تلاش نتانیاهو برای تحریک انگلیسی‌ها علیه تهران

کد خبر: 626404

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل که برای دیدار با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، به لندن سفر کرده است، در صحبت با همتای انگلیسی خود با استقبال از تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران، از بریتانیا و دولت‌های دیگر نیز خواست ایران را تحریم کنند.

روزنامه شرق: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل که برای دیدار با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، به لندن سفر کرده است، در صحبت با همتای انگلیسی خود با استقبال از تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران، از بریتانیا و دولت‌های دیگر نیز خواست ایران را تحریم کنند.
این دیدار در حالی انجام شده است که پیش‌تر ترزا می نیز همراه دیگر اعضای شورای امنیت در قطع‌نامه ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، فلسطین را محکوم کرده و خواهان توقف آن شده بود. بریتانیا نقش مهمی در تصویب این قطع‌نامه داشت؛ به گزارش ایرنا، بعد از این رأی بود که دیدار می و نتانیاهو که قرار بود در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شود، لغو شد و نتانیاهو نیز سفرش را به داووس به دلایلی که اعلام نشد، لغو کرد.
بنا به این گزارش، بااین‌حال، نتانیاهو در آستانه سفرش به لندن، گفته بود از دولت انگلیس می‌خواهد در مقابل ایران «جبهه‌ای متحد» تشکیل دهد. صحبت‌های می در این دیدار منتشر نشده؛ اما نتانیاهو از نخست‌وزیر بریتانیا خواسته است از سیاست‌های ترامپ علیه ایران حمایت کند. به گزارش ایرنا، این دیدار در حالی در ساختمان شماره ١٠ داونینگ‌استریت برگزار شد که نتانیاهو نیز حدود یک دقیقه پشت در معطل مانده بود. نتانیاهو که در این دیدار معطل شده، گفت: اقدامات خصمانه ایران نباید بی‌پاسخ بماند. نتانیاهو گفت: ما با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستیم. از سوی افراط‌گرایان به‌‌ویژه ایران، این کاملا واضح است.
نخست‌وزیر رژیم اسرائيل با بیان اینکه «ایران به‌دنبال نابودکردن اسرائیل است»، ادعا کرد: «ایران می‌خواهد خاورمیانه را تصرف کند. اروپا و غرب را تهدید می‌کند، جهان را تهدید می‌کند. تحریک پشت تحریک». نتانیاهو همچنین خطاب به نخست‌وزیر انگلیس گفت: دو طرف روابط مشترک قوی با یکدیگر دارند و سفر من گامی برای تقویت این روابط است. بنا بر این گزارش، «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس، پیش از شروع صحبت‌هایش با نخست‌وزیر رژیم اسرائيل، گفته بود در گفت‌وگو با نتانیاهو، درباره ایران نیز صحبت خواهد شد؛ اما محور گفت‌وگوهایش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. این دیدار در حالی برگزار شد که ده‌ها نفر از حامیان مردم فلسطین از جمله شماری از یهودیان در اعتراض به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائيل، به انگلیس و دیدارش با «ترزا می»، همتای انگلیسی‌اش، در برابر ساختمان نخست‌وزیری (داونینگ‌استریت) در لندن تجمع کرده بودند. ترزا مي، اولین ميهمان دونالد ترامپ، بعد از انتخاب او به ریاست‌جمهوری آمریکا بود. می در یک سخنرانی در جمع جمهوری‌خواهان در شهر فیلادلفیا با اشاره به موضوع برجام و حمایت از این توافق هسته‌ای گفته بود باید درباره نفوذ ایران در خاورمیانه که او آن را یک نفوذ «بدخیم» خطاب کرده، مراقب بود.
او همچنین در اختتامیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که سی‌وهفتمین دوره آن آذرماه جاری در منامه بحرین برگزار شده بود، ایران را تهدیدی آشکار برای منطقه خلیج فارس خواند.

آخرین‌بار نتانیاهو در سال ٢٠١٥ میلادی (اواسط شهریور ١٣٩٤) به انگلیس سفر و با دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق این کشور، در داونینگ‌استریت دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار نتانیاهو با کامرون نیز در حالی انجام شد که صدها نفر از مردم انگلیس با برپایی تظاهرات در قلب لندن، به سفر او اعتراض کردند. براساس گزارش منابع انگلیسی، نتانیاهو پس از این سفر، قرار است در ١٥ فوریه آینده، برای دیدار با ترامپ راهی واشنگتن شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها