افتتاح بیمارستان‌های زنجیره‌ای میلاد در کشور/ مراجعه‌کنندگان به بیمارستان میلاد تهران همچنان ناراضی از خدمات/ آیا مشکلات بیمارستان میلاد تمام می‌شود؟

کد خبر: 436761

بیمارستان پیامبر اعظم(ص) کرمان در حالی به عنوان "بیمارستان میلاد 2" گفته می‌شود که حالا معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفته است که ساخت بیمارستان میلاد محدود به تهران نیست و ایجاد بیمارستان‌های زنجیره‌ای میلاد در مناطق مختلف کشور از برنامه‌های کلیدی این سازمان است. این حرف‌ها در حالی گفته می‌شود که بیمارستان میلاد با چنین ظرفیتی اگرچه یکی از بزرگترین بیمارستان‌ها کشور است اما در کسب رضایت بیماران هنوز فاصله جدی با ایده‌آل‌ها دارد.

افتتاح بیمارستان‌های زنجیره‌ای میلاد در کشور/ مراجعه‌کنندگان به بیمارستان میلاد تهران همچنان ناراضی از خدمات/ آیا مشکلات بیمارستان میلاد تمام می‌شود؟

سرویس اجتماعی فردا - بیمارستان میلاد به عنوان یکی از مراکز ملکی تامین اجتماعی در تیرماه 1380 در کنار برج میلاد تهران افتتاح شد. این بیمارستان از آنجاکه زیرمجموعه تامین اجتماعی محسوب می‌شود، خدمات خود را به صورت رایگان به بیماران عرضه می‌کند و برای همین استقبال از این بیمارستان بسیار بیشتر از سایر بیمارستان‌های دولتی و حتی وابسته به تامین اجتماعی است.

بیمارستان میلاد در بعضی زمینه‌ها مانند لیزرپزشکی و جراحی بااشعه گاما (گاما نایف) پیشرو بوده‌ و از این لحاظ یک مرکز پزشکی پیشرفته در ایران و حتی منطقه تلقی می‌شود که بسیاری از بیمارانی که نیاز به خدمات فوق تخصصی دارند از شهرستان‌ها برای تکمیل درمان به این بیمارستان ارجاع می‌شوند.

اما تمام این ظواهر خوب تنها در توصیفات بیمارستان وجود دارد و اگر بیماری بتواند پذیرش بستری یا جراحی از بیمارستان بگیرد، خدمات خوبی را دریافت خواهد کرد. اما مشکل اصلی آنجایی است که تنها یک بیمارستان فوق تخصصی است که خدمات رایگان می‌دهد و حجم بیماران هم بسیار زیاد است.

افتتاح بیمارستان‌های میلاد جدید

حالا معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفته است که به منظور دسترسی عادلانه بیمه شدگان به امکانات درمانی مجهز و خدمات تخصصی، ایجاد بیمارستان‌های زنجیره‌ای میلاد در مناطق مختلف کشور از برنامه‌های کلیدی این سازمان است.

محمدعلی همتی با تأکید بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان و مستمری بگیران افزود: احداث بیمارستان‌های زنجیره‌ای میلاد در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی است و پروژه‌های درمانی متعددی در کشور در حال اجراست .

وی گفت: سال گذشته، بیمارستان تأمین اجتماعی 300 تختخوابی پیامبر اعظم کرمان - میلاد2- افتتاح شد که یکی از مجهزترین بیمارستان‌های جنوب شرق کشور است که می‌تواند مرکز ریفرال بیمارستان‌های جنوب شرق کشور باشد و علاوه بر پاسخ به نیازهای درمانی مردم منطقه، در جذب گردشگران سلامت نیز نقش موثری داشته باشد .

همتی اظهار داشت: در سال‌جاری نیز بیمارستان‌هایی با برند میلاد در شهرهای بیرجند و ایلام افتتاح می شود تا بیمه شدگان و بیماران از امکانات تخصصی آن ها بهره مند شوند و نیاز به مراجعه به بیمارستان میلاد تهران کمتر شود.

آیا مشکلات بیمارستان میلاد تمامی دارد؟

همین یک هفته پیش بود که یک خانم سرطانی از خرم‌آباد برای تکمیل درمان به تهران آمده بود و به بیمارستان میلاد مراجعه کرده بود، اما این بیمارستان به واسطه مزمن بودن بیماری سرطان و نداشتن برگه ارجاع، از پذیرش وی امتناع کرده و وی را شبانه راهی خیابان‌های تهران کرده بودند. خانم شب را در پارک لاله مانده بود و اگر همت و پیگیری بچه‌های خبرنگار و اخذ پذیرش در بیمارستان امام خمینی(ره) نبود شاید معلوم نبود که چه سرنوشتی پیدا می‌کرد.

گزارش‌های بسیاری در خصوص مشکلات این بیمارستان تاکنون منتشر شده است. بسیاری از بیمارانی که به اورژانس بیمارستان میلاد مراجعه می‌کنند، همواره از شلوغی و عدم رسیدگی به بیماران گلایه‌مند هستند. شاید بخشی از مشکلات بیمارستان به دلیل تعداد زیاد مراجعان قابل توجیه باشد اما اینکه چرا تامین اجتماعی با این منابع درآمدی از سال 80 تا حالا به فکر توسعه بیمارستان‌های میلاد در کشور نبوده، جای توجیهی ندارد.

از سوی دیگر سیستم نوبت‌دهی بیمارستان هم یا بر مبنای ارجاع از سایر مراکز ملکی تامین اجتماعی است یا باید با سیستم تلفنی و اینترنتی برای اخذ نوبت تلاش‌ کرد. نوبت‌هایی که گاه بیشتر از یک ماه هم ممکن است و هیچ‌کس هم به این سوال پاسخ نمی‌دهد که بیماری که نیاز به درمان دارد چگونه باید یک ماه در نوبت انتظار برای آغاز درمانش باشد؟

همه اینها در حالی است که جمله معروف رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند: « طوری نباشد که بیمار و خانواده بیمار رنجی جز رنج بیماری داشته باشند.» در بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی کشور نصب شده است و با این حال، همچنان مشکلات درمانی پیش روی بیماران قرار دارد. همه اینها در حالی است که حدود 33 میلیون نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی عموما از افراد ضعیف جامعه هستند و در ازای حق بیمه‌ای که ماهانه پرداخت می‌کنند، بیشتر به حمایت‌های اجتماعی نیاز دارند.

آنگونه که معاون درمان تامین اجتماعی گفته است، پس از بیمارستان میلاد 2 در کرمان که پارسال افتتاح شد، امسال هم دو بیمارستان دیگر در بیرجند و ایلام افتتاح می‌شود که هنوز معلوم نیست آیا توانایی ارائه خدمات در سطح بیمارستان میلاد تهران را داشته باشند یا نه؟ و حتی اگر هم داشته باشند، پس از 14 سال از افتتاح بیمارستان میلاد در تهران، تنها سه بیمارستان دیگر افتتاح شده است که به نسبت تعداد جمعیت بیمه شدگان این سازمان و تعداد بیماران مراجعه‌کننده بسیار ناچیز تلقی می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها