حضور یک زن درمعاونت فرهنگی ارشاد/عکس

کد خبر: 283863

امروز آخرین خبرها از احتمال حضور یک زن در سمت معاونت فرهنگی ارشاد حکایت دارد،‌ گمانه‌ای که اگر به حقیقت بپیوندد،‌ تاکنون بی سابقه بوده چرا که معاونت فرهنگی تاکنون تصدی یک زن را به خود ندیده بود.

حضور یک زن درمعاونت فرهنگی ارشاد/عکس
تسنیم: آخرین گمانه‌زنی‌ها برای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از احتمال حضور «عفت شریعتی» به عنوان معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دولت اعتدال خبر می‌دهد. خبری گه اگر به واقعیت پیوندد،‌ نخستین تجربه حضور یک زن در یکی از معاونت‌های ارشاد است. این روزها ساختمان بهارستان شاهد تحولات زیادی در معاونت‌ها و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌است. مهمترین آن‌ها انتخاب معاونان جدید معاونت هنری،‌ رئیس سازمان سینمایی‌، رئیس سازمان حج و زیارت و ... است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد، علی جنتی بسیار پیش از این‌ها تکلیف معاونت فرهنگی را که تصور می‌شد بسیار ساده‌تر از انتخاب رئیس سازمان سینمایی باشد،‌ مشخص کند،‌ اما با وجود گذشت بیش از دو هفته از حضور جنتی در وزارتخانه هنوز تکلیف معاونت‌هایی چون فرهنگی،‌ مطبوعاتی و قرآن مشخص نشده است. بازار گمانه‌زنی‌های برای این معاونت‌ها هم‌چنان داغ است و به نظر می‌رسد، علی جنتی هنوز در انتخاب گزینه‌های مطرح به یقین نرسیده است.
هنوز صلاحیت علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد در مجلس شورای اسلامی تأیید نشده بود،‌که شنیده‌ها از حضور محمد اللهیاری فومنی دبیر اداره کتاب ارشاد بر صندلی معاونت فرهنگی خبر دادند،‌ خبری که اللهیاری نه آن را تأیید کرد و نه در رد یا تکذیب آن سخنی بر زبان آورد. البته برخی ناشران،‌ نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب در موافقت و مخالفت با انتخاب اللهیاری به پا خاستند‌، که برخی از آن‌ها در رسانه‌ها نیز بازتاب یافت،‌ از نامه محسن پرویز معاون اسبق فرهنگی ارشاد و محمدرضا سرشار برای تأیید اللهیاری به جنتی تا دیدار حضوری اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با جنتی و مخالفت با حضور اللهیاری و مطرح کردن گزینه دیگر نشان از مشورت جنتی با نهادهای مختلف برای انتخاب معاونت فرهنگی داشت که البته هیچ یک از این دو مورد، تایید یا تکذیب نشد. پس از اللهیاری محمود برازش برادر علیرضا برازش کارشناس مذهبی سیما گزینه دیژری بود که برای تصدی این سمت مطرح شد،‌ وی سالها مدیر عامل انتشارات «به نشر» بود که سال گذشته برکنار شد. برازش در واکنش به مطرح شدن نامش در گمانه‌زنی‌ها برای معاونت فرهنگی ارشاد، حضور خود را در این سمت نه تائید کرد و نه تکذیب ولی گفت:‌ «فعلا مشهد هستم و اگر خبری در این مورد شود مانند باقی دوستان که حکم گرفتند اعلام می‌شود»
محمدعلی شعاعی گزینه دیگری است که این روزها در میان گمانه‌زنی برای معاونت فرهنگی ارشاد نامش به چشم می‌خورد،‌ شعاعی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات و زمامداری مسجد جامعی بوده است. برخی بر این باورند که این گفته جنتی که تلاش دارد راه محمد خاتمی را ادامه دهد با توجه به این که مسجد جامعی گزینه پیشنهادی خاتمی برای وزارت ارشاد دولت اعتدال بود، می‌تواند فضا را برای انتصاب شعاعی به این سمت تاحدی مناسب کند و انتخاب او برای این سمت چندان دور از ذهن نباشد.
امروز آخرین خبرها از احتمال حضور یک زن در سمت معاونت فرهنگی ارشاد حکایت دارد،‌ گمانه‌ای که اگر به حقیقت بپیوندد،‌ تاکنون بی سابقه بوده چرا که معاونت فرهنگی تاکنون تصدی یک زن را به خود ندیده بود. عفت شریعتی کوه بنانی، بیش از آنکه یک نویسنده، شاعر و پژوهشگر باشد، از سابقه سیاسی برخوردار است،‌ وی نماینده مردم مشهد و کلات در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی است. وی مشاور استاندار خراسان در امور بانوان، دبیر کمیسیون بانوان استان خراسان، دبیر انجمن ادبی بانوان، کارشناس جوانان و خانواده بوده‌ است. در طول جنگ ایران و عراق نیز نویسندگی برنامه های صدا و سیما را به عهده داشته است و در حال حاضر مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان است. شریعتی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به اینکه آیا تاکنون صحبتی با وی درباره این انتصاب انجام شده است،‌ یا خیر،‌ گفت: تاکنون از سوی دفتر وزیر یا شخص وزیر صحبتی در این زمینه با من نشده است،‌ اما من نیز به شخصه این خبر را که احتمال دارد به عنوان معاونت فرهنگی ارشاد منصوب شوم را شنیده‌ام. اگر تکلیف شود که برای پیشبرد اهداف نظام در این سمت قرار گیرم،‌ مانند بقیه دوستان برنامه‌های خود را ارائه می‌کنم. شریعتی با اشاره به این موضوع که تاکنون سابقه حضور یک زن در وزارت ارشاد در سمت معاونت وجود نداشته است،‌ گفت:‌ هیچ گاه نظر خود را به مدیران تحمیل نخواهم کرد،‌ در مسائل اجرایی و فرهنگی ملاک شایسته سالاری و توانمندی فرد است، نه مرد بودن یا زن بودن. با توجه به اینکه عدم حضور زنان در کابینه یکی از خرده‌هایی بود که بر کابینه روحانی گرفته شد، و وعده حضور زنان در معاونت‌های وزارتخانه و سایر قسمت‌های دولت مطرح شد،‌ چندان بعید نیست که عفت شریعتی به عنوان معاون فرهنگی ارشاد منصوب شود. امیرخوراکیان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و محمد هادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز از دیگر گزینه‌های مطرح در گمانه‌زنی‌ها برای معاونت فرهنگی ارشاد بودند که با توجه به نزدیک بودن این دو گزینه به محمدباقر قالیباف رقیب انتخاباتی روحانی حضور آن‌ها در ارشاد بعید به نظر می‌رسد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها