باید مرکز عطارشناسی در نیشابور ایجاد شود

کد خبر: 197118

اگر می‌خواهیم فعالیت‌های عطارپژوهی متمرکز شود باید مرکز عطارشناسی در نیشابور ایجاد شود.

مهر: معاون فرهنگی شهر کتاب گفت: اگر می‌خواهیم فعالیت‌های عطارپژوهی متمرکز شود باید مرکز عطارشناسی در نیشابور ایجاد شود.
دکتر علی‌اصغر محمدخانی صبح جمعه در مراسم گرامی‌داشت روز شیخ عطار در آرامگاه شیخ عطار نیشابوری، افزود: یکی از مسئولیت‌های این مرکز می‌تواند جمع‌آوری پایان‌نامه‌های داخلی و خارجی دانشجویان و پژوهشگران و بررسی فنی این آثار باشد.
وی اظهار داشت: این مرکز می‌تواند ضمن ترجمه آثار مربوطه به شیخ عطار و اندیشمندان به زبان‌های خارجی برای استفاده سایر ملل، فرصت مطالعاتی نیز برای علاقه‌مندان ایجاد کند.
این فعال مطبوعاتی پیشنهاد داد: هر سال به یک اثر عطار توجه شود و برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان طراحی شود و به بهترین کتاب سال گذشته و آثار فاخر هنری در این باره جوایزی اهدا شود.
این عطارپژوه با بیان اینکه کارنامه عطار پژوهی را باید بررسی کنیم و ببینیم که در طول سال چند برنامه عطارپژوهی برگزار شده است، گفت: بیشتر پژوهش‌ها مربوط به منطق‌الطیر است و به باقی عطار توجه کمتری شده است.
محمدخانی با اشاره به اینکه باید به علت این موضوع توجه شود، خاطرنشان کرد: در منطق‌الطیر هم بیشتر آثار به طرف داستان شیخ صنعان رفته است.
وی تصریح کرد: چرا جامعه‌شناسان کمتر در مورد عطار بحث می‌کنند و چرا مباحث اجتماعی موجود در مطالب عطار کمتر مورد بحث قرار گرفته است؟
دبیر شورای گسترش زبان فارسی کشور یادآور شد: نقطه عطف عطارپژوهی قبل از 1380 است که فراخوان همایش بین‌المللی عطارپژوهی برگزار شد و بزرگانی چون شفیعی کدکنی مطالبی تحقیقی تالیف کردند.
به گفته محمدخانی، در دو دهه گذشته 400 اثر از عطار که کمتر تالیفی و بیشتر تصحیحی بوده‌اند به چاپ رسیده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها