از امروز منتظر جشنواره چهارم هستیم / وقتی خستگی 20 ساله میرباقری در رفت! +عکس

کد خبر: 239253

میر باقری هم چنین رو به مادران شهید می‌گوید: « ما همه مدیون و شرمنده این مادران عزیز هستیم.» در خاتمه این فیلم ساز به شخصیت والای عمار اشاره می کند و می گوید:«امید وارم این جشنواره در ادامه راه هم پیرو این شخصیت بزرگ حرکت کند. عمار یکی از شخصیت های تاثیر گذار تاریخی است و عملکردش بسیار حائز اهمیت و مهم است.» تجلیل از کارگردان مختارنامه با اهدای تکه‌ای از کاشی حرم حضرت ابوالفضل(ع) به پایان می‌رسد.

از امروز منتظر جشنواره چهارم هستیم / وقتی خستگی 20 ساله میرباقری در رفت! +عکس
سرویس فرهنگی «فردا»: چهارراه طالقانی٬ سینما فلسطین ٬ چند دقیقه ای بیشتر تا ساعت شش باقی نمانده است. مردم دور هم جمع شده اند. سالن ورودی محل اختتامیه غوغا است. انگار سال پیش نیست که همین جا و به مناسبت همین اختتمایه فیلم عمار چندان رونقی به خود ندیده بود. «نادر طالب زاده»، دبیر سومین جشنواره فیلم عمار با جوانان گپ می زند. نوبت وارد شدن به سالن رسیده است و اندک اندک همه جای خودشان را پیدا می کنند. مادران شهید عکس فرزند به دست ردیف های جلو را به خود اختصاص داده اند. در طرف دیگر سالن جانبازها روی چرخ های ویلچریشان نشسته اند. با صدای قاری قرآن سکوت حکم فرما می شود. تا اینکه همه با هم بلند می شویم و سرود ملی را زمزمه می کنیم. علیرضا قزوه و ابوالقاسم طالبی از مهمانان ویژه این مراسم هستند.
صدای مجری مراسم را رسما آغاز می کند. پس از آن دبیر همایش از روند کار توضیحاتی می‌دهد. نادر طالب زاده با اشاره به اینکه جشنواره فیلم عمار جایگاه مناسبی برای استعدادیابی است، می¬گوید:« انقلاب اسلامی معدن طلا است اما هنوز استعدادها به خوبی کشف نشده و ظرفیت های هنری به کار گرفته نشده است.» او همچنین به زبان هنری انقلاب اشاره می کند و نتایج کار جشنوراه فیلم عمار را در زمینه مستند می‌ستاید اما از جای خالی آثار داستانی هم حرف می زند و به چگونگی کشف استعداد های جوان از بین همین شرکت کنندگان و معرفی آنان به اساتید مجرب سینمایی سخن می گوید:« استعداد هایی که از بین جوانان کشف می شوند را باید به دست هنرمندان و حامیان انقلاب که به ویروس سکولار و ویروس انتلکتوال مبتلا نیستند سپرد تا آموزش های خاص ببینند» او در ادامه میگوید: « انقلاب اسلامی رقیب جدی برای ایدئولوژي است. وقتی که دو نماینده ریاست جمهوری امریکا با هم مناظره می کنند بحث اصلی ایران است. » طالب زاده با برجسته کردن خلوص جوانان انقلابی سخنان خودش را چنین خاتمه می دهد: «این جوانان خالصانه کار می کنند. چراغ کارهای مخلصانه خاموش نمی شود و جلوه ای از خدا را داراست.»
با این توضیحات دبیر جشنواره فیلم عمار نماآهنگی از تلاش های شبانه روزی دست اندر کاران جشنواره پخش می شود. فیلم های جشنواره علاوه بر تهران در بیشتر استان ها هم به تماشا گذاشته شده است.جالب اینکه از پتانسیل تمام روستا ها و شهر ها به نحو خوبی بهره گرفته شده است به گونه ای که مساجد و حوزه های علمیه هم یکی از میزبانان فیلم عمار بوده اند. فیلم های این جشنواره در بیش از ۶۸۰ نقطه از کشور پخش شده اند و حتی تعدادی از فیلم های سال قبل در غزه به اکران رسیده اند.
در ادمه برنامه چهره ای دیگر به سخنرانی دعوت می شود. «عزت الله مطهری» یکی از مهمانان ویژه مراسم به شمار می رود. مطهری که با نام «عزت شاهی» شناخته شده است سخنان کوتاهش را با تقدیر از خانواده های شهدا آغاز می کند و ادامه می دهد:« جشنواره فیلم عمار که به کمک دوستان و برادران عزیز خصوصا اقای طالب زاده برگزار می شود علی رغم امکانات محدودی که نسبت به جشنواره های مشابه دارد معلوم است که سطح خوبی دارد». او ادامه می دهد: « متاسفانه برداشت های بدی از این جشنواره به وجود آمده است. برخی می پندارند بچه های مذهبی کارهای سطح پایینی دارند. البته از این حضور گسترده و این مراسم معلوم می شود که چنین سخنی بی جاست.» مطهری برای پیشرفت کار فیلم عمار توصیه هایی هم می کند:« برای این که کار بهتر از این پیش رود مناسب است که اتحادیه ای برای این کار تشکیل شود. به این روش سرمایه های کم روی هم انباشته می شود و امکانات بیشتری جذب می شود.» عزت شاهی جوانان انقلابی را به دوری از خودخواهی و حاشیه ها توصیه می کند و می افزاید:« زندگی هر شهید و جانبازی یک موضوع برای کار و سرمایه ای بزرگ است که از بیشتر این فیلم و سریال هایی که ساخته می شود بهتر است. تمام سریال های ما یا با ازدواج پایان می باید یا با طلاق و به مسايل زیر بنایی پرداخته نمی شود». بعد از توصیه های عزت الله مطهری، از «احسان مینایی» از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم عمار در استان خراسان دعوت می شود. او سختی های کار، امکانات کم و در عین حال نتیجه پیش بینی نشده را جالب ترین و دلچسب ترین نکته کارشان می خواند و می افزاید: « فضای جالب و انقلابی میان همه اعضا بر قرار شده است کارگردانان به راحتی در دسترس هستند و همین ارتباط صمیمی در کار هم بیش از اندازه کمک می کند. به طوری که خیلی از کار ها با یک تلفن به سرانجام می رسید و موجبات اکران فیلم ها در بسیاری از نقاط خراسان شمالی و رضوی و جنوبی فراهم می شد. » مینایی هم چنین از کمک هایی که خود اهالی و بومیان مناطق که برای اکران فیلم ها در مساجد از خود نشان داده اند تشکر می کند و با خاطراتی سخنان خود را به پایان می برد.
برنامه دیگر به اصلی ترین لحظات خود نزدیک می شود. چند دقیقه ای هم است که «سید داود میر باقری» به سالن آمده است.او در ردیف سوم در کنار طالبی نشسته و خوش و بش می کند. نماآهنگی از او اماده پخش می شود و سخنانی از خود او در پرده و تصاویری از مختار نامه حال مجلس را تغییر می دهد. تا اینکه مادران شهید با همان عکس های فرزندانشان روی سن صف می کشند و پدر شهید احمدی روشن را همراهی می کنند تا مراسم تقدیر از میرباقری انجام شود.
سید داود میر باقری هم حال عجیبی دارد. پشت تریبون می ایستد و می‌گوید: «احساسات من به غلیان امده است. واقعا خستگی دو دهه کار تاریخی از تنم بیرون آمد . از تمامی دوستان و شما مردم تشکر می کنم.» میر باقری هم چنین رو به مادران شهید می‌گوید: « ما همه مدیون و شرمنده این مادران عزیز هستیم.» در خاتمه این فیلم ساز به شخصیت والای عمار اشاره می کند و می گوید:«امید وارم این جشنواره در ادامه راه هم پیرو این شخصیت بزرگ حرکت کند. عمار یکی از شخصیت های تاثیر گذار تاریخی است و عملکردش بسیار حائز اهمیت و مهم است.» تجلیل از کارگردان مختارنامه با اهدای تکه‌ای از کاشی حرم حضرت ابوالفضل(ع) به پایان می‌رسد. سومین جشنواره فیلم عمار با اهدای جایزه به برگزیدگان این جشنواره به پایان می‌رسد اما باید از همین امروز منتظر چهارمین جشنواره بود چون آنطور که دست‌اندرکاران قول داده‌اند این جشنواره قرار است هر سال به‌صورت گسترده‌تر برگزار شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها