جنبش فلسطین به دولت‌ها رسید

کد خبر: 1290858

پادشاه دانمارک هم به جمع حامیان پرچم‌به‌دست فلسطین پیوست

جنبش فلسطین به دولت‌ها رسید

جنبش فراگیر حمایت از مردم غزه و مخالفت با حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی که موجب شهادت بیش از ۳۵ هزار نفر از ساکنان این مناطق شده است، همچنان در غرب رو به گسترش است. بعد از اینکه دانشگاه‌های غربی و نخبگان غربی با تجمعات گسترده نسبت به این مسئله اعتراض کردند که با سرکوب پلیس هم مواجه شدند، حالا فیلمی از استقبال مردم دانمارک از پادشاه جدید این کشور منتشر شده که هم پادشاه جدید و هم مردم دانمارک پرچم فلسطین در دست دارند تا حمایت خود از مردم غزه را نشان دهند. اتفاقی که نشان دهنده تسری جنبش حمایت از مردم فلسطین به دولتمردان و سیاستمداران است که تحت تأثیر افکار عمومی مجبور به اعلام همراهی با مردم غزه و مخالفت با اقدامات جنون آمیز رژیم صهیونیستی شدند.

 پرچم فلسطین در دست پادشاه دانمارک

براساس فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده است مردم دانمارک با در دست داشتن پرچم فلسطین به استقبال از پادشاه جدید این کشور رفتند. فردریک دهم، پادشاه جدید دانمارک هفته پیش با کناره‌گیری مادرش ملکه مارگریت دوم پس از ۵٢ سال حکومت بر تخت نشست. دانمارک حکومت مشروطه پادشاهی دارد و نظام سیاسی در این کشور پارلمانی است. پادشاه دانمارک «فردریک دهم»، با در دست داشتن پرچم فلسطین، خواهان توقف کشتار رژیم صهیونیستی در غزه شد.

در واقع جنبش ضد صهیونیستی در حال سرایت از نخبگان، دانشجویان و افکار عمومی دنیا به سمت دولتمردان و سیاستمداران غربی است هر چند که در ماه‌های گذشته هم برخی از سیاستمداران کشور‌های غربی مواضع صریحی در مخالفت با رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده بودند و اقدام پادشاه دانمارک بی‌سابقه نیست. به عنوان مثال نخست وزیر اسپانیا در همان ماه‌های اول حمله رژیم صهیونیستی به غزه خواستار توقف خشونت و درگیری‌ها، احترام به قوانین بین‌الملل و تسهیل ورود کمک‌ها به نوار غزه شده بود و به صراحت تأکید کرده بود که «باید به نتانیاهو یادآور شوم که قطعنامه‌های شورای امنیت الزام‌آور است و او باید جنگ را متوقف کند.»

 همچنین سانچز، نخست وزیر اسپانیا از عزم این کشور برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی خبر داده بود. سانچز درباره این رویکرد دولت اسپانیا این‌گونه توضیح داده است: «رویکرد و نگرش سیاسی ما مبتنی بر تشکیل کشور فلسطین است. از پیوستن کامل فلسطین به سازمان ملل به عنوان یک کشور دارای حاکمیت حمایت می‌کنیم.»

همچنین مقامات نروژ و ایرلند هم مواضع تندی علیه اسرائیل اتخاذ کردند که نشان دهنده لبریز شدن کاسه صبر برخی از سیاستمداران غربی در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. بدون تردید در روز‌های آتی و با ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و مخصوصاً حمله به شهر رفح که تقریباً همه مخالف آن هستند شاهد مواضع صریح‌تری از سیاستمداران در حمایت از مردم فلسطین خواهیم بود.

اما در کنار این مواضع دولتمردان غربی تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های غرب همچنان در حال گسترش است. دانشجویان دانشگاه ژنو با تجمع در این دانشگاه ضمن حمایت از مردم فلسطین جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کردند. در ادامه حمایت‌های دانشجویان دانشگاه‌های جهان از فلسطین، دانشجویان دانشگاه «ژنو» سوئیس ضمن حمایت از مردم غزه جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. شنبه نیز هزاران نفر از مردم سوئد در شهر «مالمو» به خیابان‌ها آمدند و خواستار توقف فوری جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شدند. تحولات فلسطین در ریل جدیدی قرار گرفته است که بدون تردید حاصل ایده و گفتمان مقاومت و جانفشانی مردم فلسطین در همین جنگ اخیر است که کم‌ترین نتایج آن حمایت بین‌المللی از ایده تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

 جمعه شب ۱۴۳ کشور عضو سازمان ملل در مجمع عمومی رأی به عضویت فلسطین در سازمان ملل دادند. هر چند که این رأی باید به تصویب شورای امنیت برسد تا ضمانت اجرایی پیدا کند، اما نفس همین حمایت گسترده بین‌المللی هم مسئله فلسطین را چندین گام به جلو برده است. اینکه امروز دولت‌ها و مردم دنیا به این ایده رسیده‌اند که حتماً باید کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود از نتایج مقاومت مردم غزه در مقابل حملات اسرائیل و باور به گفتمان مقاومت است، چراکه اسرائیل همواره مخالفت خود را با تشکیل و عضویت فلسطین در سازمان ملل اعلام کرده است. اما اسرائیل نه تنها نتوانسته مردم و افکار عمومی را با خود همراه کند بلکه دولتمردان غربی هم ناگزیر در حال پیوستن به جنبش حمایت از فلسطین هستند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها