در کدام کشورها شهرها برادرخوانده می‌شوند؟

کد خبر: 559419

معاون بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده است، گفت: از اواخر دهه 50 میلادی این مفهوم برای اولین بار در ادبیات ارتباطات بین الملل مطرح شد.

شهر نوشت: گشتاسب مظفری افزود: بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از شهرها ازبین رفتند؛ در برخی از شهرها نیز زیر ساخت های شهری به طور کامل از بین رفت. در همین راستا برخی از شهرهایی که از شرایط جنگی به دور بودند در قالب تفاهمنامه ای به کمک شهرهایی که در بطن جنگ بودند؛آمدند.
وی با اشاره به اینکه نخستین پیمان نامه خواهر خواندگی در دنیا نیز میان یک شهر از انگلیس و فرانسه منعقد شد، تصریح کرد: در سال 1373 نخستین پیمان خواهر خواندگی پایتخت جمهوری اسلامی ایران با شهر "بیشکک" به امضاء رسید.
مظفری با تاکید بر اینکه شهرهایی مانند تهران و اصفهان در دهه 70 شمسی به سمت عقد تفاهمنامه های خواهرخواندگی با برخی شهرهای منطقه رفتند، خاطرنشان کرد: البته باید اعلام کنم که بیشتر تفاهمنامه های خواهر خواندگی پایتخت در ابتدا با کشورهای همسایه بسته شد.
وی با بیان اینکه گسترش روابط فرهنگی از مهم ترین ویژگی تفاهمنامه های خواهرخواندگی‌ است، عنوان کرد: این تفاهمنامه ها یک قرارداد اجرایی نیستند و با هدف ایجاد یک رابطه فرهنگی بسته می‌شوند.
معاون بین اللمل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه یکی دیگر از ابعاد مهم تفاهمنامه خواهرخواهندگی گسترش بیش از پیش ارتباط میان شهروندان است، ادامه داد: دو شهری که با هم خواهر خوانده می شوند، قطعا در زمینه های تاریخی و فرهنگی با هم اشتراکاتی دارند.
مظفری با اشاره به اینکه معرفی دستاوردهای مهندسان داخلی شهرتهران در سطح بین المللی از اهداف امضای پیمان نامه خواهرخواندگی است، افزود: ارتقای روابط بین المللی در سطح شهرها و توسعه صنعت گردشگری هم از دیگر اهداف این تفاهمنامه هاست.
وی در خصوص اینکه چرا از واژه "خواهرخواندگی" برای این تفاهمنامه استفاده می شود، گفت: در بیشتر زبان‌های دنیا واژه شهر مونث است چرا که زمین خاصیت زایندگی و بخشش دارد؛ البته در بعضی کشورهای عربی اصطلاح برادر خواندگی داریم اما در کشور ایران واژه خواهرخواندگی پذیرفته شده است. معاون بین اللمل مرکز ارتباطات شهرداری پایتخت در پایان با بیان اینکه تفاهمنامه خواهرخواندگی‌ بر اساس تمایل میان دو شهر منعقد می‌ گردد، تصریح کرد: شهر تهران بیش از 20 تفاهمنامه خواهر خواندگی با شهرهای مختلف دنیا دارد، درهمین حال مدیریت شهری در تلاش است با بیشتر شهرهایی که به لحاظ فرهنگی نزدیکی با پایتخت دارند، پیمان خواهرخواندگی امضا کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها