واکنش‌های جهانی به شهادت رئیس جمهور و امیرعبداللهیان / اعلام عزای عمومی در 4 کشور

کد خبر: 1292147

در پی شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه، مقامات کشورهای مختلف همدردی خود را با ملت و دولت ایران اعلام کردند.

 واکنش‌های جهانی به شهادت رئیس جمهور و امیرعبداللهیان / اعلام عزای عمومی در 4 کشور

 در پی سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه در آذربایجان شرقی، مقامات و سیاستمداران کشورهای مختلف این حادثه تلخ را به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

وزیرخارجه ترکیه شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه در گفتگو با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران درگذشت آیت الله ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از "آناتولی انگلیسی", فیدان گفت که درگذشت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی را به مردم "دوست و برادر" ایران تسلیت می گویم.

پیش از این رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با «محمد مخبر» مدیر قوه مجریه کشورمان، با عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش تأکید کرد که آنکارا در این روزهای سخت، کنار ملت ایران است.

«رجب طیب اردوغان» در این تماس تلفنی گفت: این ضایعه را از طرف خودم، ملت و کشورم به مردم ایران تسلیت می‌گویم و برای مرحوم سید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه ایران طلب رحمت می‌کنم.

رئیس جمهور ترکیه افزود که ترکیه در این روزهای سخت مانند همیشه در کنار مردم دوست و برادر، ایران خواهد بود.

اردوغان همچنین گفت: از صمیم قلب معتقدم برادران و خواهران ایرانی ما این مرحله را با آرامش و مطابق با سنت‌های کهن و قوی دولتی‌شان مدیریت خواهند کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

پیام تسلیت رهبر دروزیان لبنان و ابراز امیدواری برای ایران در عبور از مرحله سخت کنونی

شیخ «سامی ابو المنی»، رهبر دروزیان لبنان در پیامی ضمن تسلیت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری و «حسین امیر عبداللهیان» وزیرامورخارجه کشورمان، ابراز امیدواری کرد که ایران قادر خواهد بود که این مرحله سخت را پشت سربگذارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، ابو المنی در این بیانیه شهادت رئیس جمهوری و وزیر اموخارجه فقید کشورمان و همراهان ایشان را به حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

وی همچنین افزود: خداوند متعال رح این بزرگواران را غرق رحمت خود قرار دهد و به رهبر، ملت ایران و خانواده این عزیزان نیز صبر عطا فرماید.

دبیر کل حزب الله لبنان نیز در پیامی، شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و هیات همراه وی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، در پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن نصرالله آمده است: من گرم‌ترین تسلیت‌ها و هم‌دردی‌ها را از سوی حزب الله و مجاهدان، خانواده‌های شهید و جانباز و همه‌ی هواداران مقاومت لبنان به مناسبت شهادت این گروه از سران نیکوکار و در صدر آنان حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مجاهد، خدمتگزار و وفادار جمهوری اسلامی و وزیر خارجه‌اش، برادر عزیز دکتر حسین امیرعبداللهیان، پرچم‌دار دفاع از مقاومت در همه‌ی محافل بین‌المللی و حضرت آیت الله آل هاشم، نماینده‌ی حضرتعالی در آذربایجان شرقی و استاندار آن، جناب رحمتی و همراهانشان خدمت شما ابراز می‌کنم.

وی افزود: ما در همه‌ احساسات و پیامدهای از دست دادن این سران بزرگوار در این مرحله‌ حساس که شما در حال رهبری امت اسلامی در نبرد سختش با استکبار، هژمونی و اشغال اماکن مقدس، کشورها و ملت‌هایمان از سوی نیروهای امریکایی صهیونیستی هستید، با شما هم‌دردیم.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همراهان خود همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

برهم صالح شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

رئیس جمهور سابق عراق شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، «برهم صالح» در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «متأسفانه خبر ناگوار درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه ایران و همراهانشان را دریافت کردیم.»

وی افزود: «این حادثه غمبار را به مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی، مردم عزیز و دولت ایران تسلیت می‌گوییم.از خداوند بزرگ، برای آن مرحوم و همراهانشان درخواست رحمت الهی داریم و امیدواریم که با بهشت برین خود، روح آنها را شاد گرداند.»

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همراهان خود همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

پیام تسلیت اروگوئه، شیلی و پرو به ملت و دولت ایران

وزارت خارجه کشورهای اروگوئه، پرو و شیلی روز دوشنبه با انتشار بیانیه ی رسمی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه اروگوئه منتشر شده، آمده است: اروگوئه و جمهوری اسلامی ایران ۱۲۱ سال است که روابط دیپلماتیک خود را حفظ کرده‌اند. در این لحظات غم‌انگیز، اروگوئه همبستگی خود با ایران را اعلام می‌دارد و برای ملت آن، سعادت را مسئلت می‌نماید.

وزارت امور خارجه پرو نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: پرو از درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه ایشان در سانحه اندوهناک هوایی ابراز تاسف می‌کند و مراتب تسلیت عمیق خود را نسبت به دولت و مردم ایران ابراز می دارد.

دولت شیلی نیز با صدور بیانیه‌ای، مراتب تسلیت خود به موجب شهادت رئیس‌جمهوری کشورمان و هیات همراه ایشان را ابراز کرد.

پیام تسلیت جنبلاط به رهبر معظم انقلاب اسلامی

ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان در پیامی به مقام معظم رهبری شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه فقید کشورمان را به ایشان تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، جنبلاط در این پیام آورده است: واقعا بابت این سانحه دردناک متأسفم و این ضایعه را به شما، ملت ایران و خانواده جانباختگان تسلیت عرض می‌کنم.

وی در این پیام آورده است: امیدوارم خداوند به ایران و ملت آن توفیق ثبات و شکوفایی دهد.

تیمور جنبلاط نماینده حزب ترقی خواه در پارلمان لبنان نیز این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

شیخ «سامی ابو المنی»، رهبر دروزیان لبنان نیز دقایقی پیش در پیامی ضمن تسلیت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری و «حسین امیر عبداللهیان» وزیرامورخارجه کشورمان، ابراز امیدواری کرد که ایران قادر خواهد بود که این مرحله سخت را پشت سربگذارد.

دبیر کل حزب الله لبنان نیز در پیامی، شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و هیات همراه وی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

در پیام سیدحسن نصرالله آمده است: من گرم‌ترین تسلیت‌ها و هم‌دردی‌ها را از سوی حزب الله و مجاهدان، خانواده‌های شهید و جانباز و همه‌ی هواداران مقاومت لبنان به مناسبت شهادت این گروه از سران نیکوکار و در صدر آنان حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مجاهد، خدمتگزار و وفادار جمهوری اسلامی و وزیر خارجه‌اش، برادر عزیز دکتر حسین امیرعبداللهیان، پرچم‌دار دفاع از مقاومت در همه‌ی محافل بین‌المللی و حضرت آیت الله آل هاشم، نماینده‌ی حضرتعالی در آذربایجان شرقی و استاندار آن، جناب رحمتی و همراهانشان خدمت شما ابراز می‌کنم.

وی افزود: ما در همه‌ احساسات و پیامدهای از دست دادن این سران بزرگوار در این مرحله‌ حساس که شما در حال رهبری امت اسلامی در نبرد سختش با استکبار، هژمونی و اشغال اماکن مقدس، کشورها و ملت‌هایمان از سوی نیروهای امریکایی صهیونیستی هستید، با شما هم‌دردیم.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و با همراهان خود همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

 

تاجیکستان شهادت آیت‌الله رئیسی را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت

رئیس جمهور تاجیکستان در پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت آیت‌الله رئیسی را به وی تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در پیامی به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی تاجیکستان «خاور»، در متن این پیام آمده است: خبر درگذشت جانسوز سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه، ما و همه مردم تاجیکستان را بسیار اندوهگین کرد.

پیام مذکور اضافه کرد: ما با ادای احترام به شخصیت سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک دولتمرد برجسته، سهم سازنده زنده‌یاد را در رشد و توسعه همه‌جانبه روابط دوستانه و همکاری‌ های سودمند بین تاجیکستان و ایران و حل مسائل منطقه‌ ای و بین‌ المللی بسیار رفیع ارزیابی می‌ کنیم. در ارتباط با این ضایعه بزرگ، مراتب همدردی و تسلیت خود را به جنابعالی، ملت دوست و برادر ایران، خانواده و بستگان آن مرحومان ابراز می‌دارم.

پیام صادره از سوی امامعلی رحمان می افزاید: از خداوند متعال برای شهدا، رحمت و مغفرت و برای مردم کشور دوست ایران، صبر جمیل مسألت دارم. در این لحظه‌ های غم‌ انگیز در کنار ایران و مردم آن هستیم.

تسلیت پاپ فرانسیس

 پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه شب شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پاپ 87 ساله در این پیام به زبان انگلیسی خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت: درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و تمام کسانی که در سقوط بالگرد دیروز جان خود را از دست دادند را تسلیت می‌گویم.

بر اساس پیام منتشر شده از سوی واتیکان، پاپ خواست تا روح آیت‌الله رئیسی قرین رحمت خداوند متعال شود و برای آنهایی که عزادار از دست رفتگانشان هستند دعا کرد.

طبق این پیام تسلیت، وی همچنین نزدیکی معنوی خود را با ملت ایران در این زمان دشوار اعلام کرد.

نیکولاس مادورو: آیت الله رئیسی نماد مقابله با یکجانبه گرایی در دوران معاصر بود

رئیس جمهور ونزوئلا در تماس تلفنی با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفت: صمیمانه با دولت و ملت ایران همدردیم و البته یقین داریم مسیر پیش روی ایران مسیری سرشار از موفقیت و پیروزی است.

به گزارش ایسنا، نیکولاس مادورو شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی با مخبر گفت: مراتب تسلیت خود را به نمایندگی از ملت ونزوئلا به رهبری معظم انقلاب اسلامی، دولت و مردم ایران ابراز می دارم.

وی افزود: آیت الله رئیسی برادر بزرگ من و نماد یک انقلابی و آزادی خواه تمام عیار در عصر فعلی ما بود.

رئیس جمهور ونزوئلا تصریح کرد: روابط ایران و ونزوئلا روابطی تاریخی است و دوستی و برادری ماهمیشگی خواهد بود.

وی اظهار داشت: به مردم شریف ایران به ویژه خانواده محترم دکتر رئیسی تسلیت می گویم و یقین دارم آینده جمهوری اسلامی ایران مثل تمام آزادی خواهان روشن و سرشار از موفقیت است.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن تشکر از همراهی و همدلی آقای نیکولاس مادرو گفت: پیوند ایران و ونزوئلا ناگسستنی است و ما روابط مان را در عالی ترین سطح راهبردی ادامه خواهیم داد.

مخبر تاکید کرد: رئیس جمهور فقید(شهید) ما یک مردم دوست واقعی بود که در نهایت جانش را در مسیر خدمت به مردم ایران نثار کرد.

آقای مخبر ادامه داد: راه و مسیر دو ملت مقابله با یک جانبه گرایی در جهان است و ما در این مسیر همواره در کنار شما هستیم.

تسلیت وزیر خارجه ترکمنستان به سفیر ایران

رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در دیداری حضوری با علی مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، مراتب تسلیت عمیق خود و مقامات عالیه ترکمنستان را درباره حادثه سقوط بالگرد ریاست جمهوری و همراهان ایشان و به ویژه وزیر امور خارجه ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ترکمنستان در این دیدار، جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور فقید کشورمان را برادر و دوست ترکمنستان در توسعه و ارتقا روابط برشمرد و همچنین جناب آقای حسین امیرعبداللهیان را دیپلماتی ماهر در امور دوجانبه و پر تلاش در مسیر صلح و ثبات جهانی توصیف کرد.

وی ضمن اشاره به ابراز همدردی و ارسال پیام های تسلیت قربانقلی بردی محمد اف، رهبر ترکمنستان به رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین پیام تسلیت  سردار بردی محمد اف، رئیس جمهور ترکمنستان به جناب آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور، اظهار داشت که در تماس تلفنی انجام شده با جناب باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز مراتب حمایت و همدردی ترکمنستان با دولت و مردم ایران را اعلام نموده و تاکید کرده است که ترکمنستان به عنوان دوست و برادر و خویشاوند، کنار جمهوری اسلامی ایران می باشد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان از دقایق اولیه حادثه سقوط بالگرد در روز یک شنبه سی اردیبهشت طی تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان مراتب همدردی و حمایت خود و مقامات عالیه ترکمنی را اعلام کرده بود.

پیام تسلیت وزارت خارجه قبرس در پی شهادت آیت الله رئیسی

وزارت امور خارجه قبرس در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش را در حادثه سقوط بالگرد به ملت ایران تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه قبرس شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را که در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست دادند، به مردم ایران تسلیت گفت.

این وزارتخانه در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: عمیق‌ترین تسلیت را به مردم ایران برای از دست دادن آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و اعضای هیات همراه در پی سانحه بالگرد عرض می‌داریم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

برزیل در بیانیه‌ای با دولت و ملت ایران ابراز همدلی کرد

بعد از «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل، دولت این کشور نیز عصر امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، این رخداد غمبار را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا از وبسایت وزارت امور خارجه برزیل، دولت این کشور با «حیرت شدید» خبر درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات این کشور را در اثر سقوط بالگرد دیروز (یکشنبه) دریافت کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که دولت برزیل به خانواده های رئیس جمهور رئیسی، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سایر قربانیان و نیز دولت و ملت ایران صمیمانه ترین احساس همدلی را برای این غم جبران ناپذیر ابراز می دارد.

پیشتر نیز «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل گفته بود که با اطلاع از این حادثه، متاسف شده است و به خانواده‌های قربانیان این سانحه غم‌بار، دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، بالگرد حامل آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز گذشته (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی از دیگر سرنشینان بالگرد بودند که به شهادت رسیدند.

 

پیام تسلیت «سیدحسن نصرالله» به رهبر انقلاب

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان و هیأت همراه آنان را به رهبر انقلاب تسلیت گفت و برای ایشان از درگاه الهی عمری طولانی مسئلت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المنار، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به حضرت آیت‌لله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و هیأت همراه وی را در حادثه سقوط بالگرد حامل آنان تسلیت گفت.

نصرالله در این پیام خطاب به رهبر انقلاب بیان کرد: ما را در احساس اندوه و فقدان این بزرگان در این مرحله حساس شریک بدانید. شما امت اسلامی را در نبرد سخت خود با قدرت‌های استکباری رهبری می‌کنید. تمامی تسلی خاطر ما، همه ستمدیدگان، مبارزان مقاومت و رزمندگان، امید به حضور شما و رهبری حکیمانه‌تان است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه این پیام تصریح کرد: از خداوند می‌خواهم که عمر شما را بلند بدارد، در تحمل این فقدان قلب شما را یاری کند و به خانواده‌های (این شهدا) صبر اعطا کند.

نصرالله ادامه داد: حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه ایران، پرچم دفاع از مقاومت را در تمامی مجامع بین‌المللی به دست داشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: خالصانه‌ترین تسلیت‌ها را از طرف حزب‌الله، رزمندگان، جانبازان، خانواده‌های شهدای آن و حامیان مقاومت تقدیم شما می‌کنم.

الحشد الشعبی: شهادت آیت‌الله رئیسی خسارتی بزرگ برای عراق است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سازمان الحشد الشعبی عراق با تسلیت شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهانش، از دست دادن آیت‌الله رئیسی را خسارت بزرگی برای عراق دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های عراقی، «ابوفدک المحمداوی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سازمان الحشد الشعبی عراق در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) در این باره نوشت: شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را تسلیت می‌گوییم. از دست دادن مردان مومنی که در مسیر جهاد و دفاع از وطن آن‌ها را شناختیم و در کنارشان بودیم، خسارتی بزرگ است.

المحمداوی افزود: از دست دادن آیت‌الله رئیسی که از دوست‌داران عراق و ملت آن بوده، پیش از آنکه به ضرر ایران باشد، خسارتی بزرگ برای عراق است.

ساعاتی پیش نیز رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه وی گفت: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند.

«فالح الفیاض» در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران، تسلیت گفت و اعلام کرد: با قلبی مومن به اراده و تقدیر الهی و تسلیم در برابر امر و تقدیر الهی، خبر دردناک و مصیب بار شهادت سید مجاهد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و جعی از مجاهدان و بهترین یاران همراه را در حادثه دلخراش سقوط بالگرد دریافت کردیم.

رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرد: ما با قلبی آکنده از حزن و اندوه، از مواضع شرافتمندانه و کارنامه پر تلاش و کوشش آن فقید راحل، جناب آقای ابراهیم رئیسی و بویژه ایستادگی ایشان در کنار عراق و ملت این کشور در محفل و مناسبتی یاد می‌کنیم به طوری که همیشه اعلام کرد ایران و عراق یک ملت واحد هستند و جدا کردن آنها از یکدیگر امکان‌پذیر نیست.

الفیاض بیان کرد: آن فقید و بزرگوار، همواره مواضع قاطعانه، محکم و اصولی در قبال مساله فلسطین و حمایت از مردم این سرزمین در مقابله با ماشین کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در دفاع از سرزمین و مقدسات آنها اتخاذ کرد. ما به همین مناسبت در غم ملت و رهبران ایران شریک هستیم و بار دیگر این مصیبت را به آنها تسلیت می گویم.

به گزارش ایرنا، بالگرد حامل آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز گذشته (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی از دیگر سرنشینان بالگرد بودند که به شهادت رسیدند.

العامری: یقین داریم ایران از این محنت و پیامدهای آن گذر خواهد کرد

دبیرکل سازمان «بدر» عراق شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی را تسلیت گفت و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با موفقیت از پیامدهای این رخداد گذر می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های عراق، «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق در پی شهادت رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

در پیام العامری به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آمده است: در پی این حادثه دردناک که موجب درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، آیت الله محمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان شد، به حضرتعالی، ملت و دولت ایران تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

همچنین شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق نیز شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، بالگرد حامل آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز گذشته (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد و وی و تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شدند. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی از دیگر سرنشینان بالگرد بودند که به شهادت رسیدند.

نوری مالکی و مسعود بارزانی شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه را تسلیت گفتند

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه ایران و همراهانشان در سانحه هوایی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در پیامی، شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهانشان در سانحه هوایی را تسلیت گفت.

همچنین مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق و رئیس کنونی حزب دموکرات کردستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه گفت: از شهادت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و همراهانشان شدیدا متأثر شدیم.

محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان و رئیس حزب تقدم عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران، با ملت و دولت ایران عمیقا ابراز همدردی می‌کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر یکشنبه در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، دچار سانحه هوایی شده و به همراه همراهانش به مقام رفیع شهادت نایل شد.

گوترش به ایران تسلیت گفت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد دولت ایران در سانحه غم‌انگیز بالگرد را به ایران تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد از درگذشت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همکارانشان در سانحه بالگرد در ۲۹  اردیبهشت ماه، اندوهگین است.

وی گفت: گوترش همچنین تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های درگذشتگان و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

این بالگرد ظهر یکشنبه در یکی از مناطق کوهستانی استان آذربایجان شرقی سقوط کرد.

هند به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی عزای عمومی اعلام کرد

دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد دهلی‌نو به احترام شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان فردا را عزای عمومی اعلام کرده است.

رئیس جمهور پاکستان به ایران سفر می‌کند

آصف علی زرداری به نمایندگی از پاکستان در مراسم خاکسپاری آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شرکت خواهد کرد.

امشب نیز شهباز شریف؛ نخست وزیر در سفارت ایران در اسلام آباد حضور خواهد یافت تا به سفیر تسلیت بگوید.

اسلواکی: آنها خود را وقف خدمت به کشور کردند

وزیر امور خارجه اسلواکی:

ژوراج بلانار، وزیر امور خارجه اسلواکی، درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات را به مردم ایران تسلیت می‌گوید.

آنها خود را وقف خدمت به کشور و پیشبرد روابط دیپلماتیک کردند. همدردی ما با بازماندگان است.

پیام تسلیت وزارت خارجه بنگلادش

وزارت خارجه بنگلادش:

با تأسف عمیق خبر درگذشت دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت می‌گوییم.

ما به اعضای خانواده‌های داغدار تسلیت عمیق می‌گوییم و در این زمان حساس در کنار ملت برادر ایران هستیم.

پیام تسلیت وزیر خارجه اندونزی

وزیر امور خارجه اندونزی:‌

از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و دوست خوبم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه رئیس‌جمهور بسیار متأسفم. صلوات و تسلیت عمیق اینجانب به خانواده آن مرحوم و ملت ایران است.

یاد آخرین دیدار خود با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در بانجول گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی دو هفته پیش می افتم. او همکار خوبی بود و ما همیشه برای ملاقات در حاشیه جلسات مختلف وقت می‌گذاشتیم. روحش قرین آرامش باشد.

پیام تسلیت وزارت خارجه مولداوی

وزارت خارجه مولداوی: مولداوی درگذشت غم انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر مقامات را صمیمانه تسلیت می‌گوید. ما به یاد خانواده‌های داغدیده و آسیب دیده هستیم.

پیام تسلیت وزیر خارجه سوئیس

وزیر خارجه سوئیس: نظر به سانحه هلیکوپتر که منجر به جان باختن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و همتای من، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه شد، مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر تسلیت می‌گویم.

پیام همدردی وزیر امور خارجه کنیا

وزیر امور خارجه کنیا: عمیق ترین همدردی و دعای ما با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در این دوران سخت است.

پیام تسلیت دولت کره جنوبی

دولت کره جنوبی در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان در 19 مه، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های داغدار و ملت ایران ابراز می دارد و صمیمانه آرزومند است ملت ایران در کنار یکدیگر بر اندوه و غم از دست دادن رییس جمهور خود بدنبال این سانحه‌ غیر منتظره فائق آیند.

پیام تسلیت وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

نالدی پاندور به دنبال خبر شوکه کننده و غم انگیز درگذشت امیرعبداللهیان همتای ایرانی اش، عمیق ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

فرانسه شهادت رییسی و همراهانش را تسلیت گفت

وزارت امور خارجه فرانسه: پاریس درگذشت رئیسی رئیس جمهور و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

وزیر خارجه نروژ: از شنیدن خبر درگذشت رئیسی و امیرعبداللهیان شوکه شدم

وزیر خارجه نروژ در پیامی که در صفحه وزارت خارجه این کشور در شبکه مجازی ایکس منتشر شده است، درگذشت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و دیگر همراهان وی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، اسپن بارت ایده، وزیر خارجه نروژ در این پیام نوشت: از شنیدن خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شوکه شدم. به خانواده های همه جانباختگان حادثه سقوط هلی‌کوپتر تسلیت می‌گویم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

رئیس‌جمهور الجزایر: یک برادر و شریک را از دست دادم

رئیس جمهور الجزایر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در پیامی به محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری نوشت: جناب معاون اول رئیس جمهور، ما از همان وهله اول به همراه شما با نگرانی لحظات دشواری که ملت برادر ایران تجربه کرد را دنبال کردیم. خداوند متعال مقدر کرد که خبر فاجعه‌بار فوت برادر عزیز ابراهیم رئیسی را با حسرت و درد عمیق و همدردی صادقانه و برادرانه به همراه رهبری سیاسی، دولت و ملت ایران دریافت کنیم.

وی گفت: در این شرایط سخت که ملت الجزایر با برادران خود در ایران همدرد است، من به شخصه برادر و شریکی را از دست دادم که برادری و همکاری در حمایت از مسائل عادلانه امت اسلامی و دفاع از آن داشتیم.

رئیس جمهور الجزایر گفت: این مصیب بزرگ را به دولت و ملت ایران تسلیت و از خداوند می خواهم که در عبور از این شرایط سخت و دردناک به آن ها کمک کند.

رئیس‌جمهور ایران، روز یک‌شنبه، برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود و بالگرد حامل او در مسیر بازگشت به تبریز در « جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در پی این حادثه، رئیس‌جمهور،‌ وزیر خارجه ایران به شهادت رسیدند.

پیام تسلیت وزیر خارجه سوئیس در پی درگذشت همتای ایرانی‌اش

وزیر امور خارجه سوییس درگذشت همتای ایرانی خود و رئیس‌جمهور ایران را در یک سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، «ایگناتزیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس در واکنش به شهادت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها در پیامی در صفحه شخصی کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در پی سانحه بالگردی که جان رئیس‌جمهور رئیسی و همتایم وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و هیات همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر از آن تسلیت می‌گویم.

رئیس‌جمهور ایران، روز یک‌شنبه، برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود و بالگرد حامل او در مسیر بازگشت به تبریز در « جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در پی این حادثه، رئیس‌جمهور،‌ وزیر خارجه ایران به شهادت رسیدند.

پیام دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در پی شهادت رییس‌جمهور

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در پیامی شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام علی اکبر متکان آمده است: شهادت پاداش مردان خداست، اما آنچه که این شهادت را جاودان و ماندگار می‌سازد، اخلاص عمل و جهاد اکمل در راه خدمت به اسلام و مردم است.

سید خادم الرضا و شهید مکتب سید الشهدا (ع)، آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور جهادی، آیت الله سید محمد علی ال‌هاشم امام جمعه شهید تبریز، وزیر جبهه مقاومت و عضو شورای عالی کمیسیون ملی ایران، شهید دکتر حسین امیر عبدالهیان، استاندار نورانی و جان بر کف خدمت استان آذربایجان شرقی دکتر مالک رحمتی و همراهان جهادی شان، با پیوستن به شهدای سرافراز انقلاب، با خون پاک خویش تنه تناور انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بیش از پیش مستحکم‌تر و با صلابت‌تر ساختند.

ملت شهید ایران در ادوار مختلف از نزدیک شاهد مجاهدت‌ها و از خودگذشتگی‌های رییس جمهور شهید آیت الله رئیسی بوده‌اند، اینجانب با قلبی آکنده از درد و حرمان، این ضایعه بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنافداه و نایب برحقش امام خامنه‌ای مدظله العالی و خاندان معزز و ارجمندشان آیت الله علم الهدی امام جمعه ارجمند مشهد مقدس، همسر بزرگوار و فرزندان آن شهید سعید تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

هر چند که فقدان این شهیدان شریف و خدوم، ضایعه‌ای عظیم برای ملت بزرگ ایران اسلامی است، لیکن به برکت انفاس قدسی اهل بیت سلام الله علیها و وجود سراسر بهجت و مبارک مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای، نهضت سرافرازی و سربلندی انقلاب اسلامی همواره بر دوام و پایدار است و راه شهیدان پیوسته ادامه دارد.

پیام تسلیت شاه بحرین به رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت آیت الله رئیسی

 «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین با ارسال پیامی به آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به رهبری انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) روز دوشنبه اعلام کرد: «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین با ارسال پیامی به حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر عالی کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهانش را تسلیت گفت.

حمد بن عیسی آل خلیفه در این پیام، تسلیت و همدردی عمیق خود را به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و ملت ایران ابراز کرد و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای جان باختگان حادثه سقوط بالگرد و صبر و شکیبایی برای خانواده ها و بستگان آنها خواستار شد.

 بالگرد حامل آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز گذشته (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی از دیگر سرنشینان بالگرد بودند که به شهادت رسیدند.

تسلیت مقامات آذربایجان به همتایان ایرانی‌شان

نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در پیام‌های جداگانه‌ای شهادت رئیس‌جمهور کشورمان، وزیر امور خارجه و همراهان در سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را تسلیت گفتند.

به گزارش ایسنا، علی اسدوف، نخست وزیر جمهوری آذربایجان در پیامی به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران، درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

اسدوف مراتب تسلیت عمیق خود را به معاون اول رئیس جمهور ایران، خانواده‌ها و بستگان قربانیان اعلام کرده و با مردم ایران ابراز همدردی نموده است.

همچنین، سپهبد ذاکر حسن‌اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در پیامی به سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان همچنین ابراز داشت:‌ از خبر جان باختن رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان بر اثر سقوط بالگرد نیروهای مسلح کشور برادر جمهوری اسلامی ایران، بسیار متأثر شدم. در غم بستگان و بازماندگان همه جان باختگان این سانحه دلخراش شریک بوده و از خداوند منان برای آنان صبر مسئلت داریم.

براساس این گزارش،‌ خانم صاحبه غفارووا رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در پیامی جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه هلیکوپتر را به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

رئیس مجلس ملی آذربایجان، در رابطه با این ضایعه سنگین، برای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، خانواده و بستگان جان باختگان و مردم دوست و برادر ایران آرزوی صبر و شکیبایی کرد و عمیق ترین مراتب تسلیت خود را شخصا و از طرف نمایندگان مجلس ملی ابراز کرد.

ناتو شهادت آیت‌الله رئیسی را به مردم ایران تسلیت گفت

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی را به مردم ایران تسلیت گفت.

فرح دخل الله روز دوشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: درگذشت (شهادت) رئیس‌جمهوری رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می گوییم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم که عصر دیروز (یکشنبه) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهوری و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

پیام تسلیت نخست وزیر ژاپن به مناسبت شهادت رئیسی و همراهانش

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در بیانیه‌ای درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: بر اساس روابط دوستانه دیرینه ژاپن و ایران، من یک سری گفتگوهای صریح با رئیس جمهور ایران در مورد روابط دوجانبه بین ژاپن و ایران و همچنین وضعیت منطقه از طریق دیدارهای سران و گفتگوهای تلفنی داشته‌ام.

من از طرف دولت و مردم ژاپن مراتب تسلیت خود را به دولت ایران، ملت ایران و خانواده‌های داغدار ابراز می‌کنم.

نیمه افراشته شدن پرچم سفارت ایران در چین به احترام شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه

ظهر روز دوشنبه 20 مه/31 اردیبهشت، «محسن بختیار» سفیر ایران در چین همراه با جمعی از دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین پرچم کشورمان را در محل سفارت به حالت نیمه افراشته درآوردند و به این شکل مراتب غم و اندوه شدید خود از شهادت رسیدن «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنان در سانحه بالگرد را ابراز کردند.

تسلیت گروسی به مناسبت شهادت رئیسی و همراهنش

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای:

درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت را تسلیت عرض می کنم.

فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است.

اتحادیه اروپا شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهان را تسلیت گفت

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایرانی در سانحه غم انگیز بالگرد روز یکشنبه را تسلیت گفت.

پیام تسلیت رییس سازمان انرژی اتمی ایران به مناسبت شهادت رییس جمهور و همراهان

محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رییس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان گرامی ایشان را در سانحه هوایی تسلیت گفت.

طالبان: نقش رئیس جمهور فقید در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه افغانستان ارزشمند بود

امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در دیدار با حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله شهید رئیسی، نقش و زعامت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران را در توسعۀ همکاری‌های منطقه‌ای بخصوص با افغانستان ارزشمند خواند.

سفیر ایران نیز در این دیدار روابط میان ملت‌ها و حکومت‌های افغانستان و ایران را صمیمی دانست و اظهار داشت: حکومت افغانستان را در جریان آخرین تصامیم جمهوری اسلامی در مورد مراسم تدفین و تشییع قرار خواهد داد.

ادای احترام اعضای کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به درگذشت رئیسی و امیرعبداللهیان

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، نوشت: یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به منظور تسلیت درگذشت غم انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.

واکنش ایتالیا به شهادت آیت الله رئیسی

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در پیامی درباره شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه چنین گفت: من در این ساعات شاهد آن بودم که مقامات ایرانی موضوع تصادف بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه را ارج می‌گذارند.

من هیچ تغییری در نظم داخلی در کشور ایران نمی‌بینم. ما در تماس مداوم با متحدان اروپایی و دوستان خود در گروه 7 هستیم زیرا ما درباره حادثه‌ای صحبت می کنیم که بخشی از چارچوب پیچیده خاص منطقه‌ای است.

من امیدوارم رئیس جمهور آینده ایران، متعهد به تثبیت و آرام سازی منطقه باشد.

پیام تسلیت رییس جمهور تاجیکستان به رهبر انقلاب

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با ارسال پیامی به عنوان مقام معظم شهادت آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را به معظم له تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت ایشان به شرح زیر می باشد: جناب آقای سید علی خامنه‌ای

رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران

عالی‌جناب؛ خبر درگذشت جانسوز سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، ما و همه مردم تاجیکستان را بسیار اندوهگین کرد.

ما با ادای احترام به شخصیت سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک دولتمرد برجسته، سهم سازنده زنده‌یاد را در رشد و توسعه همه‌جانبه روابط دوستانه و همکاری‌های سودمند بین تاجیکستان و ایران و حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار بلند ارزیابی می‌نماییم.

در ارتباط با این ضایعه بزرگ، مراتب همدردی و تسلیت خود را به جناب‌عالی، ملت دوست و برادر ایران، خانواده و بستگان آن مرحوم ابراز می‌دارم.

از خداوند متعال برای شهدا رحمت و مغفرت و برای مردم کشور دوست ایران، صبر جمیل مسئلت دارم.

در این لحظه‌های غم‌انگیز در کنار ایران و مردم آن هستیم.

تسلیت ژاپن در پی شهادت آیت الله رئیسی

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن نیز در پی شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

نیمه برافراشته شدن پرچم ایران در مقر سازمان ملل در ژنو

امروز پرچم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو در سوگ شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر هیئت همراه نیمه افراشته شد.

پیام تسلیت پوتین در پی شهادت رئیسی و هیئت همراه

رئیس جمهور روسیه:

صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید.

سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود.

او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

تسلیت رئیس جمهور چین در پی شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان

وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت (شهادت) رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور ایران

مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق آیت‌الله سید علی سیستانی امروز دوشنبه شهادت آیت‌الله رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان ایشان را تسلیت گفت.

 فارس؛ آیت‌الله سید علی سیستانی طی یک پیام شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان ایشان را تسلیت گفت.

در پیام مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق آمده است: « با تأسف و تاثر خبر درگذشت جناب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان را در پی سانحه سقوط بالگرد دریافت کردیم».در ادامه این پیام آمده است: «ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک به ملت شریف ایران و دولت آن و بویژه خانوادههای داغدارشان، از خداوند متعال رحمت و رضوان برای درگذشتگان و  صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت داریم».بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی و همراهان وی روز گذشته 30 اردیبهشت‌ماه پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر بازگشت به تبریز در شرایط نامطلوب آب‌وهوایی دچار سانحه شد.  این بالگرد علاوه بر رئیس جمهور، حامل وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز سید محمدعلی آل‌هاشم و استاندار آذربایجان شرقی مالک رحمتی، جمعی از محافظان و خدمه پرواز نیز بود.

پیام تسلیت سلطان عمان در پی شهادت آیت الله رئیسی

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد

در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، دولت عراق یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

تسلیت گروسی به مناسبت شهادت رئیسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت را تسلیت عرض می کنم.

فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است.

«جوسپ بورل» شهادت رئیس جمهوری ایران را تسلیت گفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای شهادت رئیس جمهوری کشورمان و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، نوشت: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایرانی در سانحه غم انگیز بالگرد روز یکشنبه را تسلیت می گوید.

وی افزود: اتحادیه اروپا با خانواده های قربانیان و شهروندان ایرانی آسیب دیده ابراز همدردی می کند.

پیشتر هم رئیس شورای اروپا این سانحه غم‌انگیز را تسلیت گفته بود.

رئیس اقلیم کردستان عراق: فقدان آیت الله رئیسی ضایعه‌ای بزرگ است

 رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی با ابراز همدردی با مردم ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی در غم شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، شهادت وی را مصیبتی دردناک و ضایعه ای بزرگ برای ملت ایران دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری کردستان ۲۴، در پیام «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق آمده است:‌ خبر دردناک درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید و مرحوم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد قلب ما را به درد آورد و ما را اندوهگین کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق افزود: در این ساعات سخت و مصیبت بار، از صمیم قلب با آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، دولت و مردم کشور همسایه، دوست و برادر ایران و خانواده های محترمشان هم درد هستیم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران، رحمت و مغفرت و برای همگان صبر و شکیبایی مسئلت داریم.

نیچروان بارزانی اضافه کرد: فقدان آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید مصیبتی دردناک و ضایعه ای بزرگ برای جمهوری اسلامی و ملت مسلمان ایران و دوستانشان است اما اطمینان دارم که ملت شریف ایران و دولت جمهوری اسلامی بر این مصیبت نیز فائق خواهند آمد.

وی افزود: یاد درگذشتگان این حادثه گرامی باد و امیدوارم خداوند متعال همه را یاری و عنایت فرماید.

همچنین نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در پیام جداگانه ای شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه را به مردم، رهبری و دولت ایران تسلیت گفت.

« مسرور بارزانی» در این پیام آورده است که مصیبت دردناک درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال خواستاریم که همه آنان را مشمول رحمت و مغفرت خویش قرار دهد و به خانواده و عزیزانشان صبر و شکیبایی عنایت فرماید و آنان را در تحمل این مصیبت دردناک یاری کند.

نخست وزیر اقلیم کردستان در پیام خود افزود:‌ ما در غم، اندوه و درد عمیق مردم ایران شریک هستیم و حمایت و همبستگی خود را از آنها در این شرایط سخت اعلام می کنیم.

لبنان ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

 میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور لبنان در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان او در این کشور ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد.

سوریه ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان، دولت سوریه از ۳ روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

تسلیت بارزانی درپی شهادت رئیسی

مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق:

درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و همراهانش را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت می‌گوییم و صمیمانه همدردی می‌کنیم.

در این شرایط سخت، ما بر حمایت خود از مردم جمهوری اسلامی ایران تاکید می کنیم.

ادای احترام اعضای کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به درگذشت رئیسی و امیرعبداللهیان

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، نوشت: یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به منظور تسلیت درگذشت غم انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.

واکنش ایتالیا به شهادت آیت الله رئیسی

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در پیامی درباره شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه چنین گفت: من در این ساعات شاهد آن بودم که مقامات ایرانی موضوع تصادف بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه را ارج می‌گذارند.

من هیچ تغییری در نظم داخلی در کشور ایران نمی‌بینم. ما در تماس مداوم با متحدان اروپایی و دوستان خود در گروه 7 هستیم زیرا ما درباره حادثه‌ای صحبت می کنیم که بخشی از چارچوب پیچیده خاص منطقه‌ای است.

من امیدوارم رئیس جمهور آینده ایران، متعهد به تثبیت و آرام سازی منطقه باشد.

پیام تسلیت رییس جمهور تاجیکستان به رهبر انقلاب

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با ارسال پیامی به عنوان مقام معظم شهادت آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را به معظم له تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت ایشان به شرح زیر می باشد: جناب آقای سید علی خامنه‌ای

رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران

عالی‌جناب؛ خبر درگذشت جانسوز سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، ما و همه مردم تاجیکستان را بسیار اندوهگین کرد.

ما با ادای احترام به شخصیت سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک دولتمرد برجسته، سهم سازنده زنده‌یاد را در رشد و توسعه همه‌جانبه روابط دوستانه و همکاری‌های سودمند بین تاجیکستان و ایران و حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار بلند ارزیابی می‌نماییم.

در ارتباط با این ضایعه بزرگ، مراتب همدردی و تسلیت خود را به جناب‌عالی، ملت دوست و برادر ایران، خانواده و بستگان آن مرحوم ابراز می‌دارم.

از خداوند متعال برای شهدا رحمت و مغفرت و برای مردم کشور دوست ایران، صبر جمیل مسئلت دارم.

در این لحظه‌های غم‌انگیز در کنار ایران و مردم آن هستیم.

تسلیت ژاپن در پی شهادت آیت الله رئیسی

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن نیز در پی شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

نیمه برافراشته شدن پرچم ایران در مقر سازمان ملل در ژنو

امروز پرچم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو در سوگ شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر هیئت همراه نیمه افراشته شد.

پیام تسلیت پوتین در پی شهادت رئیسی و هیئت همراه

رئیس جمهور روسیه:

صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید.

سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود.

او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

تسلیت رئیس جمهور چین در پی شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان

وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت (شهادت) رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهور کشورمان نوشت: ما در روزهای سخت در کنار همسایمان ایران هستیم.

از خداوند متعال برای همکار عزیزم، برادرم و رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ابراهیم رئیسی که با خبر شدیم متأسفانه در سانحه بالگرد دار فانی را وداع گفت، طلب مغفرت دارم.

برای وزیر امور خارجه ایران و سایر کسانی که در همان بالگرد جان خود را از دست دادند آرزوی رحمت الهی دارم.

اینجانب تسلیت عمیق خود را به ملت و دولت دوست و برادر ایران بویژه به مقام معظم رهبری و خانواده محترم رئیس جمهور و سایر درگذشتگان اعلام می دارم.

من به عنوان یک همکار که شخصاً شاهد تلاش های ایشان برای صلح مردم ایران و منطقه در دوران مسئولیت بودم، با احترام و سپاس از آقای رئیس یاد می کنم.

پیام تسلیت نخست وزیر مالزی

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی:

از درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار متأسفم.

من در این دوران سخت به مردم ایران تسلیت می‌گویم. خداوند روحشان را قرین رحمت کند.

من افتخار ملاقات با رئیس جمهور رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته داشتم. او نمونه‌ای از تعهد عمیق به رفاه مردم و عزت ملت خود بود که نشان دهنده تمدنی غرورآفرین و غنی است که ریشه در اصول اسلام دارد.

وقف او به عدالت و صلح و اعتلای امت واقعاً الهام بخش بود. ما متعهد شدیم که روابط مالزی و ایران را تقویت کنیم و با هم برای بهبود مردم خود و جهان اسلام کار کنیم. عهد ما محقق خواهد شد.

سریلانکا از شهادت رئیسی و هیئت همراه اندوهگین است

رئیس جمهور سریلانکا:

سریلانکا از درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً شوکه و اندوهگین است.

عمیق ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس جمهور و هیئت همراه است.

تسلیت وزیر خارجه ترکیه

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای پاکستانی خود با اشاره به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان ضمن تسلیت به مردم ایران، برای کسانی که در این حادثه به شهادت رسیدند طلب رحمت و مغفرت کرد.

پیام تسلیت رئیس جمهور ازبکستان در پی شهادت رئیسی و همراهان ایشان

شوکت میرضایف، رئیس جمهور ازبکستان:

حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر عالى دینى جمهوری اسلامی ایران

إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر شهادت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه همراه ایشان در نتیجه فاجعه اتفاق افتاده قلبهای ما را به لرزه درآورد.

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی فرزند فدائی واقعی میهنش و دولتمرد و سیاستمدار مورد احترام بی حد ملت خود بود که تلاشهای بی نظیری را در راه پیشرفت ایران و رفاه مردم کشور و افزایش اعتبار کشورش در عرصه بین المللی انجام میداد.

یاد روشن برادر عزیز ما که سهم بزرگی در توسعه همکاری گسترده و روابط متقابلاً سودمند و درازمدت میان ازبکستان و ایران ادا کرده است در خاطره ما بطور دائم حفظ خواهد شد.

در این لحظه های غم انگیز و سخت، خدمت حضرت عالی و ملت دوست ایران صمیمانه تسلیت عرض میکنیم و از خداوند متعال خوستاریم که جان باختگان را رحمت کند و به خانواده ها و همه نزدیکان آنها صبر جمیل عطا نماید.

پیام تسلیت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان

خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز، محمد آل هاشم و سایر همراهان به شدت متأثر شدیم.

سانحه سقوط هلیکوپتر را به خانواده‌ها و بستگان قربانیان تسلیت می‌گوییم.

لاوروف درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پیام خود گفت: ما همواره از این شخصیت‌های برجسته سیاسی به عنوان میهن پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

پیام تسلیت نخست وزیر تایلند در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان

سرتا تاویسین، نخست وزیر تایلند در حساب رسمی خود در شبکه ایکس نوشت: با اندوه فراوان از درگذشت غم انگیز دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه مطلع شدم.

وی با خانواده شهدا و مردم ایران در این دوران سخت ابراز همدردی کرد.

رئیس شورای اروپا شهادت رئیسی و هیئت همراه را تسلیت گفت

چارلز میشل رئیس شورای اروپا: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سانحه بالگرد را تسلیت می‌گوید.

افغانستان یک صدا با ایران ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد

مقامات هیئت حاکمه افغانستان و شخصیت‌های مختلف در داخل و خارج از این کشور در واکنش گسترده‌ای به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه ایشان با مردم، دولت و رهبر انقلاب اسلامی ابراز همدردی و همبستگی کردند.

پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «حضرت آیت الله خامنه‌ای، از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بشدت متاثر شدیم.

مردم ایران در شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم.

خداوند رحمت کند».

پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید

سفارت فدراسیون روسیه با اندوه فراوان از درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و تعدادی دیگر از شخصیت‌های مهم دولتی در اثر سقوط بالگرد مطلع شده است.

در پی اعلام این سانحه بسیار تلاش کردیم تا به دوستان ایرانی خود کمک کنیم و با تصمیم رئیس جمهور روسیه، نیروهای امدادی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه فورا به ایران اعزام شدند.

ما صمیمانه تسلیت خود را به خانواده‌ها و بستگان درگذشتگان و به کل مردم و دولت ایران ابراز می‌نماییم. در این لحظات سخت و مصیبت بار، صبر و شکیبایی برای ملت ایران آرزومندیم.

به نشانه همبستگی با دوستان ایرانی، پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید.

پیام تسلیت وزیر خارجه نیوزلند

وینستون پترس، وزیر امور خارجه نیوزلند:

فکر ما با مردم ایران است. تسلیت به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه.

همدردی رئیس جمهور مالدیو با ملت ایران

محمد مویزو، رئیس جمهور مالدیو:

با اندوه فراوان از درگذشت نابهنگام دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر، از خداوند متعال برای رئیس جمهور، عبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم.

دعای ما همراه خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوهگین است.

پیام تسلیت پاشینیان به مناسبت شهادت رئیس جمهور

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و کارکنان همراهش در اثر سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

مادورو شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره اینکه از اخبار سخت در مورد فقدان ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم، اعلام کرد من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همان‌طور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

نخست وزیر هند: در کنار ایران هستیم

نارندرا با تاکید بر اینکه از درگذشت غم انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بسیار اندوهگین و متأثر شدیم، اعلام کرد سهم او در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می گویم. هند در این دوران غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد پرچم آن (ایران) نیمه برافراشته خواهد بود.

بلاروس: دوست واقعی بلاروس درگذشت

وزارت امور خارجه بلاروس به مناسبت شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که این یک ضایعه جبران ناپذیر تنها برای جامعه ایران نیست و دوست واقعی بلاروس درگذشت.

در حال تکمیل...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها