کشف حفره‌ای ۵۰ بار بزرگتر از زمین در خورشید!

کد خبر: 455917

ناسا تصویری از لکه‌ای بسیار بزرگ و سیاره رنگ در خورشید را منتشر کرده که حدودا ۵۰ بار بزرگتر از زمین بوده و شگفتی کارشناسان را برانگیخته است.

کشف حفره‌ای ۵۰ بار بزرگتر از زمین در خورشید!
مهر: رصدخانه دینامیک خورشیدی (Solar Dynamics Observatory) تصویر جدید و متفاوتی از به وجود آمدن حفره ای بسیار بزرگ روی خورشید منتشر کرده که جالب توجه است. این حفره با نام حفره تاجی (coronal hole) شناخته می شود که روی سطح خورشید به وجود می آید. حفره تاجی اغلب به شکل مربع دیده شده و محلی است که بادهای پر سرعت خورشیدی را به فضا می فرستد. حفره تاجی در طیف نوری ماوراء بنفش شدید، تیره دیده می‌شود، زیرا ماده کمتری در این طول موج منتشر می‌ شود.
کشف حفره‌ای ۵۰ بار بزرگتر از زمین در خورشید!
بنا به گزارشات منتشر شده از سوی کارشناسان ناسا، این حفره در اثر ایجاد فضای مغناطیسی بین سیاره ها به وجود آمده است. کارشناسان ناسا معتقدند این تصویر در نگاه اول وحشتناک و ترسناک به نظر می رسد اما جای نگرانی وجود ندارد. تصویر کامل این خورشید با طول موج ۱۹۳ انگستروم به ثبت رسیده است. هر چند چشم انسان قادر به مشاهده چنین طول موجی نیست اما کارشناسان ناسا پس از ویرایش و همینطور انتخاب رنگی متفاوت این تصویر را منتشر کرده اند. مواد مختلفی با سرعتی بسیار بالا در این حفره در حال حرکت هستند که باعث بروز باد یا طوفان های خورشیدی می شوند. جریان های بادی در حالی از این حفره خارج می شوند که اندازه این حفره ۵۰ بار بزرگتر از سیاره زمین است. وجود این حفره بزرگ روی خورشید می تواند تصاویر زیبایی را برای ساکنان زمینی خلق کند. اما این حفره تهدیدی برای ساکنان زمینی محسوب نمی شود. از سوی دیگر، چنین حفره خورشیدی می تواند در شبکه های رادیویی یا ماهواره ای اختلال ایجاد کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها