چه کسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند؟/ اولیا: مگر خدا فرجی کند!

کد خبر: 190162

برای توسعه زیر ساخت‌ها کارهای خوبی انجام شد، اما در بخش واگن و ناوگان هماهنگی نیست. مردم انتظار دارند که پس ازهدفمندی دولت در این زمینه همراهی کند اما فعلا برخی سر دعوا دارند.

چه کسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند؟/ اولیا: مگر خدا فرجی کند!
سرویس اجتماعی «فردا»: 197 واگن که می‌توانند 25 قطار درون شهری را تشکیل دهند، در حالی در گمرک‌های بندرعباس خاک می‌خورند که مردم پس از هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت سوخت، به استفاده از مترو برای انجام سفرهای درون شهری خود بیش از هر زمان دیگری روی آورده اند. هم اکنون حدود 80 قطار به صورت روزانه در خطوط 4 گانه متروی تهران مسافران تهرانی را جابجا می کنند. آمارها نشان می‌دهد این قطارها در مجموع روزانه 1200 بار درخطوط متروی تهران حرکت می کنند تا بتوانند در پایان یک روز کاری بیش از 2 میلیون مسافر خود را از شرقی‌ترین تا غربی ترین و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه تهران منتقل کنند. این در حالی است که هم اکنون 167 واگن در گمرک بندرعباس خاک می‌خورد که درصورت به کارگیری 25 رام قطار را شامل می‌شود. کارشناسان معتقدند در صورت فعال شدن این واگن ها، متروی تهران روزانه می تواند 75 هزار نفر و در یک ماه 22 میلیون شهروند تهرانی را به مقصدهایشان برساند. از این رو می توان گفت که در صورت ترخیص این واگن ها از گمرک یک انقلاب حمل و نقلی در متروی تهران رخ خواهد داد. به عبارت دیگر براساس قانون برنامه چهارم توسعه، تا پایان این برنامه باید 75درصد سفرهای درون شهری در تهران با حمل و نقل عمومی و تنها 25 درصد با خودروهای شخصی صورت پذیرد. از این رو می توان گفت در صورت ترخیص این واگن ها از گمرک،شهرداری تهران می تواند گام بلندی را برای این امر بردارد و کاستی های مجریان رادر این زمینه جبران کند. این در حالی است که اکنون زمزمه های اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها قوت گرفته است که بخش اصلی آن افزایش بیش از پیش قیمت سوخت است. در این شرایط ساده ترین حدس و گمان افزایش استقبال مردم از مترو است، امری که دولت نیز به آن واقف است. آیا اجرای مرحله دوم هدفمندی باعث ترخیص واگن ها از گمرک می شود؟
دولت تعهدات خود را انجام نمی دهد در این باره «علی اکبر اولیا» نمیانده مردم یزد و صدوق در مجلس معتقد است: آنان که باید بفهمند به مشکلات مردم و خسارت‌های ماندن واگن ها در گمرک توجه نمی کنند. وی ادامه می دهد: ساده ترین پاسخ برای این سوال که چرا این واگن‌ها در مترو مانده است، درحالی که مردم در فشارند این است که دولت تعهدات خود را انجام نمی‌دهد. اولیا با تاکید بر این که مشکل منابع نیست، بلکه مشکل به مدیریت و سوء تدبیر و ناهماهنگی ها و لجاجت بر می گردد، می افزاید: برخی‌ها فکر می‌کنند که بین مسئولان یک رقابتی وجود دارد، در حالی که دود این تصور به چشم مردم و مملکت می رود. آقایان هم که کوتاه نمی‌آیند و می‌گویند مرغ یک پا دارد. عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در پرداخت اعتبار لازم برای ترخیص واگن ها مشکل قانونی وجود دارد، می گوید: قانون برنامه و بودجه نسبت به پرداخت اعتبار مترو تصریح دارد، اما آن را اجرا نمی کنند و چه می‌شود کرد. ان شاءالله خدا فرجی حاصل کند. وی درباره رشد توسعه مترو معتقد است: برای توسعه زیر ساخت ها کارهای خوبی انجام شد، اما در بخش واگن و ناوگان هماهنگی نیست. مردم انتظار دارند که پس ازهدفمندی دولت در این زمینه همراهی کند اما فعلا برخی سر دعوا دارند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها