دومین نامه استعفا و ترک جلسه شورا توسط نجفی/ از غیب شدن هنگام وقوع زلزله تا سوء‌مدیریت در بارش برف در پایتخت/ اعضای شورای شهر از پایتخت‌نشینان عذرخواهی نمی‌کنند؟

کد خبر: 790944

مرداد ماه ۹۶ بود که محمدعلی نجفی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد، اما آنچه که از عملکرد نجفی در مدیریت شهری و در سال ۹۶ دیده شد، نگرانی‌هایی را از سوی شهروندان تهرانی ایجاد کرد و بی توجهی شهردار تهران به پایتخت را نمایان کرد.

دومین نامه استعفا و ترک جلسه شورا توسط نجفی/ از غیب شدن هنگام وقوع زلزله تا سوء‌مدیریت در بارش برف در پایتخت/ اعضای شورای شهر از پایتخت‌نشینان عذرخواهی نمی‌کنند؟
سرویس اجتماعی فردا: صبح امروز جلسه غیررسمی بررسی استعفای محمدعلی نجفی در ساختمان شورای شهر تهران آغاز شد که اکثریت اعضای شورا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند. و در حالی که جلسه غیر رسمی و غیر علنی اعضای شورای شهر برای بررسی استعفا شهردار تهران ادامه داشت؛ نجفی که حاضر به پس گرفتن استعفای خود نشد این جلسه را ترک کرد.
اینجا بخوانید: نجفی هیچ کاری نکرد، فقط وقت مردم و شهر را گرفت
خبر‌ها حکایت از این دارد که محمدعلی نجفی شهردار تهران نامه دوم استعفای خود را در جلسه صبح امروز به اعضای شورای شهر تهران ارائه کرده است.
در حالی که محمدعلی نجفی، بیماری خود را علت استعفایش اعلام کرده که مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این رابطه گفته: «بیماری نجفی را خیلی‌ها دارند و دلیلی بر استعفا نیست!»
این در حالی است که زمزمه های انتخاب یک سرپرست برای شهرداری تهران تا زمان انتخاب شهردار جدید از سوی شورای شهر به گوش می رسد.
از غیب شدن هنگام وقوع زلزله تا سوء‌مدیریت در بارش برف در پایتخت
مرداد ماه ۹۶ بود که محمدعلی نجفی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد، اما آنچه که از عملکرد نجفی در مدیریت شهری و در سال ۹۶ دیده شد، نگرانی‌هایی را از سوی شهروندان تهرانی ایجاد کرد و بی توجهی شهردار تهران به پایتخت را نمایان کرد. زیرا که نجفی در سه بحران تهران؛ زلزله، برف و در نهایت آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو در کنار مردم نبود و وارد صحنه نشد. این در حالی است که محمدعلی نجفی در اسفندماه سال گذشته از شهرداری تهران استعفا داد و علت آن را بیماری اعلام کرد. اما شورایی ها معتقدند که دلایل سیاسی پشت پرده این استعفا وجود دارد.
ناکارآمدی نجفی در شهرداری تهران هنگام زلزله تهران در سال گذشته نمایان شد؛ زیرا که او در ماجرای زلزله پایتخت تا چند روز پس از زلزله در شهر حضور نداشت و حتی جلسات مدیریت بحران نیز بدون حضور شهردار تهران که بر اساس قانون موظف به مدیریت وضع پیش آمده بود، تشکیل شد. همان روز‌ها بود که برخی رسانه‌ها از حضور نجفی در کیش مطالبی را منتشر کردند هرچند که او این موضوع را تکذیب کرد، ولی در نهایت نگفت که هنگامی که شهروندان تهرانی از استرس زلزله در خیابان‌ها شب را به صبح رساندند کجا بود؟!
پس از آن برف شدید تهران که پایتخت کشور را با بحران مواجه کرد نیاز به تلاش نجفی برای حل بحران داشت، اما سوءمدیریت نجفی آشکارتر شد تا جایی که تردد برای افراد دشوار و در برخی مناطق غیرممکن بود. قطع درختان در اثر ریزش برف و یخبندان راه‌های اصلی و فرعی باعث شده بود تا برخی از مسیر‌ها به طور کلی قفل شود. این در حالی بود که حتی نمک پاشی ساده هم در بسیاری از خیابان‌ها انجام نشد. از سوی دیگر به گفته برخی اعضای شورای شهر شهرداری در ماجرای برف غافلگیر شده بود در حالی که هواشناسی پیش از این اتفاق نسبت به آن هشدار داده بود. متاسفانه در اثر این سومدیریت چندهزار درخت زیر سنگینی برف شکسته شد و بسیاری از سرمایه‌های محیط زیستی تهران در یک برف چند سانتی متری از بین رفت!
بهمن ماه بود که ماجرای آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو اتفاق افتاد. ساختمان وزارت نیرو در آتش می‌سوخت. مردم محله‌های اطراف منازل خود را تخلیه کرده بودند و چند آتش نشان هم در اثر شدت جراحات در بیمارستان بستری بودند. آقای نجفی ۲۴ ساعت بعد از بحران با لبی خندان و در حلقه یارانش به بازدید رفت و چند لحظه‌ای ماند و برگشت. این در حالی است که روز گذشته جلسه مدیریت بحران آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو بدون حضور شهردار تهران برگزار شد.
از سوی دیگر، اما عدم توجه شهردار جدید تهران به بهبود، گسترش و اصلاح خطوط ریلی و همچنین تعطیلی خط ۷ مترو از دیگر مسائلی بود که انتقادات شدیدی را نسبت به نجفی به راه انداخت و ناکارآمدی شهردار تهران را نمایان تر کرد. تا جایی که حتی موافقان نجفی نیز طاقت نیاورده و نسبت به عملکرد او انتقاد کردند.
بیشتر بخوانید: استعفا و هیچ، ثمره انتخاب شورای شهر پس از ۷ ماه
اعضای شورای شهر از پایتخت‌نشینان عذرخواهی نمی‌کنند؟
هر چقدر محمدعلی نجفی تلاشی برای حل بحران‌های شهر تهران نکرده در عوض با سیاه نمایی راجع به عملکرد شهردار سابق تمام تلاشش را کرده تا او را ناکارآمد جلوه دهد. و این در حالی است که طبق آمار و ارقام منتشر شده، تهران در دوران مدیریت شهردار جهادی دچار تحولی صد در صدی شده، تا جایی که حدود نصف زیرساخت‌های این شهر در دوره شهرداری قالیباف ساخته و فضای سبز نیز تقریبا دو برابر شد؛ و همه این‌ها با وجود شرایطی بود که دو تحریم؛ یکی خارجی و دیگری از سوی دولت‌ها وجود داشت.
بعد از گذشت سال هایی که پایتخت نشینان به پیشرفت شهر تهران، گسترش خطوط مترو و تلاش شهردار برای حل بحران های شهری عادت کرده بودند در هشت ماه گذشته که نجفی مسئولیت شهرداری تهران را به عهده گرفت، شاهد اداره آن به بدترین شکل ممکن بودند. و این در حالی است که در این مدت نه نشانه‌ای از طرح و پروژه‌ای بزرگ دیده شد و نه وعده‌ای برای انجام کاری مهم در شهر تهران داده شده است.
حالا محمدعلی نجفی که توانایی مدیریت شهر تهران را ندارد، برای فرار از مسئولیت بیماری خود را بهانه کرده و استعفا داده است. بیماری‌ای که پیش از این نیز دلیل استعفایش از سازمان میراث فرهنگی پس از چندماه شد و همین مسئله محلی برای پرسش درباره توانایی او برای تصدی پست شهرداری بود! پستی که نیازمند توانمندی بسیاری برای مدیریت اجرایی شهری ۱۲ میلیون نفری با انواع و اقسام مشکلات و مسائل ریز و درشت است.
به نظر می رسد که شورای شهر تهران باید علاوه بر عذرخواهی از شهروندان تهرانی به دلیل انتخاب اشتباه شهردار تهران در انتخاب شهردار جدید نهایت دقت و توجه کافی را داشته باشند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها