اداره اطلاعات بریتانیا در تعقیب چارلی چاپلین!

کد خبر: 188813

ماجرا زمانی آغاز شد که چاپلین در سال 1952 ایالات متحده را ترک کرد. بعد از خارج شدن چاپلین از آمریکا، مقامات این کشور از MI5 (سرویس اطلاعات ارتش بریتانیا) خواستند که گذشته این کمدین را که متهم به داشتن ارتباط با کمونیست‌ها بود، بررسی کند.

اداره اطلاعات بریتانیا در تعقیب چارلی چاپلین!
سرویس خواندنی‌ها «فردا»: چاپلین همیشه می‌گفت در سال 1889 در لندن متولد شده است، اما افسران اطلاعات نتوانستند هیچ ردی از تولد این بازیگر در بریتانیا بیابند. ماجرا زمانی آغاز شد که چاپلین در سال 1952 ایالات متحده را ترک کرد. بعد از خارج شدن چاپلین از آمریکا، مقامات این کشور از MI5 (سرویس اطلاعات ارتش بریتانیا) خواستند که گذشته این کمدین را که متهم به داشتن ارتباط با کمونیست‌ها بود، بررسی کند. اما افسران بریتانیایی نتوانستند هیچ گواهی تولدی برای او پیدا کنند و قدیمی‌ترین مدرک اداری مربوط به چاپلین، پاسپورتی بود که به سال 1920 برمی‌گشت. آن‌ها احتمال‌هایی را بررسی کردند مبنی بر این‌که چاپلین در فونتن‌بلو، در نزدیکی پاریس، یا جایی نزدیک مِلون به دنیا آمده باشد. اما آمریکایی‌ها مدعی بودند نام اصلی چاپلین اسرائیل تورنشتاین بوده و در واقع یک یهودی روس است. اما MI5 با تمام تلاشی که به خرج داد، نتوانست شاهدی برای این ادعاها پیدا کند. در نتیجه تولد چاپلین تا به امروز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. حالا برای اولین بار اسنادی که MI5 در مورد چاپلین جمع‌آوری کرده بود، در دسترس عموم قرار گرفته و این فرصت را ایجاد کرده که نگاه دقیق‌تری به ماجرا داشته باشیم. گفته می‌شد که این ستاره کلاسیک هالیوود، در شانزدهم آورین 1889، یعنی درست چهار روز قبل از تولد آدلف هیتلر، در لندن به دنیا آمده است. اما MI5 این موضوع را تأیید نکرده و چنین عنوان کرده است: «به نظر می‌رسد چاپلین یا در این کشور به دنیا نیامده و یا این‌که نامش در هنگام تولد چیز دیگری بوده است.»
بعد از آن نوبت شاخه ویژه اسکاتلندیارد بود که ماجرا را پیچیده‌تر کند. اسکاتلندیارد شنیده بود که چاپلین در منطقه‌ای در جنوب پاریس به نام فونتن‌بلو متولد شده است. در نوشته‌های پلیس آمده است: «ممکن است این موضوع درست یا نادرست باشد، اما از این نظر که هیچ سندی در مورد تولد چاپلین در بریتانیا به دست نیامده است، شاید این‌گونه باشد که او در واقع در فرانسه به دنیا آمده است.» بعد نوبت MI6، یعنی سرویس اطلاعات خارجی، بود که وارد ماجرا شود. اما ماموران MI6 هم نتوانستند مدرکی مبنی بر به دنیا آمدن چاپلین در فرانسه بیابند. اما نظر جان ماریوت، رئیس وقت شاخه ضد خراب‌کاری MI5، معتقد بوده که نبودن گواهی تولد نباید برای سرویس اطلاعات موضوع مهمی باشد. او نوشته است: «عجیب است که ما نتوانسته‌ایم سابقه‌ای در مورد تولد چاپلین بیابیم، اما بعید است که این موضوع یک خطر امنیتی باشد.» یک توضیح محتمل برای راز تولد چاپلین، سال گذشته مطرح شد. پارسال خانواده چاپلین نامه‌ای را در یک کشوی قفل شده پیدا کردند که می‌گفت چاپلین در یک اردوگاه کولی‌ها در نزدیکی بیرمنگام به دنیا آمده است. این نامه در اوایل دهه 1970 از طرف فردی به نام جک هیل برای چاپلین فرستاده شده است. جک هیل در این نامه مدعی شده که عمّه او یک کولی دوره‌گرد بوده و از او شنیده که چاپلین در کاروان آن‌ها به دنیا آمده است. ما می‌دانیم که نام دوران دوشیزگی هانا، مادر چاپلین، هیل بوده و از تبار دوره‌گردها بوده است. همین موضوع ادعای جک هیل را تقویت می‌کند. چاپلین دوران کودکی سختی داشت. و وقتی توانست از فقر و بدبختی نجات پیدا کند که شغلی در بریتیش میوزیک هال، به دست آورد. سپس در سال 1910 راهی ایالات متحده شد تا با بازی کردن نقش یک «ولگرد کوچک»، موفقیت‌های عظیمی در سینمای هالیوود به دست بیاورد. اما در دهه 1950 که سایه مک‌کارتیسم روی امریکا افتاده بود، چاپلین هم متهم به داشتن گرایشات کمونیستی شد. چاپلین در سال 1952 به همراه خانواده‌اش به بریتانیا برگشت. در زمانی که چاپلین بیرون از ایالات متحده بود، دادستان وقت امریکا اعلام کرد که به چاپلین اجازه نخواهد داد که مجدداً به آمریکا برگردد.
در میان اسناد منتشر شده MI5 در مورد چاپلین آمده است که ماموران بریتانیا موافقت کرده‌اند که او به موسسه‌های کمونیستی کمک مالی کرده است، اما آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند ثابت کنند که او عضو حزب بوده است. پیش از این، در سال 2002، معلوم شده بود که دولت به مدت بیست سال عنوان شوالیه را برای چاپلین ممنوع کرده بوده است. دلیل آن هم نگرانی و اتهامات ایالات متحده در مورد زندگی خصوصی و روابط احتمالی او با شوروی بوده است. در نهایت چاپلین در سال 1975 شوالیه شد. او دو سال بعد، در خانه‌ خودش در سوئیس، در سن 88 سالگی، درگذشت. منبع: دیلی تلگراف
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها