حوزه در برابر دولت‌ها آزاد و مستقل بوده است

کد خبر: 563987

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه در برابر دولت‌ها و جریانات، آزاد و مستقل بوده و هرجا لازم باشد ناصح و ناقد است، گفت: ما در عرصه‌های علمی و عرصه‌های جدید علوم انسانی باید تلاش کنیم و باید به عرصه‌های جدید در حوزه هم پرداخته شود.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، ضمن تقدیر از خدمات آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کرد: آیت‌الله حسینی بوشهری سال‌ها برای ارتقاء حوزه و فعالیت آن خدمت کرده‌اند.

وی گفت: ما حوزه هستیم و حوزه نهادی برآمده از فلسفه بزرگ تبلیغ دین و دفاع از ارزش‌های متعالی الهی است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه حوزه هویت ثابت پایدار تاریخی و عظیم دارد، افزود: همه ما به این هویت ذاتی و ثابت حوزه هم باید افتخار کنیم و هم این هویت را صیانت کنیم و همه بزرگان ما بر این اصل مهم تاکید دارند.
وی بیان کرد: در ملاقات‌هایی که شورای عالی حوزه با مراجع داشت همگی بر عظمت، هویت، اصالت و سنت‌های دیرپا و مهم حوزه تاکید کرده‌اند.
اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه را باید ملجا و تاریخ خود دانسته و مفاخر حوزه‌های علمیه را آباء معنوی و اخلاقی خود بدانیم، افزود: حوزه نهادی خودبنیاد، متکی بر مرجعیت و علما و اساتید بزرگوار و همراه و دلداده انقلاب اسلامی است که از دل همین حوزه بیرون آمده است.
وی با بیان اینکه فیضیه در دل خود شاهد جریانات بزرگی بوده است و از این فیضیه مردی برخاست که تاریخ جهان را تغییر داد، خاطرنشان کرد: تاریخ اسلام از مفاخر علمی و مکان‌های زیادی عبور کرده و امروز به فیضیه رسیده است.
امام جمعه قم تصریح کرد: اگر سخن از پیشرفت و تعالی حوزه به میان می‌آید هرگز به این معنا نیست که حقیقت‌های حوزه و جایگاه علمی حوزه را مورد خدشه قرار دهیم بلکه باید این مسایل را تقویت کنیم؛ سنت‌های حوزه و آداب حوزه و ذاتیات آن مورد عنایت همه بزرگان ما است.
وی با تاکید بر اینکه حوزه به معنای جایگاه تهذیب نفس و تزکیه اخلاق است گفت: ما اگر از تهذیب نفس و اخلاق فاصله گرفتیم و روح معنویت و عبودیت خدا در درس و تحصیل ما جلوه‌گر نبود حوزه نیستیم.
اعرافی با تاکید بر اینکه درس‌های ما باید جلوه‌گاه انوار معنویت و عبادت و طهارت باشد و همه بر این مسأله تاکید کرده‌اند، اظهار کرد: اساتید بعد اخلاقی را پاس بدارند؛ مدیران مدارس و اساتید اولویت اول را پاکی و طهارت و معنویت حوزه قرار دهند و تلاش کنند حوزه در معرض آسیب‌های معنوی و اخلاقی قرار نگیرد.
وی با بیان اینکه حوزه جایگاه علم دین و معارف الهی است، افزود: تحصیل و جدیت در تحصیل و زنده نگه داشتن مباحثه و ارتباط شاگرد و استاد می‌تواند عرصه تحقیق و علم و دانش ما را گسترش دهد.
امام جمعه قم با بیان اینکه پایه‌های علمی در سطح اول ریخته می‌شود و اساتید و طلاب این سطح را مهم بشمارند، خاطرنشان کرد: سنت‌های حوزه از جمله ارتباط با استاد و نوشتن و تحقیق در طول دوره تحصیل متجلی شود.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه علمی حوزه باید زنده بماند، افزود: نیازهای جهان باید در بستر همین معارف الهی پاسخ بگیرد؛ ما حوزه‌ای هستیم که در برابر نیازهای بین‌المللی و جامعه خود قرار داریم چرا که حوزه ذات بین‌المللی و اجتماعی و مردمی دارد.
اعرافی گفت: بزرگان در خدمت مردم بودند و این ابعادی است که باید رونق روزافزون پیدا کند و تاکیدات رهبری و مراجع برای تعالی حوزه باید حتما مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه تعهد می‌دهیم که در خدمت به حوزه‌های علمیه و تعالی و رشد روزافزون آنها تا آنجا که در توان داریم فعالیت کنیم، خاطرنشان کرد: از تمام فعالان حوزه همدلی همراهی وحدت و هم افزایی انتظار داریم و انتظار از مراجع و شخصیت‌ها راهنمایی و هدایت است.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه باید قدم‌های جدی برای ارتقاء حوزه برداریم، گفت: نیاز به هم افزایی داریم و مشارکت جدی در فعالیت‌ها باید تامین شود و خدمات در خدمت اسلام باشد.

وی با بیان اینکه حوزه در برابر دولت‌ها و جریانات آزاد و مستقل بوده و هرجا لازم باشد ناصح و ناقد است، افزود: ما در عرصه‌های علمی و عرصه‌های جدید علوم انسانی باید تلاش کنیم و باید به عرصه‌های جدید در حوزه هم پرداخته شود و مهم این است که نور تحصیل و تهذیب و جدیت آشکار باشد.
اعرافی با بیان اینکه همانطور که بزرگان بر ترویج معارف اهل بیت تاکید داشته‌اند این حوزه در خدمت همه طبقات امت اسلامی است، تصریح کرد: ما تکفیر و اختلاف مذهبی و جنگ را نمی‌پسندیم و حوزه قم نماد تبلیغ معارف الهی و اهل بیت و نمادی از وحدت امت اسلام و مقابله با مستکبران است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها