نقشه راه ترامپ در ادامه چیست؟

کد خبر: 639403

شرایط به نوعی است که ترامپ بیشتر به اوضاع داخلی متمرکز است اما در ماه‌های آینده چالش‌ها میان ایران و آمریکا افزایش پیدا می‌کند.

روزنامه آرمان: حسن ‌هانی‌زاده*: شرایط به نوعی است که ترامپ بیشتر به اوضاع داخلی متمرکز است اما در ماه‌های آینده چالش‌ها میان ایران و آمریکا افزایش پیدا می‌کند. در آینده سیاست‌های آمریکا بر همکاری با روسیه و جدا کردن روسیه از محور ایران و چین متمرکز خواهد بود و سپس تضعیف ایران و چین را در برنامه‌های خود خواهد داشت و بعد هم به سمت تضعیف روسیه حرکت می‌کند، اما در حال حاضر اولویت ترامپ مسائل داخلی، چین، ایران و روسیه است.
ترامپ در حال حاضر مدعی است در مسائل نظامی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند اما ثابت کرد یک نوع نگاه هژمونی نسبت به مسائل مختلف جهانی دارد. افزایش بودجه نظامی آمریکا، نشان می‌دهد که دونالد ترامپ به دنبال ایجاد قدرت برتر نظامی در منطقه است. لشکرکشی آمریکا به سمت منطقه و چین محتمل است به ویژه اینکه آمریکا تلاش می‌کند تا در مقابل چین صف آرایی و قدرت این کشور را تضعیف کند. به همین دلیل افزایش بودجه نظامی آمریکا نشان می‌دهد موضوع لشکرکشی آمریکا به منطقه و حتی به سمت چین در دستور کار دونالد ترامپ قرار دارد.
باید انتظار داشت برنامه‌های نظامی ترامپ در آینده شفاف شوند اما به هرحال رئیس‌جمهور آمریکا شخصیت ماجراجویی است که تلاش می‌کند در آینده برتری قدرت نظامی آمریکا را حفظ کند. از سوی دیگر احتمال افزایش ناامنی در خاورمیانه وجود دارد و طبیعی است که خاورمیانه شاهد تنش‌های بیشتری خواهد بود. با وجود اینکه ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی نیرویی به خاورمیانه اعزام نمی‌کند اما جنگ‌های نیابتی همچنین لشکرکشی آمریکا ادامه خواهد داشت. یکی از برنامه‌های مهم‌ترامپ تضعیف قدرت اقتصادی چین از رهگذر تهدید دامنه دار نظامی علیه چین است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در این دوره تنش‌ها میان چین و آمریکا تشدید خواهد شد و آمریکایی‌ها مشکلاتی برای چینی‌ها به وجود می‌آورند.
افزایش چالش‌ها و تنش‌ها میان ایران و آمریکا نیز متحمل و طبیعی است که ترامپ یک کنش تهاجمی در مقابل ایران خواهد داشت. همین تحریم‌هایی که علیه هفت کشور ایرانی و اسلامی اعمال کرده است، می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش تنش‌های ایران و آمریکا باشد. شرایط به نوعی است که ترامپ توجه خود را معطوف به وضعیت داخلی کرده است و بر همین اساس می‌توان این گمانه را داشت که تنش میان ایران و آمریکا شدت می‌گیرد. در حال حاضر عربستان سعودی در حال تشکیل یک جبهه عبری، عربی و ترکی علیه ایران است. سفر رجب طیب اردوغان به عربستان، قطر و بحرین و موضعگیری مشترک عربستان، اسرائیل و ترکیه نشان می‌دهد که این مساله کاملا جدی است. عربستان بنا دارد تا از رژیم صهیونیستی و ترکیه برای حضور در خلیج فارس دعوت کند و این یک چالش امنیتی برای ایران تلقی می‌شود؛ البته مدیریت این ائتلاف سه‌گانه با آمریکا خواهد بود.

* کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها