خرازی: اسرائیل تهدید کند شاید دکترین هسته‌ای را تغییر دهیم

کد خبر: 1290818

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اقدام‌های خصمانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه، اعلام کرد که اگر اسرائیل جسارت و تهدید کند ایران ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر کند.

 خرازی: اسرائیل تهدید کند شاید دکترین هسته‌ای را تغییر دهیم

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اقدام‌های خصمانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه، اعلام کرد که اگر اسرائیل جسارت و تهدید کند ایران ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر کند.

خرازی امروز یکشنبه با بیان اینکه ایران آمادگی دارد از همه نظرها به همه کشورهای منطقه کمک کند، اظهار داشت: یکی از مسائل منطقه مسئله هسته ای است. اسراییل دارای سلاح های هسته ای است و با کمک اروپا و آمریکا آنها را بدست آورده است. ما خواهان منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بودیم و هستیم. ما و مصر از این ایده در مجمع عمومی سازمان ملل دفاع می‌کنیم. راه حل این است که اسراییل خلع سلاح شود و اگر اینطور نشود منطقه عاری از سلاح محقق نخواهد شد و رقابت هسته‌ای تشدید می‌شود. اگر اسراییل تهدید کند طبیعتا کشورها ساکت نمی‌شوند و به همین دلیل اعلام کردم که اگر اسراییل جسارت و تهدید کند ما ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر کنیم. آمریکایی‌ها واکنش نشان دادند و همان حرف‌های خودشان را زدند. ما اولا خواهان سلاح هسته‌ای نیستیم و فتوای رهبری بر این اساس است. اما اگر دشمن شما را تهدید کند باید چه کار کرد؟

خرازی در سومین نشست گفتگوهای ایرانی- عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» تاکید کرد: من فکر می‌کنم ما بایستی قوی باشیم و اگر بتوانیم بدون پشتیبانی بیگانگان و بر اساس اتکا به منابع خودمان قوی باشیم، می‌توانیم در برابر تجاوزات واکنش لازم را بدهیم. ما از قوی بودن همه کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. برخی ها فکر می‌کنند قدرت کشورها موجب نگرانی است اما این برعکس است. وقتی همه قوی باشند آن وقت منطقه قوی خواهد بود.

وی در این نشست که با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و برخی از سفرا و نمایندگان کشورهای عربی به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، افزود: آمریکایی‌ها گفتند دیپلماسی بهترین راه است ولی شما بودید که از دیپلماسی فرار کردید و از برجام خارج شدید. شما هستید که آمادگی برای بازگشت به میز مذاکره ندارید. ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه است و امادگی داریم که برجام بازگردد.

خرازی تاکید کرد: بیگانگان تلاش دارند با ایران هراسی کشورهای منطقه را نگران کنند و بگویند اگر ایران قوی است باید از آن بترسید. درحالی که قدرت نظامی ایران صرفا برای دفاع از خودش است. ایران سه قرن است که هیچ جنگی را آغاز نکرده اما اگر تجاوز شده از خود دفاع کرده است. این سنت ایرانی ها است. ایرانی های قبل از اسلام به کمک یمنی ها در قبال حمله حبشه شتافتند و کمک کردند. این سنت ایران است که به کمک مظلومین می‌شتابد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی گفت: اصولا اسراییلی ها مذاکره پذیر نیستند و اگر هم به توافق برسند در عمل آن را منحرف می‌کنند. آن‌ها در مقاطع مختلف با حمایت آمریکا توافقات را به سمت انحراف بردند. مثال بارز آن قرارداد اسلو است. در روزهای اخیر هم دیدیم به رغم موافقت حماس، اسراییلی‌ها نپذیرفتند و به تجاوز رفح دست زدند. اسراییل فقط با زبان زور وارد میدان می‌شود و اهل مذاکره جدی نیست.

وی افزود: در همین سالهای اخیر که داعش به جان منطقه افتاده بود ایران به کمک کشورهای منطقه رفت. ما سرخود به عراق و سوریه نرفتیم بلکه از ما درخواست کردند. امروز هم اگر کشوری درخواست کند ما به کمک آن خواهیم رفت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: زمان آن رسیده که کشورها پیمان امنیت جمعی و زمینه های برقراری صلح را در منطقه فراهم کنند. جای تعجب است که برخی کشورها با فشار امریکا روابط خود را با اسراییل عادی کردند. ولی امادگی ندارند که رابطه خودشان را با ایران تقویت کنند. اگر ملاک آنان قدرت است که ایران هم قدرتمند است. ایران در عملیات وعده صادق نشان داد که چه قدرتی دارد.

او خاطر نشان کرد: فوری ترین مسئله ما جنگ غزه است و همه باید تلاش کنند این جنگ خاتمه پیدا کند. متاسفانه با حمایت آمریکا این جنگ هنوز ادامه دارد؛ تسلیحات کشنده در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند و از طرف دیگر اشک تمساح برای مردم عادی که به شهادت می‌رسند، می‌ریزند. آیا این پذیرفتنی است؟

خرازی همچنین گفت: کشورهای اسلامی تلاش کردند و بیانیه‌های خوبی صادر شده اما بیانیه کافی نیست. انتظار است که کشورهای اسلامی رژیم را تحریم کنند. همچنین کشورهای اروپایی و آمریکا را تحت فشار گذارند. افکار عمومی جهانیان بیدار است و در کشورهای مختلف علیه سیاست های آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند.

خرازی با بیان اینکه چرا کشورها نباید روابط خود را با ایران قدرتمند و قوی و دارای منابع سرشار توسعه ندهند، گفت: در زمینه فناوری ها ایران توانسته به فناوری برتر دست پیدا کند. البته توسعه فناوری به این معنا نیست که شما با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشید. منتها باید درونزا باشد. این نباشد که شما فناوری را از. دیگران خریداری کنید. ایران به رغم تمامی تحریم‌ها توانسته به بسیاری از فناوری ها دست پیدا کند. نمونه آن فناوری هسته ای است. صرفا اراده ایرانی بود که توانست بر فناوری هسته‌ای مسلط شود.

وی افزود: تاسیس شرکت های دانش بنیان پایه‌اش درونزا است. ما آمادگی داریم این تجارب را در اختیار کشورهای همسایه قرارر دهیم. یکی از موضوعات همین نشست هم همین است. امیدوارم که بعد از این نشست از برخی از فناوری‌ها بازدید شود.

خرازی همچنین پیشنهاداتی را ارائه کرد: اول، همفکری برای پایان جنگ غزه دوم، همفکری در خصوص تحولات ژئوپولیتک پسا جنگ و نهایتا همفکری در خصوص همکاری امنیتی در منطقه برای برقراری صلح./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها