کودکان انتحاری؛ قربانیان تروریسم

کد خبر: 560250

در کمتر از 24 ساعت یک کودک در ترکیه عملیات انتحاری انجام داد و یک کودک با جلیقه انفجاری در عراق دستگیر شد

روزنامه ایران: سنش به 16 سال هم نمی‌رسد اما وقتی پلیس در شهر شمالی کرکوک عراق دستگیرش می‌کند و پیراهنش را از تنش در می‌آورد با کمربند انتحاری دو کیلوگرمی‌ای که به کمر نحیف و استخوانی‌اش بسته و چهره هراسان و رنگ پریده‌اش مواجه می‌شود. درست یک روز قبل یکی از همسن و سال‌هایش در شهر جنوبی غازی آنتپ ترکیه با منفجر کردن خود در یک عروسی خیابانی متعلق به کردها جان 54 نفر را که به گفته مقامات ترکیه نیمی از آنها کودک بودند، گرفت و بیش از 100 نفر دیگر را زخمی کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سن عامل انتحاری غازی آنتپ را 12 تا 14 سال اعلام کرد و بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر این کشور محتاطانه اعلام کرد، به طور قطع نمی‌تواند بگوید عامل انتحاری یک کودک داعشی بوده است. او فرضیه‌هایی نظیر دخالت تروریست‌های بزرگسال در این حمله و بستن کمربند انتحاری به کمر یک کودک معلول یا از همه جا بی‌خبر و انفجار آن از راه دور را مطرح کرد.
این شیوه قبلاً در عراق دیده شده بود. در سالهایی نه چندان دور در عراق نیز القاعده به کودکان از همه جا بی‌خبر یا حتی بزرگسالانی که معلولیت ذهنی داشتند، مواد منفجره می‌بست و پس از آنکه آنها را در فروشگاه‌ها یا ایست بازرسی‌ها رها می‌کرد، از راه دور «تی ان تی» بسته شده به این افراد را منفجر می‌کرد.حادثه انتحاری غازی آنتپ نه تنها خونبارترین حادثه تروریستی سال‌جاری میلادی ترکیه لقب گرفت که نخستین حمله انتحاری در خاک ترکیه بود که توسط یک عامل انتحاری کودک رخ داد. در حالی که گروه‌های تروریستی از سوریه گرفته تا آفریقا همواره با سربازگیری از میان کودکان و آموزش آنها، تاکنون بارها و بارها از عاملان انتحاری کودک استفاده کرده‌اند و به نظر می‌رسد آمار انتحاری‌های کودک نسبت به گذشته رو به افزایش است.
حدیث دردناک کودکان

در افغانستان، طالبان از گذشته‌های دور از کودکان در عملیات‌های خود استفاده می‌کرده به طوری که در حادثه تروریستی حمله به پایگاه ناتو در کابل در سال 2012 یک کودک 14 ساله سوار بر یک دوچرخه مملو از مواد منفجره عملیات انتحاری انجام داد و جان 6 نفر را گرفت. دو سال بعد از این حادثه، یک نوجوان خود را در مرکز فرهنگی فرانسه در کابل منفجر کرد.

بنا بر اظهارات کارشناسان و مقامات، داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در حال حاضر به طرز فزاینده‌ای به تاکتیک استفاده از کودکان در حملات انتحاری روی آورده‌اند و دلیل این امر شاید حفظ جنگجویان بزرگسال خود برای حملات میدانی یا گمراه کردن نیروهای امنیتی باشد. به گزارش رویترز، در غرب آفریقا نیز گروه تروریستی بوکوحرام کودکان بی‌خانمان یا دختران جوانی که ربوده است را وادار می‌کند دست به عملیات‌های انتحاری بزنند. بنا بر گزارش یونیسف، به طور میانگین از هر 5 حمله انتحاری بوکوحرام یکی توسط کودکان انتحاری انجام می‌شود. در ماه آوریل یونیسف گزارش داد، حملاتی که توسط کودکان انتحاری در سال‌جاری میلادی در شمال شرقی نیجریه (پایگاه بوکوحرام) و کامرون، نیجر و چاد و کشورهای همسایه نیجریه انجام شده در مقایسه با سال 2014 رشد 4 برابری داشته است.
در ماه مارس یک دختر 12 ساله نیجریه‌ای که حامل مواد منفجره بود در کامرون دستگیر شد. او به پلیس گفت، در جریان حمله بوکوحرام به روستایشان، توسط تروریست‌های بوکوحرام ربوده شده است. بر اساس گزارش یونیسف، حدود دو سوم کودکان انتحاری در آفریقا دختر هستند و در 6 ماه نخست سال‌جاری میلادی در غرب آفریقا 38 کودک انتحاری خود را منفجر کرده‌اند.در عراق و سوریه نیز به گفته فعالان حقوق بشری، داعش پس از تصرف شهرها، کودکان را به خدمت می‌گیرد یا از خانواده‌هایی که سربازگیری کرده، می‌خواهد کودکانشان را هم به سرزمین‌های تحت تصرف داعش بیاورند و در کمپ‌ها و مدارسی که برای شست‌و‌شوی مغزی و آموزش نظامی و عقیدتی کودکان تأسیس کرده، آنها را برای انجام عملیات‌های انتحاری آماده می‌کند.داعش همچنین با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از کودکان در حال آموزش نظامی و عقیدتی و در حال حمل مواد منفجره و انجام عملیات انتحاری در شبکه‌های اجتماعی درصدد جذب کودکان و سربازگیری از میان نوجوانان و کودکان است.

ژولیت توما، یکی از سخنگویان منطقه‌ای یونیسف در این باره می‌گوید: «سربازگیری از میان کودکان در منطقه رو به رشد است و رفته رفته نقش کودکانی که آموزش‌های استفاده از سلاح‌های سنگین را دریافت می‌کنند، در حملات تروریستی و انتحاری بیشتر می‌شود.

هشام الهاشمی، تحلیلگر و نویسنده عراقی نیز درباره کودکان انتحاری می‌گوید، سربازگیری از نوجوانان و اعزام آنها به مأموریت‌های انتحاری برای تروریست‌ها آسان‌تر است زیرا در حال حاضر کودکان و نوجوانان عراقی رنج‌های زیادی را تحمل می‌کنند و به خاطر از دست دادن عزیزانشان ناامید و افسرده شده‌اند. آنها همچنین در مقایسه با انتحاری‌های بزرگسال توجه کمتری را به خود جلب می‌کنند و نیروهای امنیتی کمتر به آنها مظنون می‌شوند.
آمارها چه می‌گویند
سایت «لانگ وار ژورنال» به نقل از خبرگزاری اعماق که متعلق به گروه تروریستی داعش است در گزارشی نوشت: در 6 ماه نخست سال‌جاری میلادی داعش در عراق، سوریه و لیبی 589 عملیات انتحاری انجام داده است که به طور میانگین ماهانه 100 حمله می‌شود. اگر آمار ارائه شده توسط خبرگزاری وابسته به داعش صحیح باشد، حملات انتحاری به بالاترین میزان در تاریخ جهان رسیده است زیرا در سال‌های گذشته متوسط حملات انتحاری ماهانه 50 حمله بود. در این گزارش آمار حملاتی که توسط کودکان انتحاری در 6 ماه نخست 2016 انجام شده نیامده اما بر روند فزاینده استفاده گروه‌های تروریستی از کودکان در عملیات‌های انتحاری تأکید شده است.

در جریان دستگیری نوجوان انتحاری در شهر کرکوک عراق، تلویزیون‌های محلی تصاویر و عکس‌هایی از پسری که توسط نیروهای امنیتی مقابل ساختمان وزارت کشور عراق دستگیر شده و در حال گریه کردن و فریاد زدن است، نشان دادند. مقامات امنیتی سن این نوجوان را 16 سال و ملیت او را عراقی و اهل موصل اعلام کردند اما گزارش رسانه‌های داخلی می‌گفت، او کمتر از 16 سال دارد. موصل یکی از بزرگترین شهرهایی است که هنوز در تصرف تکفیری‌هاست و از جنوب نیروهای عراقی و از شمال پیشمرگه‌های کرد درصدد آزادی این شهر هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها