فواید کتاب خواندن برای کودکان چیست؟

کد خبر: 1108309

در این مقاله به اهمیت کتاب خواندن برای کودکان و همچنین فواید کتاب خواندن برای کودکان در هر سنی می پردازیم.

فواید کتاب خواندن برای کودکان

کتاب خواندن یکی از مهم ترین مقوله هایی است که ‌کمک بسیار زیادی به رشد انسان ها می ‌کند.  می‌ توان گفت فواید کتاب خواندن برای کودکان بسیار زیاد است. کتاب می ‌تواند سبب پرورش و رشد کودکان شود. کتاب خواندن فرصتی را در اختیار انسان ‌ها قرار می ‌دهد تا بتوانند آگاهی خود را افزایش دهند و تجربه های شیرین و دلنشین داشته باشند.  کتاب خواندن یک فرهنگ  است که باید کودکان را با  این فرهنگ آشنا کنیم. اگر نتوانیم کودکان را با فرهنگ کتابخوانی از همان ابتدا آشنا کنیم؛ ممکن است زمانی که کودکان بزرگ می شوند تمایل کمتری به کتاب خواندن داشته باشند. به همین دلیل کتاب‌ خواندن نیز مانند بسیاری دیگر از رفتار های درست، باید از همان کودکی به عنوان یک عادت خوب در انسان شکل بگیرد. در این زمینه  پدر ها و مادرها می ‌توانند نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری داشته باشند. کودک از همان ابتدای تولد تا زمان ورود به مدرسه، بیشتر اوقات خود را در خانه و همراه با پدر و مادر سپری می‌ کند. به همین دلیل می‌ توان گفت پدر و مادر، نقش بسیار مهم و زیادی در شکل گیری رفتار های مختلف کودکان دارند.‌ اما به غیر از آنچه که پدر و مادر ها سعی می‌ کنند به عنوان یک رفتار خوب به کودکان خود بیاموزند؛ رفتارهایی که از خودشان بروز می ‌دهند بیشتر در کودکان تاثیر می گذارد و در نتیجه می توان گفت اگر شما پدر یا مادر فرزندی هستید به جای اینکه فقط با زبان، کودک خودتان را تشویق به کتاب خواندن کنید بهتر است خودتان کتاب خوانده و برای فرزندانتان نیز کتاب بخوانید تا آن ها نیز تشویق به کتاب خواندن شوند.

مرحله اول: خرید کتاب مناسب و جالب برای کودک

شما باید سعی کنید کتاب های مناسب و جالب، برای کودکان خود خریداری کنید. خرید کتاب و محصول فرهنگی یکی از مهم ترین عواملی است که به فرزندان شما اهمیت کتاب را یادآور می شود. برای خرید کتاب کودک، باید با علایق و سلیقه های کودک خود آشنایی داشته باشید تا بتوانید کتاب های مناسب برای کودک خود انتخاب کنید این گونه می توانید به او کمک کنید و به عنوان یک بزرگتر کودک تان را برای خرید کتاب راهنمایی کنید. همچنین بهتر است همراه با فرزند خود، برای خرید کتاب بروید تا فرزندتان کتاب خریدن  و اهمیت دادن به فرهنگ کتابخوانی را از شما بیاموزد. همچنین میتوانید بصورت اینترنتی کتاب کودک خود را از فروشگاه های اینترنتی معتبر کتاب کودک مانند فروشگاه اینترنتی کتابکده کودک خریداری نمایید.

فواید و تاثیر کتاب خواندن برای کودکان

فواید و تاثیر کتاب خواندن برای کودکان

پرورش خلاقیت و تخیل در کودکان

یکی از فواید کتاب خواندن برای کودکان، پرورش و رشد خلاقیت و تخیل در کودکان است.  انسان ها در طول حیاتشان با چالش های گوناگون و متفاوتی رو به رو می شوند. انسان ها برای اینکه بتوانند این چالش‌ ها را با موفقیت پشت سر بگذارند؛ علاوه بر تجربه، دانش و آگاهی نیازمند خلاقیت و داشتن ذهن خلاق هستند تا بتوانند از مشکل های به وجود آمده را برطرف کنند و در صورت امکان، این مشکلات را به فرصت تبدیل کنند. انسان برای اینکه بتواند ذهنی خلاق داشته باشد؛ می تواند از ابزار های گوناگون کمک بگیرد. یکی از مهمترین ابزار هایی که به داشتن ذهن خلاق و پرورش تخیل  کمک می ‌کند؛ کتاب است. در هنگام کتاب خواندن ما با دنیای ذهن نویسنده آشنا می شویم و وارد آن دنیا شده و با کمک گرفتن از قوه تخیل، سعی می کنیم  داستان کتاب را حدس بزنیم. به همین دلیل می ‌توان گفت کتاب خواندن تاثیر بسیار مهمی در پرورش خلاقیت و تخیل کودکان  دارد. کودکان داستان هایی که برای آن ها خوانده می شود را در ذهن می سپارند و در صورتی که اتفاق مشابه ای در زندگی به وجود بیاید سعی می‌ کنند از آن داستان ها الهام بگیرند و به کمک خلاقیت و تخیل خود زندگی را پیش ببرند. شما با کتاب خواندن برای کودکان، سبب می شوید؛ آن ها هوش هیجانی بالایی داشته باشند و در جامعه از فرصت های خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

ایجاد ارتباط بهتر با کودکان

یکی دیگر از فواید کتاب خواندن برای کودکان، این است که به شما کمک می کند تا با فرزند خود رابطه بهتری داشته باشید. هنگام مطالعه و کتاب خواندن، کودک شما از ارتباطی که بین شما و او ایجاد شده، احساس خوشایندی می ‌کند و رابطه شما بهتر و عمیق تر می شود. به همین دلیل توصیه می ‌شود‌ پدر و مادرانی که وقت کمی را با کودکان خود می گذارنند از طریق کتاب خواندن برای کودکانشان وقت بیشتری را با آن ها سپری کنند. 

افزایش آگاهی و دانش کودکان

 افزایش آگاهی و دانش کودکان یکی دیگر از مهم ترین فواید کتاب خواندن برای کودکان است.  کتاب ها معمولا دارای اطلاعات مفیدی هستند و  کودکان از طریق کتاب خواندن این اطلاعات مفید را به دست می ‌آورند‌. کودکان می توانند از طریق کتاب خواندن اطلاعات تاریخی فراوانی به دست آورند. همچنین باید گفت کتاب خواندن در تربیت و رشد اخلاقی کودکان، می تواند تاثیر بسیار مهم و زیادی داشته باشد. داستان های کودکانه معمولا به صورتی نوشته می‌ شوند که برای کودکان جذاب و آموزنده باشند‌. به همین دلیل می ‌توان گفت کتاب ‌خواندن یکی از گزینه های مناسب برای تربیت صحیح کودکان و آموزش رفتار های مناسب به آن ها می باشد.

افزایش اعتماد به نفس کودکان

یکی دیگر از مزایای کتاب خواندن برای کودکان افزایش اعتماد به نفس آن ها می باشد. کتاب خواندن به کودکان این فرصت را می دهد تا بتوانند با بزرگترها وقت بگذرانند و  همچنین آگاهی های کودک  افزایش یابد. این دو مسئله می ‌تواند به اعتماد به نفس کودکان کمک بسیار زیادی بکند. همچنین باید گفت اگر کودک شما  به مدرسه می رود و توانایی خواندن  دارد بهتر است با همراهی او اقدام به کتاب خواندن کنید. تاثیر کتاب خواندن برای کودکان در عملکرد بهتر آن ها در مدرسه مشهود است. کتاب خواندن به کودکان کمک می ‌کند تا در خواندن روان تر شوند و دایره لغاتشان بیشتر شود.  شاید در ابتدا کتاب خواندن توسط کودکان کمی دشوار به نظر برسد اما پس از مدتی  تمرین، دایره واژگان آن ها افزایش پیدا کرده و می توانند به تنهایی کتاب بخوانند و اعتماد به نفس آن ها این گونه تقویت خواهد شد.

منابع:

فواید کتاب خواندن برای کودکان در سایت نی نی سایت

فواید کتاب خواندن برای کودکان در سایت کتابکده کودک

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها