مقاومت جوانان شیعه در برابر ۶ ماه هجوم همه‌جانبه/ هم‌پیمانی ۴ گروه تروریستی برای چیره‌شدن بر مقاومت "فوعه"/استراتژی ارتش و مقاومت برای شکست تکفیری‌ها

کد خبر: 448028

فرمانده میدانی احرار الشام، در گفت و گو با شبکه «الحرة» مواضع به مراتب تندتری بیان می کند: «ما به اذن خدا ثابت قدم خواهیم ماند و در برابر مذاکرات دیگر گروه ها مقاومت خواهیم کرد. ما از این جا بازنمی گردیم و بازگردانده نمی شویم؛ مگر بعد از آزادسازی فوعه و کفریا. من اهل این منطقه هستم و به صراحت می گویم حتی یک رافضی و یک شیعی هم نباید خاک مطهر شمال شام را نجس کند! ما با خون شهدا تعهد داریم این منطقه را تطهیر کنیم.»

مقاومت جوانان شیعه در برابر ۶ ماه هجوم همه‌جانبه/ هم‌پیمانی ۴ گروه تروریستی برای چیره‌شدن بر مقاومت "فوعه"/استراتژی ارتش و مقاومت برای شکست تکفیری‌ها
گروه بین الملل فردا - هفته گذشته، تروریست های فعال در سوریه، تهاجم جدید خود به دو شهر شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» را کلید زدند که آخرین نقاط وفادار به دمشق در استان ادلب سوریه هستند. این عملیات که به فرماندهی «جیش الفتح» انجام می شود، سه گروه تروریستی «جبهه النصره»، «احرار الشام» و «جند الاقصی» حضور دارند.
المحیسنی، تروریست معروف و قاضی شرع جیش الفتح در میان تروریست های وابسته به این گروه در عملیات اشغال فوعه و کفریا
پایگاه خبری تحلیلی فردا ماه ها در گزارشی اختصاصی، از محاصره کامل دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا منتشر کرده و نسبت به قتل عام ده ها هزار شیعه در این دو شهر هشدار داده بود. از آن زمان، عده ای از تکاوران حزب الله خود را به این دو شهر رسانده و آموزش ویژه بومی های شیعه را کلید زدند. به این ترتیب، با وجود این که گفته می شود شمار غیربومیان حاضر در این دو شهر کم تر از 15 نفر است؛ اما اهالی و سکان دو شهر آموزش نظامی دیده اند و خودشان از شهر، عقیده و وطن خود دفاع می کنند.
اهالی فوعه پس زا شش ماه مقاومت در برابر حصر شدید، هم اکنون شاهد حملات گسترده نظامی به سوی خود هستند.
گفته می شود قریب به اتفاق مدافعان فوعه و کفریا را فرزندان همین منطقه تشکیل می دهند که اخیرا آموزش نظامی دیده اند.
به علت محاصره شدید این دو منطقه و در شرایطی که نزدیک ترین نقاط تحت کنترل نظام سوریه بیش از 60 کیلومتر با این دو شهر فاصله دارند، امدادرسانی به ساکنان فوعه و کفریا بسیار مشکل است. با این حال، رزمندگان این شهر را سلحشورانی تشکیل می دهند که طی دهه ها و قرون متوالی در برابر تهاجم حکومت عثمانی و گروه های افراطی شهرهای مجاور، مقاومت کرده اند. این شهر با سابقه تاریخی روشن در دفاع از عقائد خود، چند ماهی است که میزبان مربیان ویژه و شهادت طلب حزب الله لبنان بود که داوطلبانه به فوعه و کفریا آمدند تا "بیش از 10هزار جوان داوطلب شیعه" را آموزش نظامی دهند.
تروریست های جیش الفتح در حال پیشروی در حومه فوعه
اهالی فوعه و کفریا نزدیک به 6 ماه است که در شدیدترین محاصره غذایی و دارویی به سر می برند و به ندرت هلی کوپترهای ارتش برای اهالی، بسته های غذایی و دارویی فرستاده اند. با وجود این محاصره شدید، مقاومت فوعه هرگز شکسته نشد و این موضوع به خوبی نشان می دهد اهالی فوعه از چه قدرت مقاومت بالایی برخوردارند.
گفته می شود حدود 16هزار جوان شیعه در این دو شهر آموزش نظامی پیشرفته دیده اند و می توانند کابوسی برای تروریست ها در صورت ورود به شهر باشند. این نکته را حتی خبرنگار شبکه «سوری الحر» که دوربین آن در صفوف خط مقدم تروریست های جیش الفتح حضور دارد، به صراحت بیان کرده است: «تردیدی نیست که تعدادی از مربیان پیشرفته حزب الله، طی ماه های اخیر به صورت شبانه روزی شیعیان داوطلب این شهر (فوعه) را آموزش داده اند. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد 26هزار نفر در این دو شهر، آموزش نظامی دیده اند که در این میان 16هزار نفر دوره های ویژه نبرد را از حزب الله آموخته اند.»
با این حال، در جریان نبردهای چند روز اخیر و با وجود شلیک بیش از 600 خمپاره و موشک از سوی تروریست ها به شهر فوعه، رزمندگان مدافع فوعه حتی یک خمپاره به سمت تروریست ها شلیک نکردند و این موضوع نشان می دهد ظاهران جمع بندی فرماندهان میدانی بر این است که مخالفان در حاشیه شهر در موقعیت خود کاملا تثبیت شوند تا در زمان مناسب، نیروی هوایی ارتش سوریه وارد معرکه شده و با بمباران شدید تروریست ها، تمام آرایش نظامی آنان را بر هم بزند.
برای درک بهتر این موقعیت که می توان از عنوان «تله» و «دام نظامی» برای آن یاد کرد، می توان به این نکته اشاره کرد که در تصاویر و فیلم های منتشره، به وضوح می توان کاروان های تروریستی را مشاهده کرد که با نفربر و تانک در حال پیشروی هستند. همچنین می توان ارابه ها، خمپاره اندازها و لانچرهای شلیک موشک را در فضای آزاد دید که بدون هیچ گونه استتاری، در محیط فوعه قرار دارند تا شهر را موشکباران کنند. حتی در فیلم واضحی که شبکه «شدا الحرة» وابسته به معارضین حلب منتشر کرده است، می توان صدها خمپاره را مشاهده کرد که تروریست ها حتی در سنگر قرار نداده و در فضای آزاد رها شده اند.
این تصاویر به وضوح نشان می دهد نیروی هوایی ارتش سوریه طی یک هفته اخیر هیچ عملیاتی در فوعه انجام نداده است. شاید در نگاه اول، این نکته به عنوان نقطه ضعف ارتش سوریه به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که ارتش سوریه در جریان متوقف کردن تروریست ها در صواغیه - حدود یک ماه قبل - به خوبی طعم آهن داغ و آتش را به تروریست ها چشانده بود. همین روزها، نیروی هوایی ارتش سوریه با پشتیبانی کامل از مدافعان فوردگاه کویرس در شرق حلب، مانع سقوط این فرودگاه شده است و تجربه و مهارت کافی برای بر هم زدن تمرکز تروریست ها برخوردار است. به این ترتیب می توان حدس زد تعمدی وجود دارد تا تروریست ها "احساس امنیت" کنند و سپس مراکز تجمع آنان را نابود کند.
در صورت پشتیبانی هوایی از مدافعان فوعه، تروریست ها نمی توانند به راحتی شهر را هدف موشک ها و خمپاره های خود قرار دهند. ماشین های پیشروی آنان نیز متوقف شده و مجبورند در قالب نیروهای تک نفره به سمت داخل شهر نفوذ کنند. با توجه به مهارت های حزب الله در نبردهای خیابانی و آموزش ویژه اهالی وفعه و کفریا، به نظر می رسد تروریست ها بیش ترین واهمه را نسبت به حمله چریکی داشته باشند.
نکته دوم در مورد تاکتیک دفاعی سلحشوران مدافع فوعه، مشابهت این تاکتیک با الگوی فرودگاه الثعله و فرودگاه دیرالزور است. ارتش آزاد سوریه از حدود دو ماه قبل، محاصره کامل و تمام عیار فرودگاه الثعله را به پایان رسانده و تلاش خود برای نفوذ به داخل فرودگاه و اشغال آن را کلید زده است؛ اما هنوز حتی یک گوشه فرودگاه را تسخیر نکرده اند! وقتی مدافعان یک فرودگاه از این توانایی در دفاع و استقامت برخوردارند؛ مدافعان یک شهر که می دانند در صورت ورود تروریست ها تمام شهر و کاشانه شان قتل عام خواهد شد، قطعا از انگیزه و تلاش به مراتب بیش تری برخوردار خواهند بود.
تروریست های جیش الفتح از ساعات پایانی روز 17 سپتامبر عملیات خود برای اشغال فوعه را از سه محور آغاز کردند. در محور شرقی از طریق الصواغیه به سمت تل الخربة هجوم کردند و بعد از نزدیک به 10 ساعت نبرد، این تپه استراتژیک را اشغال کردند. الصواغیه، یک منطقه زراعتی در شرق فوعه بوده بود که شیعیان در آن به زراعت مشغول بودند. در فاز نخست علمیات اشغال فوعه، نزدیک به سه هفته قبل تروریست های جیش الفتح، این منطقه را اشغال کرده بودند. در فاز دوم، با پیشروی، نیروگاه برق فوعه را اشغال کردند تا با قطع برق در فوعه، شهروندان شیعه را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند.
روز 19 سپتامبر، تروریست های جیش الفتح توانستند بعد از 10 ساعت نبرد شدید، «تل الخربة» را اشغال کنند. تپه های «تل الخربة»، مرتفع ترین نقاط این منطقه است و علاوه بر دو شهر فوعه و کفریا، بر جاده مواصلاتی بین دو شهر نیز اشراف کامل دارد. در این محور عملیاتی، سه تروریست جیش الفتح عملیات انتحاری انجام دادند و موفق به رخنه در صفوف مدافعان شهر شدند. نیروهای مدافع شهر نیز با مشاهده پیشروی تروریست ها در تل الخربه، دستور عقب نشینی دریافت کردند تا در فاصله 3 کیلومتری میان تل الخربه تا فوعه، دیوارهای دفاعی مستحکمی را تشکیل دهند.
محور دوم عملیات تروریست ها به سرکردگی گروه تروریستی «احرار الشام» انجام شد. در این محور، تروریست ها از طریق شهر وهابی نشین بنش تا جنوب فوعه پیش روی کردند و توانستند در ساختمان های جنوبی شهر، سه عملیات انتحاری انجام دهند. برخی منابع از انجام 8 عملیات انتحاری در این محور خبر داده اند که البته هنوز جزئیات 5 عملیات دیگر منتشر نشده است.
از نکات در خور توجه نسبت به این محور، آمار کشته شدگان تروریست ها و البته هویت عوامل انتحاری آنان است. همان گونه که بیان شد، جزئیات سه عملیات انتحاری در این محور منتشر شده است. نخستین عملیات، از سوی یکی از اتباع الجزائری گروه تروریستی احرار الشام به نام «کرار الجزراوی» انجام شد. در فیلم کوتاهی که از نامبرده منتشر شده است، این تروریست نزد قاضی شرعی جیش الفتح «المحیسنی» می رود. {برای شناخت بیش تر از المحیسنی، بر روی این لینک کلیک کنید. برای شناخت تکمیلی، این لینک نیز مفید است.}در این فیلم، المحیسنی از عزت آفرینی عاملان انتحاری سخن می گوید و این تروریست الجزائری در پاسخ می گوید: «سه سال است که در انتظار به سر می برم تا عملیات انتحاری انجام دهم. همواره دوست داشتم عملیات انتحاری را نه در میان "عمیلة السنة" (کارگزاران سنی [نظام سوریه]) یا "جنود المرتزقة" (سربازان مزدور) انجام دهم، بلکه مشتاق بودم با خون خود، ده ها "رافضی" را به خاک و خون بکشم!»
دومین تروریست این محور عملیاتی، «شقران الدعجانی» از اهالی کویت است. این تروریست وهابی، بعد از مهاجرت به سوریه به گروه تروریستی «جند الاقصی» پیوست؛ اما برای این ملیات از سوی «جند الاقصی» در اختیار «احرار الشام» قرار گرفت. در مورد او، منابع توئیتری نزدیک به این دو گروه تروریستی نوشته اند: «برای این که مأمور انجام عملیات انتحاری شود، 6هزار دلار به گروه تروریستی احرار الشام پرداخته بود!»
سومین تروریست این محور عملیاتی، «محمد الزعبی» اهل طرابلس لبنان است. این تروریست وحشی از قاضیان شرع گروه تروریستی احرار الشام و جیش الفتح بود. او با انفجار خود در محیط یک مدرسه ابتدایی، 4 خردسال زیر 10 سال اهل فوعه را به قتل رساند. برای نامبرده، برنامه های مفصلی در طرابلس لبنان به صورت علنی برگزار می کنند و متأسفانه دولت لبنان تا کنون مانع برگزاری مجالس یادبود وی نشده است!
در مجموع، همان گونه که شواهد نشان داد تمام عاملان انتحاری حمله احرار الشام از طریق جنوب فوعه را اشخاص غیرسوری تشکیل می دهند. بنا بر آمار منتشره از سوی منابع سلفی وابسته به جیش الفتح؛ نزدیک به 150 جنگجوی وابسته به احرار الشام، تنها طی یک روز در این محور عملیاتی در برابر مدافعان فوعه به قتل رسیده اند. با این حال به علت حضور حداقل 2هزار جنگجو در این محور عملیاتی، موفق به پیشروی شده اند و هم اکنون نبردها در حاشیه ساختمان های جنوبی شهر فوعه ادامه دارد. بنا بر فیلم هایی که منتشر شده، احرار الشام توانسته تمام موانع دفاعی حاشیه جنوبی شهر را برچیند و درگیری هم اکنون در ساحتمان های جنوبی شهر ادامه دارد.
محور سوم عملیاتی گروه های تروریستی از طریق «دیر الزغب» است که مسیر غربی فتح فوعه و مسیر جنوبی فتح کفریا از آن عبور می کند. سازمان تروریستی جبهه النصره در کنار تروریست های جیش الفتح در این محور عملیاتی در حال نبرد هستند بنا بر فیلم های منتشره، طی 48 ساعت گذشته حداقل 3 عملیات استشهادی در این محور انجام داده اند. با وجود انجام عملیات استشهادی و موشک باران شدید دیرالزغب، مدافعان قهرمان این منطقه با تمام وجود ایستادگی کرده اند و هنوز مخبر دقیقی دال بر پیشروی تروریست ها در این محور منتشر نشده است.
جیش الفتح به صورت رسمی اعلام کرده است این عملیات را در پاسخ به عملیات ارتش سوریه و حزب الله لبنان در زبدانی انجام می دهد و حتی غیرمستقیم از آمادگی خود برای آتش بس و مذاکره بر سر این دو منطقه سحن گفته است. شبکه «اورینت نت» وابسته به تعدادی از سران ارتش آزاد سوریه در این زمینه، حتی از متن پیشنهادی جیش الفتح برای آتش بس در دو شهر فوعه و زبدانی رونمایی کرده که طی آن 25 بند به عنوان اجزای این آتش بس مطرح شده بود. این پیشنهاد ظاهرا از سوی ارتش سوریه رد شده است و همین عامل باعث شده احرار الشام و النصره با تمام قوا طی دو روز اخیر دست به عملیات انتحاری و تهاجم وسیع بزنند. در این زمینه، به خصوص طی دو روز اخیر، النصره و احرار الشام بارها وانمود کرده اند که زیر بار هیچ آتش بسی نخواهند رفت. مسئولان رده بالای این دو گروه تروریستی سکوت کرده اند، اما فرماندهان میدانی حاضر در محیط اطراف فوعه در مصاحبه های مختلف تأکید می کنند هدف قطعی آنان فتح کامل فوعه است.
البته در میان النصره و احرار الشام در مورد مذاکره بر سر فوعه نیز اندکی تفاوت وجود دارد. جهاد ابوعمر، از فرماندهان میدانی النصره در مصاحبه زنده با اورینت نت می گوید: «فتح فوعه که امری محتوم است و در این مورد اصلا مذاکره ای در کار نخواهد بود. ایران از ما درخواست آتش بس کرده است؛ اما ما به همراه جییش الفتح اعلام کردیم به هیچ عنوان زیر بار آتش بس نخواهیم رفت. ما شهدا و عوامل استشهادی خود را در این راه داده ایم و درنگ را جائز نمی دانیم. اما می توان با نظام بر سر اسرای به دست آمده از نبرد، مذاکره کرد. ما تخمین می زنیم از این دو شهر شیعه نشین بتوان حدود 10هزار اسیر گرفت. برای سرنوشت این اسرا و تبادل آنان با اسرای مجاهدین و معارضین، می توان با نظام مذاکره کرد.»
اما فرمانده میدانی احرار الشام، در گفت و گو با شبکه «الحرة» مواضع به مراتب تندتری بیان می کند: «ما به اذن خدا ثابت قدم خواهیم ماند و در برابر مذاکرات دیگر گروه ها مقاومت خواهیم کرد. ما از این جا بازنمی گردیم و بازگردانده نمی شویم؛ مگر بعد از آزادسازی فوعه و کفریا. من اهل این منطقه هستم و به صراحت می گویم حتی یک رافضی و یک شیعی هم نباید خاک مطهر شمال شام را نجس کند! ما با خون شهدا تعهد داریم این منطقه را تطهیر کنیم.»
با وجود استفاده از این ادبیات به شدت رادیکال، از دیروز عصر برخی منابع خبری مانند الجزیره و سی ان ان از توافق اولیه برای آتش بس تا شنبه آینده خبر دادند. به گفته الجزیره، واسطه های ایران و ترکیه توانسته اند آتش بس را به طرفین نزاع تحمیل کنند تا از سوی نیروهای ارتش سوریه و حامیان دمشق به معارضان در «زبدانی» و «مضایا» حمله نکنند و از سوی دیگر جیش الفتح و متحدانش عملیات خود در «فوعه» و «کفریا» را متوقف کنند. در این میان، ظاهرا جیش الفتح شرط کرده بود که طی 24 ساعت اخیر بتواند 400 مجروح خود را از زبدانی به ادلب منتقل کند که با مخالفت دمشق مواجه شده بود.
با وجود اعلام غیررسمی آتش بس و البته انتشار اخبار ضد و نقیض در توئیتر، امروز صبح صفحه «شبکة الدفاع عن الفوعة و کفریا» در فیس بوک که از داخل فوعه مدیریت می شود، از آغاز دوباره حملات به شهر خبر داد. به این ترتیب، به نظر می رسد معارضان زیر بار تعهد خود نسبت به آتش بس نرفته اند! به نوشته این صفحه، تروریست ها با حملات موشکی شدید، تنها بیمارستان دولتی فوعه را هدف قرار داده اند و هم اکنون ساختمان بیمارستان به حالت نیمه ویران درآمده است.
گروه بین الملل فردانیوز در این گزارش اختصاصی، صرفا ابعاد نظامی این دور از عملیات را تشریح کرده است. طی روزهای آینده، ابعاد سیاسی و موضوع آتش بس نیز تشریح خواهد شد. پایگاه خبری تحلیلی فردانیوز که در ماه های قبل، اخبار و نقشه های اختصاصی از نبرد در سوریه را منتشر می کرد، بعد از مدتی توقف اخبار جنگی دسته اول سوریه را مجددا در دستور کار خود قرار داده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها