نامی: آمریکا اذعان دارد که ایران قدرت برتر منطقه است

کد خبر: 899249

عضو بنیاد ایرانشناسی گفت: آمریکا بر این نکته اذعان دارد که ایران قدرت برتر منطقه خلیج فارس است.

نامی: آمریکا اذعان دارد که ایران قدرت برتر منطقه است

خبرگزاری فارس: «محمدحسن نامی» عضو بنیاد ایرانشناسی امروز (دوشنبه) در همایش «خلیج فارس برای ملت‌های خلیج فارس» در محل این بنیاد درباره همگرایی در خلیج فارس سخنرانی کرد و گفت: ایران بعد از چین و روسیه بیشترین همسایه (۱۵ همسایه) را دارد.

وی گفت: ایران مرز‌های فرهنگی بسیار طولانی دارد، ما یک ایران سیاسی داریم و یک ایران فرهنگی که شامل آن قسمت از سرزمین‌هایی است که قبل از انقلاب از ایران جدا شده است. این کارشناس، حوزه خلیج فارس را حوزه آبی بی نظیر و مرکز تحولات استراتژیک و ژئواستراتژیک خواند. وی با بیان اینکه ۲۲ جزیره این پهنه آبی متعلق به ایران است، به طول مرز‌های دریایی ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

نامی با بیان اینکه مرز تقریبی دریایی ایران و عراق ۱۳.۳ مایل (۲۴ کیلومتر) است، یادآور شد: هیچ مذاکره‌ای در این خصوص بین دو کشور انجام نشده است.

وی درباره مرز دریایی ایران و کویت نیز اضافه کرد: مرز دریایی دو کشور ۱۴۴ کیلومتر (۸۰ مایل) است و هنوز تحدید حدود در مرز دریایی نکرده‌ایم. نامی همچنین عنوان کرد: مرز دریایی ایران با عربستان ۱۴۰۵ مایل (۲۵۳ کیلومتر) است که در سال ۱۳۴۷ تحدید حدود شده و مرز دریایی ایران و بحرین ۱۵ مایل (۲۷ کیلومتر) است که در سال ۱۳۵۲ تحدید حدود شده و در سه نقطه توافق در نقطه ثلاثه با قطر نهایی نشده است. مرز دریایی با قطر ۲۶۸ کیلومتر است و مرز دریایی با امارات نیز ۳۸۶ کیلومتر است که در ۴ نقطه توافق کارشناسی صورت گرفته است. وی به ادعای امارات عربی متحده درباره جزایر سه گانه ایرانی اشاره و تصریح کرد: اماراتی‌ها هیچ سندی در این زمینه ندارند و این جزایر متعلق به ایران است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تنگه هرمز در سال ۱۳۵۱ بین ایران و عمان تحدید حدود شد، زمانی که ارتش ایران با چریک‌های ظفار می‌جنگید. مرز دریایی ایران و عمان ۶۸۳ کیلومتر است که در توافق ۱۳۵۳ تنگه هرمز ۲۲ نقطه تحدید حدود شد، ولی در نقطه ثلاثه نهایی نشده است نامی یکی از عوامل فشار آمریکا به ایران را به خاطر نیاز این کشور به ایران عنوان کرد و افزود: آمریکا می‌داند که ایران قدرت برتر منطقه است.

*تفرشی: در عرصه دیپلماسی عمومی در دفاع از حقانیت خود کمترین کار را صورت داده‌ایم

به گزارش فارس، «مجید تفرشی» محقق و ایرانشناس نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود و با اشاره به جزایر سه گانه ایرانی خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور ما منابع بین المللی بیانگر حاکمیت ما بر جزایر سه گانه است. ولی متاسفانه در عرصه دیپلماسی عمومی در دفاع از حقانیت خود کمترین کار را کرده‌ایم. تفرشی افزود: همسایگان و رقبای ما در خلیج فارس میلیون‌ها دلار برای تاریخ سازی و هویت سازی و جلب قلوب جامعه جهانی هزینه کرده‌اند، ولی ما کاری در این زمینه صورت نداده‌ایم.

وی با طرح این سؤال که در بحث تجاوز هشت ساله عراق علیه ایران، چند اثر از ما در جامعه بین‌المللی دیده می‌شود؟ پاسخ داد: تا زمانی در عرصه جهانی نتوانیم فعال باشیم موفق نخواهیم شد که جامعه بین‌المللی را با خود همراه کنیم. وی گفت:در عرصه جهانی صدای ما کمتر شنیده می‌شود و همه کار‌هایی که در راستای فرهنگ سازی صورت گرفته توسط دشمنان ما انجام شده و روند کنونی به سود ما نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها