به نظر شما «فاجعه منا» عمدی بود؟ عملکرد نهادهای رسمی را در پیگیری این واقعه چطور ارزیابی می‌کنید؟

کد خبر: 565514

برای محکومیت عربستان در محاکم بین‌المللی چه کارهایی باید صورت می‌گرفت که انجام نشده است؟

به نظر شما «فاجعه منا» عمدی بود؟ عملکرد نهادهای رسمی را در پیگیری این واقعه چطور ارزیابی می‌کنید؟
عملکرد نهادهای رسمی در خصوص فاجعه منا چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سرویس سیاسی فردا: یک سال از فاجعه منا که منجر به شهادت هزاران حاجی بیت‌الله‌الحرام که حدود ۵۰۰ نفر از آن‌ها ایرانی بودند می‌گذرد.

در یک سال گذشته تلاش‌های مختلفی از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای این فاجعه و پیگیری برخورد و مجازات مسببین و مقصرین این مساله صورت پذیرفته است. با این حال کماکان عربستان نه در جایگاه متهم که در قالب مدعی به فرافکنی در خصوص رخدادی که اگر عمدی بودن وقوع آن‌ را نادیده بگیریم. ناتوانی و بی‌توجهی آل سعود به مصدومین و عدم ارائه کمک‌های اولیه به ‌آن‌ها منجر شد تا ابعاد فاجعه صدها برابر گردد و شمار زیادی از حجاج بر اثر گرما و تشنگی در خیابان‌ها و کانتینر‌ها جان دهند. امری که در روزهای ابتدایی مرداد ماه امسال با نامه انتقادی ۱۲۰ خانواده شهید منا خطاب به دکتر ظریف وزیر امور خارجه مورد تاکید قرار گرفت. در این نامه آمده بود: «اینک 9 ماه از وقوع فجایع حج 1394 گذشته است و فاز التهاب روزهای نخستین را پشت سر گذارده ایم. با وجود اینکه از همان روزهای نخست وعده داده شد که کمیته حقیقت یاب تشکیل خواهد شد، اما هنوز هیچ بازخوردی از اقدامات وزارت امور خارجه و کنسولگری جمهوری اسلامی مبنی بر تشکیل این کمیته در سطح کشور و پیگیری تشکیل آن در سطح بین المللی به ما ارایه نشده است. به راستی چرا هنوز وزارت امور خارجه علیه این همه دنائت عربستان به مجامع بین المللی شکایت ننمود؟ علت کم توجهی به کشف و انتشار عوامل بروز رخداد های کم نظیر تاریخی در حج 1394 چیست؟» متن کامل این نامه را اینجا بخوانید .

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این نامه گفت: وزارت امور خارجه تمام توان خود را برای احقاق حقوق مادی و معنوی خانواده شهدای این حادثه بکار گرفته است.

قاسمی با تاکید بر اینکه در پی گیری فاجعه منا، سه اصل حکمت، عزت و مصلحت سرلوحه کار وزارت امور خارجه است، تصریح کرد: در این رابطه تمامی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، با جدیت و بر اساس دستورالعمل های صادره از سوی وزیر امور خارجه برای تحقق این هدف فعال شده اند.

وی همچنین تصریح کرد: وزارت امور خارجه با هماهنگی و همکاری با دیگر نهادهای ذیربط در دو قوه مجریه و قضائیه، طی برگزاری جلسات متعدد، به بررسی ابعاد حقوقی و چگونگی بهره گیری از ظرفیت های قضایی- حقوقی در سطوح مختلف ملی و بین المللی پرداخته و این روند همچنان با محوریت ستاد پیگیری فاجعه منا که در معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان این وزارتخانه تشکیل شده است، مورد توجه می باشد.
زانو زدن ظریف در برابر امیرکویت
رایزنی ظریف و امیرکویت برای اعزام هیئت ایرانی به عربستان پس از فاجعه منا
نظر شما درباره ابعاد فاجعه منا چیست؟ آیا شما نیز به عامدانه بودن این فاجعه معتقدید؟
برای محکومیت عربستان در محاکم بین‌المللی چه کارهایی باید صورت می‌گرفت که انجام نشده است؟
عملکرد نهادهای رسمی در خصوص فاجعه منا چگونه ارزیابی می‌کنید نهادهای مدنی و غیر دولی چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ پیشنهادات شما برای پیگیری این فاجعه در ابعداد و سطوح مختلف چیست؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها