برای او که «امام شنبه» لقب یافت

کد خبر: 1292344

قریب به دو ماه پیش، رأی بی‌سابقه آذربایجان شرقی به وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نشان داد که امام جمعه تا کجا می‌تواند محبوب و مورد اقبال یک خطه قرار گیرد.

برای او که  «امام شنبه» لقب یافت

انقلاب اسلامی در تبریز چالش‌ها و حساسیت‌هایی داشت که در دیگر شهر‌ها نمی‌شد از آن سراغ گرفت. وجود مرجعیتی منتسب به این شهر که با مبارزان میانه‌ای نداشت، کار را بر آنان دشوار ساخته بود. در این میان چهره‌هایی ظاهر شدند که به رغم خطورت شرایط، در مسیر انقلاب و نظام اسلامی طریق‌گشایی کردند. شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی، آیت‌الله میرزا مسلم ملکوتی و آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، در این زمره بودند. شهید آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم، نخست در محضر پدری نشوونما یافت، که همچنان نمادی از اخلاق و معنویت قلمداد می‌شود. او همچنین در دوران جوانی، با نخبگان و بزرگان اهل ادب تبریز هم مراوده داشت، که استاد سید محمدحسین شهریار در زمره آنان بود. او مدت‌های مدید در تبریز و تهران، بی‌تظاهر خدمت کرد و طی اقامت در پایتخت، به مدت ۱۴ سال در درس خارج رهبر انقلاب شرکت جست. آل‌هاشم، اما از آنگاه درخشیدنی افزون آغازید، که از سال ۱۳۹۶ به نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه تبریز برگزیده شد. او به مدد بستر خانوادگی و خلق‌وخوی مهربان و روادار شخصی و اجتماعی، الگویی جدید از ارتباط امام جمعه با بدنه اجتماعی ارائه داد. پس از مدت کوتاهی نه‌تن‌ها تبریزیان که بخش زیادی از مردم سراسر کشور، او را «امام شنبه» نام نهادند! کسی که تنها جمعه برای او روز نقش‌آفرینی نبود، بلکه تازه کارش از شنبه‌ها آغاز می‌شد. از مراوده صمیمانه با پیر و جوان و اقشار گوناگون مردم گرفته، تا حضور در جلسات دولت و ارگان‌ها با امید به حتی کوچک‌ترین گره‌گشایی از مردم. شریک شادی و غم خلایق بود و به عنوان نمونه، این را می‌شد در حضورش در استادیوم یادگار امام، در حمایت از تیم محبوب آذری‌ها به نظاره نشست. قریب به دو ماه پیش، رأی بی‌سابقه آذربایجان شرقی به وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نشان داد که امام جمعه تا کجا می‌تواند محبوب و مورد اقبال یک خطه  قرار گیرد.

بعدازظهر روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، آل‌هاشم برای همیشه از مردم تبریز خداحافظی کرد، اما مردمان آن خطه تا سال‌ها و حتی دهه‌ها و به بهانه‌های مختلف، او را به یاد خواهند آورد! او به جاودانگی پیوسته است، هم از این روی بهتر است تا کلام خود را تصحیح کنم: او برای همواره در میان مردم حضور خواهد داشت.

منبع: روزنامه جوان

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها