کرد؛  خطاب به رئیسی گفت: «هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با رژیمی را که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، بر روابط با کشور قدرتمند و دوست ترجیح دهیم.» رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین بر پایبندی به اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تاکید کرد.

همزمان جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نوشت:‌سه جمله از دیدار نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان  با دکتر رئیسی/‌اگر انقلاب ایران نبود معلوم نبود حرکت کردی چه سرانجامی می‌داشت

/ امام خمینی فقط رهبر ایران نبود. رهبر ما هم بود

‌/همان‌طورکه مسعود بارزانی هم گفته اولین فردی که به کردها در برابر داعش کمک کرد ژنرال قاسم سلیمانی بود.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها