درخواست نمایشی مجری مراسم از جنتی

کد خبر: 320851

مجری اختتامیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر شهر خطاب به وزیر ارشاد گفت: ریه‌های اهالی تئاتر خیلی پیش‌تر از آلودگی تهران دچار گرفتگی شده است. خواهش می‌کنم برای اینکه هنرمندان تئاتر بتوانند روی صحنه نفس بکشند، فکری به حال ریه‌های خسته‌های آنها بکنید.

فارس: مجری اختتامیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر شهر خطاب به وزیر ارشاد گفت: ریه‌های اهالی تئاتر خیلی پیش‌تر از آلودگی تهران دچار گرفتگی شده است. خواهش می‌کنم برای اینکه هنرمندان تئاتر بتوانند روی صحنه نفس بکشند، فکری به حال ریه‌های خسته‌های آنها بکنید.
مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم در حالی برگزار می‌شود که علی جنتی وزیر ارشاد برای نخستین‌بار است که در این جشنواره حضور می‌یابد. احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران و هاشمی استاندار تهران در این مراسم حضور دارند.

امیرحسین مدرس مجری این مراسم قبل از آغاز سخنرانی وزیر ارشاد خطاب به وی گفت: مدت مدیدی است که آلودگی هوای تهران سرآمد بحث‌ها و خبرهای مختلف است. ریه‌های اهالی تئاتر خیلی پیش‌تر از آلودگی تهران دچار گرفتگی شده است.

آقای جنتی شما چند ماه است سکان‌دار این مسئولت شده‌اید، بنده به عنوان یک علاقه‌مند کوچک تئاتر از شما خواهش می‌کنم برای اینکه هنرمندان تئاتر بتوانند روی صحنه نفس بکشند، فکری به حال ریه‌های خسته‌های آنها بکنید.

* ساختمان تئاتر شهر مدت‌هاست که حال خوبی ندارد

علی جنتی وزیر ارشاد نیز در این مراسم گفت: تئاتر هنری دیرپای و کهن است که تقریباً در تاریخ همه جهان رد پای از آن وجود دارد. هنر نمایش به واقعیت نزدیک است که گویی مخاطب جزیی از آن است.

وی ادامه داد: هرچند هنر نوپدید سینما گوی رقابت را از تئاتر ربوده است اما باید دانست که سینما زاده و فرزند کوچک نمایش است. نهال سینما از آبشخور نمایش تغذیه می‌کند به همین دلیل است که هنرمندانی که با تئاتر شروع می‌کنند در سینما موفق هستند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نمایش نسبت به سینما پویاتر و اصیل‌تر است، گفت: تئاتر هنری برای تعالی ارزش‌هاست، هنرمند تئاتر دیالوگ را خوب می‌داند و می‌فهمد زیرا گفت‌وگو و فن بیان از مهم‌ترین ابزارهای او است.

وی تصریح کرد: هنرمند تئاتر در پی آرمان‌شهری است که همه ما در پی ساخت آن هستیم. او آزاداندیش و از ویژگی‌های او نقدپذیری است او نقد را می‌شوند و از نظرات منتقدان استفاده می‌کند و به آنها احترام می‌گذارد اما تحقیر را نمی‌پذیرد. امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز آزاداندیش بود.

جنتی با بیان اینکه هنر سفارشی ماندنی نخواهد بود و زود از بین می‌رود، بیان داشت:‌ در کشور ما به تئاتر کم توجهی شده است و صدای این هنر کمتر شنیده شده سالن‌های آن محدود و یا آنقدر فرسوده‌اند که نیاز به توجه دارند نمونه ساختمان تئاتر شهر که نماد فرهنگ و هنر پایتخت‌مان است اما مدت‌هاست که حال خوبی ندارد.

وزیر ارشاد اظهار داشت: می‌دانم دغدغه امنیت شغلی، مسائل مالی و ... شما هنرمندان را آزار می‌دهد، نمونه رنج‌نامه‌ای بود که خانم نغمه ثمینی در حضور رئیس جمهور قرائت کرد. با این همه شما با شکیبایی بر صحنه مانده‌اید و نگذاشته‌اید که چراغ این صحنه خاموش شود.

وی با بیان اینکه تئاتر باید به جایگاه اصلی خود بازگردد، گفت: امیدوارم جشنواره تئاتر فجر سال آینده به گونه‌ای برگزار شود که شایسته ماست.

* تنگناهای مالی مانع حضور شهرستانی‌ها از ابتدا شد

در ادامه امیرحسین مدرس مجری این برنامه خطاب به جنتی گفت: سخنان شما را به عنوان عهد‌تان به اهالی تئاتر تلقی می‌کنیم و امیدواریم که محقق شود.

در این مراسم همچنین قادر آشنا دبیر سی‌دومین جشنواره تئاتر فجر ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: در این جشنواره تلاش کردیم تا آثاری مطلوب و جشنواره‌ای مرغوب برگزار کنیم که اگر نتوانستیم دلیل آن این بود که بضاعت‌ مالی و امکانات در همین حد بود.

وی ادامه داد: تلاش کردیم با افزایش مدت زمان برگزاری جشنواره آثار بیشتری روی صحنه برود و دیده شود. همچنین دوست داشتیم گروه‌های شهرستانی از ابتدای جشنواره اسکان بگیرند اما بضاعت مالی مجال نداد.

قادر آشنا با پذیرش بی‌نظمی‌هایی در توزیع بیش از بلیط و پشت در ماندن تعداد زیادی از تماشاگران گفت: از همه تماشاگرانی که نتوانستند برخی از آثار را ببینند عذرخواهی می‌کنیم.

وی همچنین بخش مناطق را جزو قوی‌ترین بخش‌های این جشنواره خواند و گفت:‌ امیدوارم این سهمیه کاهش پیدا نکند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها